Select Page

Het gezicht van vrouwen in de haven

door | 23 mei, 2023 | Haven, Uitgelicht

Mathilde de Winter

Ruim honderd vrouwen – en een paar mannen – kwamen begin maart bijeen voor een eerste netwerkbijeenkomst georganiseerd door Women at the Port. Angelika Kastelein (HES International) en Mathilde de Winter (Vopak) vertellen meer over dit initiatief dat het aantal werkzame vrouwen in de haven wil helpen bevorderen.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Foto’s: Pierre Crom

 Vertel, hoe zijn jullie tot een initiatief als Women at the Port gekomen?

Kastelein: “Samen met HR-collega’s van Anthony Veder en Stolt-Nielsen hebben wij al ongeveer twee jaar regelmatig overleg. We praten over onderwerpen die voor ons allemaal belangrijk zijn en diversiteit in de haven is er daar één van. Het is een belangrijk agendapunt van de bedrijven, maar we zijn er allemaal apart mee bezig terwijl het een groot maatschappelijk onderwerp is. Het idee ontstond om gezamenlijk iets neer te zetten en de vrouwen een gezicht te geven.”

Angelika Kastelein

De Winter: “Wij willen allemaal het aantal vrouwen in onze organisaties vergroten. Dan is het nodig een voorbeeld te stellen, om vrouwen die niet in de haven werken daarvoor te enthousiasmeren. Zo is twee jaar geleden het idee ontstaan en hebben wij de krachten gebundeld. Circa een half jaar geleden is het echt concreet geworden. We dachten: laten we het neerzetten en het gezicht van de vrouwen in de haven kenbaar maken.”

Je vertelt net dat je ruim twee jaar voor HES werkt. Wanneer kreeg je in de gaten dat de havenwereld niet zo divers is?

Kastelein: “Al heel snel, haha. Als je een keer bij een bijeenkomst bent geweest, zie je dat meteen. De meeste mensen in de haven zijn er zich ook wel bewust van.”

Hoe is het met de diversiteit gesteld bij de bedrijven waar jullie werken?

De Winter: “Het staat niet voor niets op de agenda, laten we dat vooropstellen. Ik werk nu ruim veertien jaar bij Vopak. Toen ik er kwam, deed diversiteit – of het nu ging om geslacht of afkomst – er eigenlijk niet toe. De afgelopen jaren is het zeker verbeterd. We hebben onszelf ten doel gesteld om het aantal vrouwen te vermeerderen, maar we zijn er nog lang niet. Wel neemt het aantal vrouwen bij onze terminalteams toe. Vrouwen oefenen niet alleen de gebruikelijke functies uit in communicatie, HR en finance, er is nu ook een vrouwelijke terminalmanager op onze terminal in de Europoort, er zijn vrouwelijke maintenance managers, operations officers en technical managers. En Vopak heeft vrouwelijke commissarissen, stafdirecteuren en onze Americas-divisie wordt door een vrouw geleid.”

Kastelein: “Bij HES vindt een soortgelijke ontwikkeling plaats; zo hebben we bijvoorbeeld meer vrouwen in operationele functies dan een aantal jaren terug. Recent is op een van onze drogebulkterminals de eerste brandweervrouw aangesteld. Ook HES heeft een vrouwelijke commissaris. Toch zijn we er nog niet. Mensen denken dat werken in de haven vies en zwaar is. Bij sommige banen is dat ook zo, maar dankzij nieuwe technologie is dat voor veel functies inmiddels veranderd. Je hoeft niet heel fysiek sterk te zijn om in de haven te werken.”

Op jullie hoofdkantoren zie ik wel een verscheidenheid aan mensen lopen.

De Winter: “Dat klopt, maar bij Vopak wordt het merendeel van de hogere managementfuncties nog altijd door mannen vervuld. We maken stappen, maar het zou nog beter kunnen.”

Waarom eigenlijk? Wat biedt het voor voordelen als een organisatie divers is?

Kastelein: “De laatste jaren zijn verschillende studies uitgevoerd die aantonen dat een diverse werkpopulatie betere resultaten levert, wat voor een bedrijf natuurlijk prettig is. Daarnaast vind ik uit moreel oogpunt dat vrouwen en mannen dezelfde kansen moeten hebben. Ook is er nog een wettelijk kader. Vopak is beursgenoteerd en HES is een grote werkgever, die vanuit de wet en SER duidelijke doelstellingen meekrijgen.”

Denken jullie ook dat havenbedrijven voor nieuwe werknemers aantrekkelijker worden als ze meer divers zijn?

De Winter: “We willen niet alleen de man-/vrouwverhouding verbeteren, maar ook een afspiegeling zijn van de omgeving waarin we actief zijn. Als je zelf meer divers bent, spreekt dat een grotere groep mensen aan.”

Kastelein: “Voor de Rotterdamse haven is dat ook cruciaal met het oog op de toekomst. We hebben de komende jaren zóveel nieuwe medewerkers nodig. Iedereen moet zich er thuis kunnen voelen en er willen werken. Ook als vrouw kun je in de haven een mooie carrière maken.”

Welk percentage van jullie medewerkers bij de terminals is vrouw?

De Winter: “Bij Vopak is dat 11 à 12 procent. Maar we komen van ver. We hebben ons ten doel gesteld om richting de 20 procent te gaan, dus we hebben nog wel een weg te gaan. Wereldwijd hebben we afgelopen jaar ons 20 procent target voor vrouwen in seniormanagement overigens gehaald. We hebben ons een nieuw doel gesteld van 25 procent.”

Kastelein: “Bij HES hebben wij dezelfde target van 25 procent voor vrouwen in seniormanagement. Op dit moment staan we op 11 procent, dus hier is voor ons nog werk aan de winkel.”

Wat hebben jullie in maart voor een evenement georganiseerd?

De Winter: “Voor het Havenbedrijf Rotterdam is multi-inclusiviteit ook een belangrijk onderwerp. Het heeft ons een podium en een locatie geboden. Het kennisplatform 010 Inclusief heeft ons inhoudelijk ondersteund. Het evenement vond plaats op International Women’s Day, op 8 maart. Daar is bewust voor gekozen. Allard Castelein, ceo van het Havenbedrijf Rotterdam, heeft ons daar welkom geheten. Hij benadrukte het initiatief persoonlijk te ondersteunen.”

Vonden jullie dat belangrijk?

De Winter: “Ja, van tevoren is er best wat discussie geweest of we nou een event organiseren alleen voor en door vrouwen of dat wij ook mannen moesten uitnodigen. Bewust hebben we voor dat laatste gekozen. We hebben namelijk ‘allies’ nodig; we willen dat ook mannen in de haven het belangrijk vinden wat wij doen.”

Hoe is het evenement verlopen? Waren jullie er tevreden over?

Kastelein: “Er waren ruim honderd bezoekers, wat geweldig was. Er was een paneldiscussie waarin vertegenwoordigers van alle vijf organiserende partijen deelnamen, onder wie hooggeplaatste mensen als de ceo van Anthony Veder Jan Valkier, managing director Maren Schroeder van Stolt-Tankers en onze cfo Mark van Lieshout. Zij lichtten toe waarom zij een initiatief als dit een warm hart toedragen en welke ervaringen zij hiermee hebben. De keynote spreker was Natalie Holwerda-Mieras, die zich al lang met dit onderwerp bezig houdt en het boek ‘Speak up dear!’ heeft geschreven. Ze onderzoekt waarom vrouwen in Nederland veelal als minder kundig dan mannen worden gezien.”

De Winter: “Vanaf de eerste ontmoeting plaatsen mensen elkaar veelal in een hokje. Dat bepaalt de overtuiging waarmee je wordt benaderd. Nathalie legde uit wat je kunt doen om die effecten te mitigeren. Tijdens het event hielden wij ook vier workshops: ‘Speak up Dear!’, ‘Creating Sisterhood’, ‘Ascentic Leadership how to stay yourself’ en ‘Making policy’. Dit omdat wij de inhoud belangrijk vinden. Veel mensen vonden het verlengde van de keynotes spreker interessant: hoe zij dat in de praktijk kunnen brengen en wat en wat zij er de volgende dag mee zouden kunnen doen.”

Wat is het belangrijkste dat jullie zelf van die middag hebben meegenomen?

Kastelein: “Dat er veel getalenteerde, inspirerende vrouwen in de haven werken. Hier op kantoor of op de terminal zie je er maar een of twee, maar er is echt veel vrouwelijk talent in de haven.“

De Winter: “Daarnaast vind ik de combinatie van deze samenwerkende bedrijven sterk. HES en Vopak zijn eigenlijk concurrenten, maar je ziet welk bereik we hebben als we de krachten bundelen. Wat ik ook meeneem, is dat we nog een hoop te doen hebben. Ja, we waren met vier bedrijven en met meer dan honderd mensen, maar wat voor een impact zouden we hebben als we weten te groeien. Niet dat we de droom hebben om dit heel groot te laten zijn; maar er is blijkbaar behoefte aan een platform voor vrouwen in de haven, om te laten zien hoe gaaf het is om er te werken.”

Wat vinden jullie het leukst aan werken in de haven?

Kastelein: “Het is een boeiende omgeving. In de haven gebeurt heel veel, onder meer op het gebied van de energietransitie. Hier kun je echt het verschil maken. Ik vind het enorm interessant om deel uit te maken van zo’n cruciale plek.”

De Winter: “De Rotterdamse haven heeft niet alleen een stoere uitstraling die mij erg aanspreekt, maar het omvat veel meer dan je op het eerste oog ziet. De schepen, de tanks, de terminals, er gebeurt zóveel en het is zo’n belangrijke plek voor West-Europa. De haven staat altijd aan. De banen in de haven zijn ook zo divers. We hebben het alleen maar over ons, maar er is nog heel veel meer bedrijvigheid. De haven van Rotterdam is iets essentieels.”

Kastelein: “Als iemand eenmaal in de haven werkt en een plek heeft gevonden, gaat hij of zij bovendien niet zo snel meer weg.”

Jullie hebben nu een eerste evenement gehouden, hoe nu verder met Women at the Port?

Kastelein: “Het evenement was een groot succes. Nu willen we het langzaam laten groeien. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer een event organiseren, en wie weet welke initiatieven daaruit kunnen ontstaan.”

De Winter: “Het idee was om te laten zien dat we er zijn; dat was vooral belangrijk. Dit moet duidelijk maken dat de haven ook een ander gezicht heeft dan waar de meeste mensen haar mee associëren. Vanuit het netwerk kunnen wij voor een rimpeleffect zorgen. Het is gestart met een netwerkevent, wat kennisopbouw en hierna moet het gaan groeien. Dat jij hier zit, vinden wij fijn. Wie weet wat hierna nog gaat komen.”

Hebben jullie al ideeën voor een tweede bijeenkomst?

De Winter: “We gaan eerst evalueren.”

Kastelein: “We hebben alle deelnemers een aantal vragen voorgelegd, bijvoorbeeld of ze het nuttig vonden en of ze nog andere ideeën of behoeftes hebben. Wij vinden het belangrijk dat het evenement behapbaar blijft, zodat wij het ook op langere termijn kunnen blijven organiseren. Soms zie je soortgelijke initiatieven één keer en dan niet meer.”

Mathilde, je sprak net van een droom. Wat zou nou het mooiste zijn om met dit initiatief te kunnen bewerkstelligen?

De Winter: “Dat mensen de haven met een man én een vrouw associëren, Dat je niet meer meteen aan die stoere man op een steiger denkt, maar ook aan een vrouw ernaast die samen bijvoorbeeld een schip laten aanmeren. Dat zou voor mij de droom zijn.”

Kastelein: “De haven is zo sterk verbonden met Rotterdam, zij moet ook een afspiegeling van de stad zijn en de mensen die daar wonen.”

Wie is Mathilde de Winter? 

Mathilde de Winter is HR-divisiedirecteur Nederland, Europa en Afrika bij Vopak, waarvoor ze sinds 2008 werkt. Daarvoor was De Winter in een HR-functie werkzaam voor onder andere Stolt-Nielsen Transportation Group. 

Wie is Angelika Kastelein?

Angelika Kastelein is sinds oktober 2020 HR-directeur bij HES International. Ze studeerde business administration en psychologie in Innsbruck, waarna ze diverse HR-functies bekleedde, bij onder meer PwC Luxemburg. 

[/et_bloom_locked]

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!