- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
KLINGER The Netherlands heeft de voorbije decennia een schat aan ervaring en kennis opgebouwd op het gebied van afdichtingen, appendages, afsluiters, industrieslangen en compensatoren. Daarmee levert zij niet alleen een bijdrage aan het optimaliseren van turnarounds, maar ook helpt zij ook productieprocessen te verbeteren.
Samen zijn ze goed voor ruimschoots een eeuw aan kennis en ervaring als het gaat om de werkingsprincipes en toepassingsmogelijkheden van bovengenoemde producten. Ook zijn ze betrokken geweest bij tientallen turnarounds bij verschillende grote fabrieken en raffinaderijen in onder meer de Botlek en Europoort. “Dit jaar werk ik dertig jaar bij KLINGER”, zegt Fred Esser, accountmanager bij KLINGER The Netherlands. Daarmee vormt hij geen uitzondering met de andere gesprekspartners Hans de Jong (technisch commercieel advies in afdichtingen, 30 jaar bij KLINGER), Danker Brand (technisch commercieel advies in fluid control en steam solutions, tientallen jaren in het vak) en Ton Bouwens (productspecialist afdichtingen, 35 jaar bij KLINGER).
KLINGER [zie ook kader, red.] is leverancier en producent van afdichtingen, appendages, afsluiters, industrieslangen en compensatoren die zij aan de procesindustrie levert. De chemie en raffinagesector behoren tot het belangrijkste klantenbestand, naast de staal-, energie-, papier-, voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie. Bij veel van deze klanten helpt KLINGER bij de voorbereidingen van hun turnarounds. Het zijn niet alleen de producten waarmee KLINGER een goede naam in de markt heeft gevestigd, vertelt Esser. “Wij ondersteunen onze klanten ook met een hoog serviceniveau. Met onze producten leveren wij kennis mee en ook bieden wij assistentie op de sites bij turnarounds. In het voortraject staan wij zeer nauw in contact met onze klanten voor de voorbereidingen. Dit zodat wij goed weten wat klanten van ons verwachten. Daarnaast zijn wij tijdens turnarounds dagelijks fysiek aanwezig, voor het aanleveren van materialen, om te assisteren, op te meten en inventariseren. Het is zelfs mogelijk dat we een tijdelijke voorziening met consignatievoorraden inrichten.”
“Wat betreft turnarounds heeft KLINGER een intensieve samenwerking met diverse klanten”, zegt Brand. “Voor die periodes van uitvoering zijn onze collega’s gedurende vijf à zes weken 24 uur per dag in touw. Het werk gaat dan de hele dag door, ook in de avonduren en weekenden. Als klanten tijdens een turnaround producten tekortkomen, dan leveren wij die. De Jong is als technisch adviseur in afdichtingen regelmatig bij turnarounds betrokken. “Je werkt naar een turnaround toe”, is zijn ervaring. “Hoewel de voorbereidingen soms al een jaar van tevoren beginnen, stuit je bij een turnaround altijd wel op extra werk, bijvoorbeeld als aan de klantzijde de scope tussentijds is veranderd of maatvoeringen zijn gewijzigd. Het zijn altijd drukke tijden”.
“Dat we al ruim een jaar van tevoren met de voorbereidingen van een turnaround starten, is niet altijd zo geweest”, zegt De Jong. “Voorheen startten ze bij wijze van spreken een paar weken van tevoren. Dat er nu meer tijd voor wordt uitgetrokken, geeft rust. Een andere ontwikkeling is dat turnarounds niet meer zoals voorheen gedurende zes tot acht weken worden uitgevoerd, maar nu in vijf tot zes weken tijd. Voor ons heeft dat tot gevolg dat wij meer spoedopdrachten krijgen te verwerken.” Esser stipt een andere belangrijke trend aan: “Vroeger waren onze klanten bij turnarounds meer naar binnen gericht. Ze zetten vooral eigen medewerkers in, maar hebben de afgelopen jaren, vanwege onder andere.vergrijzing en tekorten op de arbeidsmarkt, de nodige kennis verloren. Daardoor wordt er meer een beroep op ons als kennisdrager gedaan. Zowel aan de voorbereidings- als uitvoeringskant bieden wij assistentie. Als technici voor de montages voor een turnaround zijn aangekomen, geven wij hen in de korte periode die daarvoor beschikbaar is, een training. Dat zijn dagen of soms zelfs uren. Dit zodat ze weten wat het belang is van een juiste montage, hoe ze dat moeten doen en waar ze rekening mee dienen te houden.”
“Tijdens een turnaround is het niet onze doelstelling om alle bestaande items één op één te vervangen. Nee, we bekijken ook of er verbeteringen zijn te realiseren. Het kan zijn dat een ander type afsluiter of afdichting bijdraagt aan de optimalisatie van het productieproces. We merken dat onze klanten ons advies hierin meer waarderen dan vroeger. Wij beschikken over de organisatie, kennis, producten en diensten om onze klanten hiermee te helpen”, vertelt Esser. Bouwens vult aan: “Daarom vindt na elke turnaround ook een evaluatie plaats. Iedereen doet natuurlijk zijn best, maar het gaat er ook om verbeteringen te realiseren.” Esser onderstreept dit met een voorbeeld: “Een aantal jaar geleden verzorgden wij bij een grote turnaround trainingen voor techneuten die supervisie op de montages verrichten. Na het opstarten van de fabriek bleek de hoeveelheid emissies enorm te zijn verminderd. De fabriek presteerde daarna veel beter, mede door onze bijdrage.”
“Dankzij onze goede relaties met zowel onze klanten als hun contractors, hebben wij de scope van de turnaround en het verleden van hun fabriek goed in kaart. Wij toetsen dit aan onze kennis en ervaring en weten zo precies welke producten en diensten nodig zijn om een turnaround vlekkeloos te laten verlopen”, stelt Bouwens. De grote hoeveelheid kennis die KLINGER The Netherlands in huis heeft, geldt daarbij vanzelfsprekend als een groot voordeel. De meeste expertise blijft ook behouden, omdat het bedrijf weinig verloop kent. Brand: “Op mijn twintigste heb ik bij KLINGER mijn eerste stappen in dit vak gezet. Toen ik 4,5 jaar geleden bij het bedrijf terugkeerde, bleek meer dan de helft van de medewerkers er nog te werken. Hierdoor kennen wij onze klanten én hun specificaties door en door.” Voor elke turnaround wordt binnen KLINGER een team met kennisdragers samengesteld, speciaal toegespitst op de klant. Bouwens: “Deze collega’s, zowel in de productie als verkoop, staan borg voor de kwaliteit en kennis tijdens een turnaround. Klanten hebben hierdoor met dezelfde contactpersoon te maken; ze weten precies wie de telefoon opneemt.”
Bouwens noemt tot slot nog een ander aspect dat klanten weten te waarderen. “Op basis van onze ervaring leveren wij de producten dusdanig verpakt dat er op de locatie niet hoeft te worden gezocht. Verpakkingen zijn per area en unit gemarkeerd. Die documentatie is onze kracht. Het moet duidelijk zijn waarvoor een product is bestemd. Het voorkomt ook vertraging of zelfs zoekraken van leveringen.” Met dit alles onderscheidt KLINGER zich als een ervaren en ook betrouwbare partner bij turnarounds. Esser: “Wij helpen turnarounds te optimaliseren en de veiligheid naar een hoger niveau te brengen, tijdens turnarounds maar zeker ook erna.”
KLINGER The Netherlands maakt onderdeel uit van de KLINGER Group, een Oostenrijkse onderneming die sinds de oprichting in de negentiende eeuw nog altijd een familiebedrijf is. KLINGER The Netherlands heeft een hoofdkantoor in Rotterdam en een service center in Elsloo, van waaruit onder andere Chemelot wordt bediend. In Rotterdam heeft het verschillende grote industriële spelers als klant. Er zijn ruim 120 medewerkers werkzaam bij KLINGER The Netherlands.