- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het nieuwe jaar is al even onrustig begonnen als het oude is geëindigd. De verhoudingen in de wereld staan onverminderd op scherp. Oorlogen en conflicten raken natuurlijk eerst en vooral de burgers die er onder lijden, maar indirect ook onze economie, door verstoringen in de handel en de logistiek.
Tekst: Victor van der Chijs
Aanvallen op schepen op de Rode Zee dwongen rederijen er rondom de jaarwisseling toe om het vaargebied te mijden. In plaats van het Suezkanaal kiezen een aantal rederijen met diensten tussen Azië, het Midden-Oosten en Europa tijdelijk voor de alternatieve route om Kaap de Goede Hoop. Dat is een langere afstand die meer tijd, brandstof en scheepscapaciteit vergt, en dus nemen de kosten toe.
Dit is terug te zien in de tarieven voor containervervoer. Deze zijn in januari enorm opgelopen, zowel het basistarief als de toeslagen die rederijen in rekening brengen voor…
Meer lezen? Neem dan een abonnement op Europoort Kringen!