- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
VEGA, de Duitse leverancier van innovatieve meetinstrumenten, heeft dit voorjaar een tweetal nieuwe volwaardige dochterondernemingen in Scandinavië geopend. In Denemarken en Zweden bedienen de nieuwe vestigingen straks de groeiende markt voor industriële meetinstrumenten. Aan de basis van de uitbreiding naar het noorden staat de managing director van de Nederlandse dochteronderneming van VEGA: Jürgen Schuijren.
Scandinavië is niet nieuw voor VEGA: sinds 2015 is er in Noorwegen een dochteronderneming die de Noorse markt bedient. Bovendien waren er zowel in Zweden als Denemarken al lokale dealerschappen. Toch is de markt in beide landen dermate interessant dat een volwaardige dochteronderneming gerechtvaardigd is. “We willen die markten dezelfde mate van service bieden als we in Nederland gewend zijn”, vertelt Schuijren. “Dat betekent dus dat we medewerkers met grondige kennis van onze meetapparatuur in dienst hebben, korte logistieke lijnen hanteren en dezelfde taal als de klant spreken.”
De wens voor de twee nieuwe dochterondernemingen kwam vanuit het hoofdkantoor van VEGA in Duitsland. Schuijren: “De dealerschappen die we tot nu toe hadden, werken toch op een andere manier dan een volwaardige dochteronderneming en bovendien is er een aanzienlijk marktpotentieel in de Nordics. We willen klanten in Zweden en Denemarken van dienst kunnen zijn zoals we dat in andere landen ook doen. Kennis, uitstekende service en natuurlijk onze high-end meetinstrumenten staan daarbij centraal om uiteindelijk de beste oplossing te leveren voor de gevraagde toepassing.” Schuijren, die al dertig jaar voor VEGA werkt, en dus inmiddels aanzienlijke ervaring heeft, kreeg van het hoofdkantoor de klus om de uitbreiding te realiseren en daarna de taak van directeur van beide vestigingen op zich te nemen. “Omdat VEGA Nederland ook een dochteronderneming is waarmee we al jarenlang succesvol zijn, weet ik goed wat een nieuwe vestiging nodig heeft om met dezelfde filosofie en werkwijze van het moederbedrijf te opereren.”
Schuijren vond vorig jaar zowel in Denemarken als in Zweden een geschikt pand. “Daarbij hebben we specifiek gezocht naar een pand waar je niet alleen een paar bureaus kunt neerzetten, maar ook de mogelijkheid hebt om te relaxen en waarbij je geïnspireerd wordt door de omgeving. In Denemarken zitten we op het oude Carlsberg City-terrein in Kopenhagen, op een trendy, historische locatie. In Zweden zitten we in het hart van Life Science in Stockholm, in een multipurpose pand dat ‘Life City’ heet. Je kunt daar niet alleen je werk uitvoeren, maar er is ook ruimte om te sporten, te ontspannen en events te organiseren.”
Bij het opzetten van een dochteronderneming zijn de mensen de belangrijkste factor. Schuijren: “Zij gaan straks bouwen aan een netwerk en zij worden het gezicht van de organisatie. We vinden het heel belangrijk dat onze klanten in hun eigen taal met ons personeel kunnen praten. Onze nieuwe collega’s moesten dus lokaal worden gevonden en vervolgens worden getraind om goed op de hoogte te zijn van ons productportfolio. Daarnaast willen we een diverse mix van mensen in leeftijd, geslacht, culturele achtergrond, opleidingsniveau, maar ook met een variatie aan werkervaring in de markt bij vorige werkgevers.”
Het belang van de inzet van lokale mensen beperkt zich niet alleen tot de taal. Ook kleine interculturele verschillen spelen een rol in het contact met klanten. Schuijren: “Voor onze klanten is het prettig om te kunnen communiceren met mensen die een vergelijkbare achtergrond hebben.”
De organisaties in Denemarken en Zweden zijn grotendeels kopieën van de Nederlandse organisatie. Elke vestiging zal straks starten met vijf adviseurs in de buitendienst, twee verkopers in de binnendienst, twee service-engineers, twee sales-assistenten en een marketing manager.
Anno 2024 gaat het niet meer alleen om het werk dat je aanbiedt, maar wil je als werkgever meedenken in de behoeftes van werknemers, weet Schuijren. “De balans tussen werk, gezin en ontspanning is de afgelopen jaren veranderd. Waar het vroeger nog een uitzondering was om parttime te werken, is dat nu de normaalste zaak van de wereld. Wij denken daar graag in mee en willen heel graag dat werknemers het bij ons naar hun zin hebben en houden. Bepaalde zaken, zoals ouderschapsverlof en vrij kunnen nemen om voor een ziek kind te kunnen zorgen, zijn in Zweden en Denemarken vaak al bij wet ruimhartiger geregeld dan in Nederland.”
De markt in Denemarken en Zweden heeft overeenkomsten met de Nederlandse markt. Schuijren: “Water, voeding en chemie kom je uiteraard ook in die landen tegen. In Denemarken is er daarnaast een grote scheepvaartindustrie en in Zweden zien we veel potentieel in de winning van delfstoffen, die bijvoorbeeld kunnen worden ingezet bij de productie van chips. Voor beide landen geldt dat er een enorme groei is in de nieuwe industrie. Denk daarbij aan waterstof, hernieuwbare energie, enzovoorts. In Scandinavië loopt men behoorlijk voorop als het om de energietransitie gaat.”
De concurrentie in Denemarken en Zweden is vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De grote instrumentleveranciers zijn ook daar actief. “VEGA is, net als in Nederland, heel actief in het middenkader, waarbij bedrijven eerst een paar instrumenten afnemen om ze uit te proberen en vervolgens grotere aantallen afnemen. Dealers zullen sneller geneigd zijn om te focussen op de grote projecten waarbij er meteen honderden instrumenten worden afgenomen. Daarom is het zo belangrijk dat we in die landen met een volwaardige dochteronderneming aan de slag gaan.”
Een volwaardige dochteronderneming biedt meer voordelen voor de klant: “Kennis binnen de internationale onderneming kan veel eenvoudiger gedeeld worden, we zitten namelijk dichter bij het vuur”, verduidelijkt Schuijren. Bovendien profiteren klanten dankzij de uitbreiding in Denemarken en Zweden voortaan van efficiënte logistieke lijnen en een hogere mate van service. “Dat betekent bijvoorbeeld dat je een meetinstrument sneller weer in huis hebt na een kalibratie”, licht Schuijren toe. “Ook kunnen klanten meedoen aan trainingen voor hun personeel in de daarvoor ingerichte trainingsruimtes.”
Een van de redenen dat er een interessant potentieel is voor de meetinstrumenten van VEGA is dat de meest recente generaties radarniveaumeters zeer succesvol gebleken zijn. De VEGAPULS 6X radarsensor is dankzij de in huis ontwikkelde 6X chip uitermate nauwkeurig, gemakkelijk in gebruik te nemen en in vrijwel alle applicaties inzetbaar. Daarnaast zijn de BASIC-serie radarsensoren, die een meer gestandaardiseerde, lowcost-oplossing bieden voor minder veeleisende applicaties, volgens de aanbieder een snel terug te verdienen investering. Ook levert VEGA een breed programma druktransmitters en schakelaars, van low-cost tot high-end. Schuijren: “We hebben een uitgebreid portfolio op het gebied van drukmetingen en dat is vrij uniek. Ook bij druktransmitters hebben we zowel een PRO-lijn als een BASIC-lijn. Bij heel veel applicaties voldoet die BASIC-lijn uitstekend en dan heb je een uitermate betrouwbaar instrument voor een hele scherpe prijs.”
De vestiging in Denemarken is sinds 1 maart operationeel, en die in Zweden sinds 1 april.
VEGA levert hoogwaardige meetinstrumenten voor veeleisende meetapplicaties in de chemie, farmacie, voedingsmiddelenindustrie, drinkwater-, afvalwatersector, afvalstortplaatsen, mijnbouw, energieproductie, offshore, scheepvaart en luchtvaart. Wereldwijd werken er bij VEGA meer dan 2.100 mensen, waarvan er 1.000 op het hoofdkantoor in het Zwarte Woud in Duitsland werkzaam zijn. VEGA werd in 1959 in Duitsland door Bruno Grieshaber opgericht en is nog altijd een familiebedrijf. Inmiddels is VEGA in meer dan 80 landen actief.