Select Page

Aanleg sleepbotenkade in Yangtzekanaal

door | 2 mrt, 2023 | Haven, Infrastructuur, Nieuws

Sleepbotenkade

Foto: Ries van Wendel de Joode

English translation ->

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat een sleepbotenkade aanleggen in het Yangtzekanaal. Er komt ruimte voor twaalf slepers om aan te meren.

In de Prinses Amaliahaven is het havenbedrijf doende om 2.400 extra kademuur voor containerschepen aan te leggen. Daardoor zal het in het Yangtzekanaal aanzienlijk drukker worden, is de verwachting. Het Yangtzekanaal is het verbindingskanaal tussen het Beerkanaal en het binnenmeer van de Tweede Maasvlakte. 

Sleepbotenkade

Sleepboten slepen schepen niet alleen naar hun ligplaats, maar zorgen er ook voor dat ze bij harde wind op hun positie blijven liggen. De nieuwe sleepbotenkade in het Yangtzekanaal zal naar verwachting eind volgend jaar zijn opgeleverd. Het Yangtzekanaal wordt hiervoor aan de zuidkant over een lengte van 500 meter verbreed. De ligplaatsen zullen van walstroominstallaties worden voorzien. 

Baggeren

Op dit moment liggen de sleepboten in de Scheurhaven en de Prinses Margriethaven. In het Yangtzekanaal liggen de vaartuigen dichtbij de grootste containerterminals. Het havenbedrijf is van plan om het Yangtzekanaal verdiepend te baggeren, waarna ook de grootste generatie containerschepen van 430 bij 66,50 meter er doorheen kunnen varen.

Zie ook: ‘Uniper zet energiecentral Maasvlakte te koop’

English translation

Construction of tug quay in Yangtze Canal

The Port of Rotterdam Authority will construct a tugboat quay in the Yangtze Canal. There will be space for 12 tugs to berth.

In Prinses Amaliahaven, the port authority is in the process of constructing 2,400 extra quay walls for container ships. This is expected to make the Yangtze Canal considerably busier. The Yangtze Canal is the connecting channel between the Beer Canal and the inland lake of Maasvlakte 2.

New tug quay

Tugs not only tow ships to their berths, but also make sure they stay in position in strong winds. The new tug quay in the Yangtze Canal is expected to be completed by the end of next year. The Yangtze Canal will be widened 500 metres on the south side for this purpose. The berths will be equipped with shore power installations.

Deepen dredging

Currently, tugs are moored in the Scheurhaven and Prinses Margriethaven. In the Yangtze Canal, the vessels are close to the largest container terminals. The port authority plans to deepen dredging the Yangtze Canal, after which even the largest generation of container ships measuring 430 by 66.50 metres will be able to pass through it.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!