- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
In de chemische keten is er onvoldoende kennis over het laden en lossen van gevaarlijke stoffen uit tankwagens. Daarom start branchevereniging VNCW het project ‘Omgevingsveiligheid en scenario’s gevaarlijke stoffen tankwagens’.
In de praktijk komt het voor dat de chauffeur van een tankwagen alleen moet laden of lossen, zonder dat er een operator aanwezig is. Ook hangen er niet altijd borden boven de lospunten, waardoor de verkeerde kunnen worden gebruikt. Omdat daarnaast niet iedereen het Nederlands machtig is, liggen er risico’s op de loer, concludeert de Vereniging Nederlandse Chemische Warehousing bedrijven (VNCW).
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over land is geregeld in de ADR-code. De hierin vastgelegde functies zijn bij het laden en lossen van tankwagens echter niet altijd duidelijk, stelt de VNCW. Het project ‘Omgevingsveiligheid en scenario’s gevaarlijke stoffen tankwagens’ moet hier verandering in brengen. Hierin worden handelingen die bepaalde gevolgen kunnen hebben, geïdentificeerd, een juridische toetsing uitgevoerd en noodscenario’s opgesteld. Dit leidt tot het vastleggen van noodscenario’s en een toolbox. Deze is voornamelijk gericht op de ontvangende partij en bevat een video, e-learning, een best practice en leaflets.
Zie ook: Veiligheidsweek bij Neste