Select Page

A Signs & Safety

door | 5 mei, 2023 | Bedrijveninfo

‘Neem veiligheid serieus, dan doen je medewerkers dat ook’

“Veiligheid is van levensbelang”, zegt Marnix Arentsen, directeur van A Signs & Safety. Zijn bedrijf adviseert over veiligheidssignalisatie en levert borden met pictogrammen, ontruimingsplattegronden en leidingmarkeringen om het werken aan procesinstallaties in de petrochemie veiliger te maken.

Tekst: Ellen Weber

“Natuurlijk kun je ook online een pictogram vinden dat duidelijk maakt dat er bijtende, brandgevaarlijke of giftige stoffen in een tank zitten. Maar is het de juiste uitvoering qua kleur en materiaal?” Vaak ziet Marnix Arentsen verschillende losse stickers op de deur van de fabriekshal. Een telefoonnummer voor noodgevallen, een tien jaar oude sticker die niet meer leesbaar is en een nieuw pictogram dat alle aandacht trekt. “Sommige bedrijven schaffen zelf een printer aan en lamineren hun A4-tjes. Na een seizoen is de helft weggewaaid of verkleurd. Allemaal met de beste bedoelingen, maar vaak voldoen pictogrammen niet aan de internationale wetgeving, die precies voorschrijft hoe bijvoorbeeld zo’n GHS-pictogram eruit moet zien: een rode rand en een zwart symbool op een witte achtergrond.” Arentsen maakt liever een mooi verzamelbord en hangt dat naast de deur. “Dat is duidelijker én laat zien dat je veiligheid serieus neemt. Neem je als bedrijf veiligheid serieus, dan doen je medewerkers dat ook. Naast duidelijkheid gaat het ook om bewustwording.” 

Verhogen veiligheid

Het bedrijf A Signs & Safety helpt BRZO-plichtige bedrijven in België en Nederland met het verhogen van de veiligheid rondom procesinstallaties. Het merendeel van deze bedrijven bevindt zich in de Rotterdamse haven. Waarom is A Signs & Safety dan gevestigd in Duiven? Arentsen vertelt dat ze ook aan grote chemische bedrijven leveren op Chemiepark Delfzijl, Chemelot in Geleen, de Amsterdamse haven en de havens in Terneuzen en Antwerpen. “Vanuit Duiven zijn we overal binnen twee uur.”

Ontwerp in eigen huis

Bij A Signs & Safety werken zo’n 25 medewerkers. Op de ontwerpafdeling buigen DTP-ers zich over het ontwerpen van ontruimingsplattegronden, leiding- en tankidentificatie en verzamelborden. Arentsen: “We kunnen alles voor onze opdrachtgevers ontwerpen en produceren. Onze vakkundige monteurs kunnen deze producten vervolgens monteren.” A Signs & Safety probeert van A tot Z een rol te spelen: van advies, begeleiding, tot aan het leveren van materialen en de montage. “Het is altijd een samenwerking tussen ons en onze opdrachtgever. Wij hebben specifieke kennis over de normen, de wetgeving en de producten. De opdrachtgever heeft specifieke wensen en kent de installaties.” Ook is het mogelijk om een onderhoudscontract af te sluiten. Een of twee keer per jaar loopt Arentsen dan een ronde om te checken of alles nog in orde is. Is de belijning nog zichtbaar, voldoet alles nog aan de wettelijke eisen? Op basis van zijn bevindingen schrijft hij een rapport, met een plan van aanpak om problemen op te lossen. 

Begrenzing explosiegevaar

Ook over de begrenzing van explosiegevaarlijke gebieden denkt Arentsen graag mee. “Het gebied waar de kans op ontploffing en explosiegevaar reëel is, is vaak te ruim afgezet. Dat maakt het leven van medewerkers er niet leuker op, want binnen dit gebied gelden er strengere voorschriften voor het gereedschap waarmee je werkt en de procedures die je moet volgen. Zo heb je bepaalde werkvergunningen nodig.” Zijn advies? Als je binnen drie meter van een tank risico loopt, zet dan niet een gebied van tien meter af. En gebruik liever een gele lijn op de vloer met het ATEX-symbool, dan een paal met een bord – want dat staat in de weg.

Nieuwe internationale norm

Wat op dit moment bij bedrijven speelt, is de komst van de nieuwe internationale ISO-norm. ISO20560 beschrijft onder andere welke kleur er op de leidingen moet staan om aan te geven of er gas, lucht, water of stoom in zit. Die kleuren wijken iets af van wat de Nederlandse NEN3050 aangeeft. “Hoewel NEN3050 geen wetgevende norm was, is het sinds de jaren zeventig in gebruik bij de industrie. Een gele markering duidt aan dat er gas door een leiding loopt, blauw staat voor lucht, groen voor water en rood geeft aan dat het een brandblusleiding betreft. Het nadeel: in Duitsland gebruiken ze andere kleuren. Rood staat bij onze oosterburen bijvoorbeeld voor stoom. Met de huidige internationale arbeidsmarkt is dat verwarrend.” 

Advies

Door de komst van de nieuwe ISO-norm is er veel onduidelijkheid: moeten bedrijven nu alles opnieuw doen? Volgens Arentsen zijn er drie opties. “Bouw je een nieuwe fabriek? Dan zou ik meteen kiezen voor de nieuwe, internationale ISO20560-norm. Heb je net alles op orde, dan zou ik doorgaan met de oude NEN3050. Al is het lastige, dat NEN3050 (als norm) niet meer te bestellen is. En dan bestaan er nog opdrachtgevers die een eigen norm hanteren. Dit is toegestaan mits helder omschreven, vastgelegd en je betrokken erover informeert. Vraag ons gerust om advies, we komen graag uitleggen wat het voor jouw bedrijf betekent en wat het handigst is om te doen.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!