- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het gebeurt anno 2024 niet vaak dat verkeersapps een locatie nog niet kennen, en zeker niet als je op weg bent naar een zakelijke afspraak. Bij GPW Turbine Support gebeurde het toch: het kantoor, iets buiten Hellevoetsluis is gloednieuw en ook de buren zijn nog druk aan het bouwen.
Tekst: Mels Dees
Ondanks de jonge en moderne omgeving gaat het bij GPW Turbine Support beslist om een gevestigd bedrijf met roots die ver teruggaan. Namelijk naar de hoogtijdagen van de scheepsbouw in Rotterdam: de oprichters van het bedrijf werkten bij RDM. Ze waren daar al bezig met bouw, onderhoud en revisie van rotating equipment. En na de ondergang van RDM, in 2004, zijn ze zelfstandig verdergegaan – met een eerste klant begin 2005. “We hebben dus niet alleen een nieuw kantoor, maar vieren straks ook ons 20-jarig bestaan”, zegt directeur en medeoprichter Arie Prins.
Zijn mede-eigenaar Willem de Gier, die verantwoordelijk is voor de sales, vertelt over de scope van de activiteiten van het bedrijf. “We verzorgen het onderhoud van energiecentrales in heel Nederland. En wel bij de vier grote spelers die in ons land actief zijn, namelijk RWE, Vattenfall, Uniper en Engie.” Dat is in zekere zin de traditionele activiteit van de onderneming.
“Maar daarnaast verzorgen we veel werkzaamheden op de plants van de grote chemische en petrochemische bedrijven. En ook papierfabrieken en slipverwerkers weten ons te vinden”, legt De Gier niet zonder trots uit. “Overal waar turbines staan, bestaat behoefte aan expertise, goed personeel en ervaring. Dan komt men al snel bij ons terecht.”
Prins beaamt dit. “Wij zijn vanaf de oprichting betrokken bij rotating-werkzaamheden, alles wat rolt, draait en slijt onderhouden wij en we repareren het waar nodig.”
De kennis van dit soort installaties is schaars. Prins: “Kijk, wij werkten bij RDM en daar werden turbines gebouwd toen men startte met het opzetten van nieuwe energiecentrales. Denk aan de Amercentrale in Geertruidenberg, de Hemweg-centrale en de centrales op de Maasvlakte. Die werden voor een groot deel bij RDM gebouwd.”
De drie oprichters van GPW, een is helaas overleden, waren daar destijds al binnen RDM bij betrokken en geven de kennis nu als leerbedrijf en stageplek door aan de jonge generatie. Want hoewel men startte in een tuinkamer heeft de onderneming een snelle groei doorgemaakt, geeft De Gier aan. “We zijn nu onder meer bezig met klussen op de Maasvlakte, daar wordt een nieuwe fabriek gebouwd voor biokerosine. We werken bij die opdracht nauw samen met een Italiaans bedrijf.”
Nu de oprichters bij het nieuwe pand een eigen hal met bovenloopkranen hebben, verricht de onderneming werkzaamheden ook inpandig. “We hebben nu twee compressoren binnen liggen van 28,5 ton”, vertelt De Gier. “Dat zijn nieuwe compressoren, maar de klant kan die niet helemaal compleet in een keer op de plant neerzetten. Die compressoren worden nu in onze hal gedemonteerd, zodat ze wel op de juiste plek op de plant geplaatst kunnen worden. Dat is de tweede grote opdracht binnen onze mooie hal, nadat we er eerder al een project voor Engie verzorgden.”
De eigen hal, die weersonafhankelijk werken mogelijk maakt, is ook van belang tijdens turnarounds en shutdowns, is de mening van Prins. ”Een dergelijk proces begint met inspecties, maar parallel daaraan komt equipment vrij voor revisie en onderhoud. Je weet exact wanneer het weer gereed moet zijn en daar plannen we dan op als we apparatuur hier naartoe brengen.”
Uit het enthousiaste verhaal van de beide bedrijfseigenaren blijkt dat turbines, net als auto’s, onderhoudsintervallen kennen. De Gier: “Na een bepaald aantal uren moet er onderhoud uitgevoerd worden. Bij gasturbines, die aan hogere temperaturen blootgesteld worden dan stoomturbines, is er elke drie jaar een onderhoudscyclus. Vanwege de hoge temperaturen die optreden worden dan veel onderdelen vervangen.” Bij stoom zijn de intervallen wat groter, maar ook daar is sprake van onderhoud en vervanging.
Veel partijen zijn er niet meer die zelfstandig, dus niet als OEM, deze werkzaamheden kunnen uitvoeren. “We hebben ongeveer 45 goed opgeleide medewerkers in dienst en een net zo fors aantal in een flexibele schil”, zegt Prins. “Om ook in de toekomst succesvol te zijn zetten we vol in op het werven van jonge mensen, onder meer door STC-studenten stageplaatsen te bieden. Zo leer je elkaar kennen en vinden mensen die zich thuis voelen op een natuurlijke manier een plek in ons bedrijf.”
De lange historie binnen GPW Turbine Support, en de opgebouwde kennis, gaan terug tot de jaren ‘70 van de vorige eeuw. Toen waren in Nederland veel elektriciteitscentrales nodig. “De overheid koos deels voor grote fabrikanten in het buitenland, maar verwachtte daarvoor dan wel compensatieopdrachten. Die kwamen voor een deel terecht bij de verschillende scheepswerven, waaronder RDM. Vanaf dat moment waren we ook betrokken bij het onderhoud en de reparaties en zijn we als team, aanvankelijk binnen RDM, meegegroeid met de markt. We kennen de processen.”