- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Vier bedrijven in de Rotterdamse haven bereiden zich actief voor op waterstofopslag. In 2025 zijn zij klaar voor het opslaan, verwerken en doorvoeren van waterstof.
Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam, dat een studie heeft uitgevoerd naar de ontwikkeling van importterminals voor waterstof in de haven. De vraag naar waterstof gaat fors toenemen. In 2050 zal er circa 20 Mton waterstof nodig zijn, waarvan 18 Mton wordt geïmporteerd.
Uit het onderzoek blijkt dat de haven van Rotterdam goed in staat moet zijn om grote stromen waterstof aan te kunnen. Er is ervaring met waterstof in de industrie en de overslag van een waterstofdrager als ammoniak en LNG en methanol. Ook zijn er in de haven veel opslagterminals en is er infrastructuur voor waterstof.
Vier bedrijven zijn al begonnen met voorbereidingen op de import van waterstof. Deze zijn actief in de raffinage, energie en tankopslag, aldus het havenbedrijf. Vanaf 2025 zullen zij in staat zijn om waterstof te importeren, verwerken en door te voeren. Ook andere bedrijven zijn bezig met het regelen van vergunningen en het vrijmaken van fysieke ruimte voor waterstofopslag.
Zie ook: ‘Tien procent waterstofbehoefte wordt lokaal geproduceerd’
Four companies in the port of Rotterdam are preparing for hydrogen storage. By 2025 they will be ready to store, process and transport hydrogen.
This is according to the Port of Rotterdam Authority, which has carried out a study into the development of import terminals for hydrogen in the port. The demand for hydrogen is set to rise sharply. In 2050, around 20 Mtonnes of hydrogen will be needed, 18 Mtonnes of which will be imported.
The study shows that the port of Rotterdam must be able to handle large flows of hydrogen. There is experience with hydrogen in industry and the transhipment of a hydrogen carrier such as ammonia, as well as LNG and methanol. There are also many storage terminals in the port and there is infrastructure for hydrogen.
Four companies have already started preparations for importing hydrogen. They are active in refining, energy and tank storage, according to the Port Authority. From 2025, they will be able to import, process and transit hydrogen. Other companies are also busy arranging permits and freeing up physical space for hydrogen storage.