- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
In de Rotterdamse haven is een pilot succesvol uitgevoerd voor het bunkeren van vloeibaar bio-methaan. Shell leverde daarbij 100 ton van deze brandstof aan een containerschip van CMA CGM.
Vloeibaar bio-methaan wordt gemaakt van grondstoffen die uit afval worden gewonnen. Het gebruik van deze brandstof levert een lagere uitstoot op in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen. Varen op deze vloeibare biobrandstof kan de emissies op de scheepvaartroutes tussen de havens van Rotterdam en Singapore aanzienlijk verlagen. De havenbedrijven van Rotterdam en Singapore hebben een samenwerking opgezet die de decarbonisatie en digitalisering op dit traject moeten versnellen.
Voor de pilot die in oktober in Rotterdam plaatsvond, heeft Shell een certificaat afgegeven die zekerstelt dat de brandstof voldoet aan Europese regelgeving. Dit certificaat wordt door externe organisaties gecontroleerd. Bij de proef werd de ‘massabalansmethode’ toegepast, waarmee de bio-methaan door de hele logistieke keten kan worden gevolgd. Dit om vast te stellen dat er wordt voldaan aan diverse normen, richtlijnen en regelgeving. Binnenkort staat een soortgelijke pilot in de haven van Singapore gepland.