Select Page

Onze Mainport telt net als Brainport

door | 1 jun, 2024

Miljarden euro’s gingen er vorige maand richting de Eindhovense regio. ASML heeft haar sporen wereldwijd verdiend met haar innovaties en dreigde te vertrekken naar elders. Het Rijk trekt de buidel om ASML te behouden voor ons land. Een mooie onderneming die zich in het ecosysteem van wat ooit Philips-territorium was heeft gevestigd en zich ten volle heeft ontwikkeld. Bij het besluit was van belang dat de positie en de producten van ASML werden gezien en erkend.

Tekst: Antoinette Laan

Zo’n 25 jaar geleden kreeg een grote offshore- en engineeringonderneming in de regio Rotterdam ook zo’n behandeling van het Rijk, de provincie, het havenbedrijf en twee gemeenten. Men wilde hen behouden voor ons land en het bedrijf vestigde zich in de periferie van Rotterdam. Het plan lukte want het bedrijf werkte als een magneet op vele andere bedrijven die zich in de nabijheid wilden vestigen van deze innovatieve onderneming. Na al die jaren gaat het nog steeds om een wereldspeler van formaat. Het draagt nu met haar expertise bij aan verduurzaming op zee, op land in alle hoeken van de wereld.

Het lef dat het Rijk nu toont in Brainport verdient bewondering. Ook onze Mainport heeft een prachtig ecosysteem, maar ziet het Rijk dat ook? De laatste jaren lijkt veel wat in onze regio draait en wordt geproduceerd een te negatieve connotatie te hebben. Dit terwijl alle ondernemingen hun blik op de toekomst hebben om ook straks een meerwaarde te hebben. Dat doet niet elke onderneming afzonderlijk. Nee, het is een samenspel van innovators, koplopers en ketenpartners. En dat gaat niet vanzelf. Het havenbedrijf speelt hier een mooie rol in, maar ook zij kunnen het niet alleen. Daar is hulp voor nodig van Rijk, provincie en gemeenten.

Vooral op het niveau van gemeenten is er nog een wereld te winnen en dan vooral op het gebied van samenwerking. Bij de destijds volledig mislukte poging de Rijnmond regio te ‘verzelfstandigen’ is ook de intensievere samenwerking van gemeenten op beleidsterreinen helaas gestopt. Via de MRDH is samenwerking op het gebied van vervoer geborgd. Op andere terreinen die voor onze regio van essentieel belang zijn als Ruimtelijke Ordening, Financiën, Wonen en Duurzaamheid zijn er wel overleggen die behoorlijk verschillen in intensiteit en effectiviteit. Gestructureerd overleggen, onderling afstemmen en samen zaken besluiten op deze onderwerpen gebeurt te weinig. Het zou voor de ondernemers (en inwoners) in de regio meer kansen bieden. Richting Rijk en provincie kunnen we een grotere vuist maken en onze gezamenlijke belangen beter voor het voetlicht brengen. Een voorbeeld is de recent gemiste kans voor de productie van onderzeeërs en de kans daarna om gezamenlijk op te trekken het structureel onderhoud van deze vaartuigen bij ons te laten doen.

Laat de casus ASML ook onze regio een voorbeeld zijn. Ons ecosysteem van Delft via de havens van Schiedam, Rotterdam tot aan de Drechtsteden en Gorinchem kent prachtige kansen voor de komende tientallen jaren. Om deze te verzilveren is urgentie en lef nodig.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!