Select Page

Biobrandstof voor dienstvloot havenbedrijf

door | 16 feb, 2024 | Duurzaamheid, Haven, Nieuws

Dienstvloot

Boudewijn Siemons (l., Havenbedrijf Rotterdam) en Ben van Kol (VARO) bezegelen de overeenkomst met een handdruk.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft opnieuw een overeenkomst gesloten met VARO Energy Group. Hierdoor blijft de dienstvloot van het havenbedrijf varen op biobrandstof van deze leverancier.

Sinds 2018 vaart de dienstvloot van het Havenbedrijf Rotterdam op de biobrandstof HVO100 van VARO. Dit is gemaakt van duurzame materialen en levert bij inzet voor de gehele dienstvloot in vergelijking met reguliere diesel een CO2-reductie van 89 procent op. De biobrandstof kan in elke verhouding met normale diesel worden gemengd en is voor alle huidige dieselmotoren te gebruiken. Het havenbedrijf ziet de brandstof daarom als ‘zeer toegankelijk en kostenefficiënt’ voor het verminderen van de CO2-uitstoot.

Verduurzamen dienstvloot

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft besloten om ook de komende periode gebruik te maken van de biobrandstof van VARO. Niet alleen voor de dienstvloot, maar ook voor noodstroomvoorzieningen zoals radarposten. Uit een marktinventarisatie kwam HVO100 als schone en bruikbare energiedrager naar voren en bleken de producten van VARO ‘de beste’. Vanaf 2025 wil het havenbedrijf geleidelijk overschakelen op emissieloze vaartuigen. Het vraagt VARO om daarin mee te denken. Het havenbedrijf denkt aan alternatieve energiedragers als waterstof, methanol, bio- of andere synthetische brandstoffen.

Zie ook: Tweede proef met cementloos beton

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!