- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
De in de olie- en gassector veelgebruikte Prometheus STO software biedt gebruikers controle over elk aspect van een turnaround. Aanbieder Prometheus investeert voortdurend in innovaties voor het oplossen van uitdagingen waar klanten voor staan.
“Het is een goed huwelijk”, zegt Jacqueline Roig, director professional services EMEA bij Prometheus Group over de overname in 2019 van Roser ConSys door Prometheus. “Roser heeft twintig jaar ervaring op het gebied van gespecialiseerde software en mobiele applicaties voor het managen van turnarounds in Europa. Prometheus beschikt daarnaast over een webbased STO (shutdown, turnaround en outage)-platform met native interfaces gericht op de Amerikaanse markt. Nu deze zijn samengevoegd in de Prometheus STO Suite bieden wij de markt een gewaardeerde, gebundelde tool voor het managen van turnarounds in verschillende regio’s. De bestaande Prometheus Group-infrastructuur biedt ons ook het voordeel om onze klanten op ieder moment van de dag van support te kunnen voorzien.” Prometheus heeft wereldwijd kantoren, in onder meer Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Azië en Europa. In Nederland beschikt het over vestigingen in Utrecht en Dordrecht.
Prometheus is een Amerikaanse onderneming, die in North Carolina het levenslicht zag toen zich bij de implementatie van SAP-software problemen voordeden toen maintenance-functionaliteiten moesten worden ingepast. “De oprichter van het bedrijf bedacht daar een oplossing voor, waarna een ‘suite’ aan andere softwareproducten volgde voor het managen van maintenance-processen”, vertelt product manager Stephen Taylor van het bedrijf. In de loop der jaren is het portfolio van de Prometheus Group sterk gegroeid. Taylor: “Wij mogen diverse grote bedrijven en industrieën servicen en met aanwezigheid in iedere regio zijn we een sterke partner voor zowel internationale als lokale klanten.” “Aanvankelijk richtten wij ons op routinematig onderhoud, maar samen met onze klanten hebben wij in het afgelopen decennium onze blik ook verlegd naar onder meer permits & safety, predictive maintenance, master data, en uiteraard shutdown- en turnaroundmanagement. We interfacen niet alleen met SAP- en andere ERP-systemen, onze oplossingen kunnen bovendien stand-alone draaien. Ons doel is om samen met onze klanten te groeien en oplossingen te bieden voor hedendaagse uitdagingen. Zo zijn we momenteel bezig met het uitbreiden van ons portfolio met AI-toepassingen.”
In Nederland worden de oplossingen van Prometheus Group breed gebruikt in wat Jeffrey van der Vegt, manager emerging products bij Prometheus, ‘the strip’ noemt: de rond de A15 gevestigde plants in het Rotterdamse havengebied. “Daar is onze STO software een veelgebruikte tool. De STO Suite stelt gebruikers in staat om controle te houden over alles wat bij een turnaround om de hoek komt kijken. De oplossing helpt je bij het organiseren van de scoping, werkvoorbereiding, planning, executie, commissioning, tot en met het overdragen van de fabriek aan het dagelijks onderhoud. Zonder deze tool zouden al deze disciplines afzonderlijk in een eigen wereld met eigen data blijven werken. In plaats van de data over de schutting te kieperen, helpt onze oplossing deuren te openen en de juiste data te gebruiken. Het systeem biedt een kennisbasis die gebruikers elke minuut inzicht biedt in de stand van zaken van een turnaround. Op basis hiervan kun je beslissingen nemen die bijdragen aan een soepel lopend project.”
“De tool helpt onze klanten om een turnaround binnen de geplande en het kleinst mogelijke tijdsbestek uit te voeren.. Onze gebruikers houden ervan, omdat het repetitief werk versimpelt en de kwaliteit van output verhoogt waarmee ze interne deadlines kunnen behalen en onnodige kosten te reduceren”, aldus Roig. Senior sales advisor Devin Peters van Prometheus stelt dat kleine overschrijdingen in een turnaround bij elkaar opgeteld tot grote kostenposten kunnen leiden. “Denk bijvoorbeeld aan iedere nieuwe aanpassing of toevoeging van informatie op een activiteit wat anders via de e-mail, telefoon of aan bureaus wordt gevoerd. In de tool kan dit gecentraliseerd worden gedaan. Ook kunnen data van turnarounds uit het verleden worden toegepast. Het komt erop neer dat wij de uitvoering van turnarounds voor onze klanten zo kort mogelijk willen houden. Vaak worden budgetten en deadlines overschreden. In de olie- en gassector kan het dagelijks – of zelfs per uur – miljoenen schelen wanneer je je aan het plan houdt. Daar dragen wij met de Prometheus Roser STO Suite aan bij.”
Volgens Taylor is dit juist in de huidige economische situatie van belang. “Kijk bijvoorbeeld naar het materiaal. Als je dit nu moet aanschaffen, terwijl het budget twee jaar geleden is opgesteld, kan je door de inflatie voor problemen komen te staan. Hetzelfde geldt voor arbeidskosten en de huur van equipment. Als budgetten bij een turnaround krapper zijn, is er meer behoefte aan controle. Dat is de ultieme toegevoegde waarde die onze tool biedt voor dit soort consistente, repetitieve processen als een turnaround.” Hij beschrijft hoe de tool van oudsher van raffinaderij naar raffinaderij werd geïmplementeerd. “De huidige trend in de markt is dat onze klanten voor een meer bedrijfsbrede implementatie kiezen. BP bijvoorbeeld wil een turnaround in Rotterdam op dezelfde manier managen als in Washington of Indiana. Een dergelijke consistente aanpak komt de efficiency van turnarounds van site tot site ten goede.”
“Een platform dat zo zwaar is geïntegreerd met verschillende softwaresystemen is uniek in de markt”, stelt Devin. “Er is geen product zo uitgebreid en geen andere aanbieder die een dergelijke end-to-end-oplossing biedt. Bovendien kunnen klanten de tool configureren hoe ze willen.” Van der Vegt voegt daaraan toe: “Wij zijn de enige in de industrie met een dergelijk bewezen trackrecord voor het managen van turnarounds.” Roig hoort soms van klanten dat zij wel eens iets anders proberen, maar allemaal komen zij daarvan terug. “Dit is een in de praktijk bewezen tool die zichzelf qua performance en toepasbaarheid heeft bewezen. Onze klanten kunnen zich geen hick-ups permitteren tijdens een stop. Het verliezen van controle over de scope en uitvoering hiervan is eenvoudigweg geen optie.” Van der Vegt: “Het is een tool die er staat. Het managen van een turnaround lijkt op het eerste gezicht misschien makkelijk, maar je zult je aan elke situatie moeten aanpassen.”
Klanten die van oudsher van Roser gebruikmaken, kunnen ervoor kiezen die te upgraden naar de STO Suite. Een dergelijke upgrade biedt naast de nieuwe functionaliteiten ook de mogelijkheid om snel en eenvoudig op het systeem in te loggen. In principe heb je alleen internet en een account nodig, zegt Roig. “Daarnaast maken we gebruik van de kennis en kunde die Prometheus Group in de afgelopen 26 jaar heeft opgebouwd binnen het Prometheus Group Platform. Zo hergebruiken we slimme features die we in onze planning & scheduling software hebben toegepast ook in onze STO Suite, of nemen we een voorstel van een downstream-klant mee in het doorontwikkelen van de tool.” “Gezamenlijk beschikken wij over voldoende kritische massa aan klanten om als een industrieel collectief samen te werken aan de beste aanpak van een turnaround. Zo kunnen bedrijven gezamenlijk tot oplossingen komen voor de uitdagingen die bij een turnaround komen kijken. Wij van onze kant zullen blijven innoveren en investeren in een gebruiksvriendelijke tool met een breed scala aan mogelijkheden”, legt Devin uit.
Prometheus STO Suite wordt omarmd door de Rotterdamse industrie, vertelt Jeffrey van der Vegt van Prometheus. “Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat verschillende contractors de tool aan asset owners aanbevelen. Zij krijgen daardoor meer inzicht door data en uitzicht op meer gestructureerde turnarounds.” Stephen Taylor (Prometheus) geeft aan dat de look & feel van de tool door gebruikers wordt gewaardeerd. “Dat is belangrijk, want je moet mensen zover krijgen om ermee te werken. Dit zijn tools waar ook jongere medewerkers graag mee aan de slag gaan. Producten als deze helpen bedrijven dus ook om talent aan te trekken.”