- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Wie deze dagen door de haven rijdt en af en toe eens een afslag neemt vanaf de A15, ziet dat er overal gebouwd wordt. Het lijkt wel of de haven op de schop gaat. Dat is ook zo. Misschien is dat de reden dat ik juist nu ben gevraagd als nieuwe columnist van Europoort Kringen.
Tekst: Nico van Dooren
Als director new business development bij Havenbedrijf Rotterdam ben ik nu op de kop af zeven jaar bezig met een programma om de haven in 2050 CO2-neutraal te krijgen. Een fikse ambitie; de bedrijven in het havengebied gebruiken veel energie in hun productieprocessen, waarvan een substantieel deel fossiele energie. En dat moet anders. Het was tasten in het duister; niemand heeft een blauwdruk van de energietransitie. Dus we zochten inhoudelijke ondersteuning. We vroegen het Wuppertal Instituut te onderzoeken hoe de Rotterdamse industrie de producten kan blijven maken die de maatschappij nodig heeft, maar dan schoon en op een schone manier. In het voorjaar van 2017 bespraken we met de Rotterdamse bedrijven hoe uitkomsten van dat rapport om te zetten zijn in concrete projecten. Toen was het een lastig gesprek. Nu het enige gespreksonderwerp. Juist bij deze bedrijven!
Ik put veel inspiratie uit muziek, allerlei muziek. Ook voorafgaand aan een lastig gesprek. Ik heb dat toen niet uit Bob Dylans The Times They Are A-Changin’ gehaald, maar uit het nummer Tripping van Robbie Williams. Het eerste couplet start met ‘First they ignore you’… en eindigt met ‘then you win’. Een nummer dat de inspiratie geeft om altijd door te gaan.
Vorige maand op een podium op het World Energy Congress gaf ik inzicht in de lessons learned van de afgelopen zeven jaar. Bijvoorbeeld dat we moesten zorgen dat ontwikkelingen samenkomen, ook in de tijd. Wil de industrie in de toekomst kunnen overstappen op groene waterstof, dan moeten we zorgen voor ruimte voor electrolysers die dit gaan produceren. Daarvoor moet voldoende elektriciteit uit wind aan land kunnen komen – en dan moet er ook een leiding liggen die de waterstof naar de afnemers brengt. Zonder elk van deze ontwikkelingen, die elk miljoenen investeringen kosten, komt het niet van de grond. Feitelijk zijn we matchmakers bij de haven; we koppelen mensen aan elkaar. Dat is de belangrijkste learning: niet de techniek, maar de mensen zijn doorslaggevend voor het slagen van het proces. Then we win! Daarover een volgende keer meer. En meer muziek!
Nico van Dooren is director new business development bij Havenbedrijf Rotterdam