- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Vakmensen zijn zo schaars dat je turnarounds beter in rustige maanden als januari en februari kan inplannen. Dit verklaren de ervaren vakmensen Gertjan van de Werken en Philip van Eekelen van Peinemann. “Het weer is dan goed en ook zijn de mensen fris.”
Samen zijn ze goed voor bijna vijftig jaar werkervaring bij Peinemann, aanbieder van one-stop-shop horizontaal en verticaal intern transport voor bedrijven in de bouw, haven, logistiek en petrochemie. Gertjan van de Werken kwam 27 jaar geleden als commerciële binnendienstmedewerker binnen bij het in Hoogvliet gevestigde bedrijf. In de loop der jaren heeft hij zich opgewerkt tot adjunct directeur van Peinemann Afdeling Kranen. Philip van Eekelen trad 21 jaar geleden bij Peinemann in dienst als machinist. Nu is hij projectmanager, na er eerder als voorman en uitvoerder te hebben gewerkt. “In de petrochemie bedienen wij twee segmenten: routine-maintenance en turnarounds”, legt Van de Werken uit. “Bij routine-maintenance hoort er ook bij dat we ‘s avonds worden gebeld als er onverwacht een pomp moet worden uitgehesen en verplaatst. Ons serviceniveau is hoog; dat verwachten klanten ook van ons.”
Van de Werken vergelijkt een turnaround [deze maand staat turnaroundmanagement centraal in deze editie van Europoort Kringen, red.] met de grote beurt voor een auto. “Net als een auto heeft ook een raffinaderij om de zoveel tijd een beurt nodig. Bij een raffinaderij gaan alle onderdelen eruit, ze worden geïnspecteerd, gereinigd en weer ingebouwd.” De doorlooptijd van een gemiddelde turnaround is twintig tot dertig dagen, vertelt hij. Bij een forse turnaround levert Peinemann circa vijftig kranen naast bundeltrekkers, heftrucks, hoogwerkers en al gauw zo’n honderdvijftig mensen. “Dit is zo ongeveer alles wat Peinemann heeft te bieden. Onder het personeel zijn ook riggers voor het aanslaan van de lasten, projectspecialisten voor de industriële verhuizing, bundeloperators, chauffeurs en veiligheidsmensen”, zegt Van Eekelen. De doelen voor Peinemann bij een turnaround zijn helder, legt Van de Werken uit: “Nul ongevallen, wij willen kwaliteit leveren, op tijd en binnen de afgesproken kosten.”
“Een turnaround vliegen wij als een project aan”, vertelt Van Eekelen verder. “Eerst vindt de werkvoorbereiding plaats, waarna de organisatie wordt bepaald. Het aantal voormannen wordt gekozen, net als het aantal administratieve krachten, de veiligheidsspecialisten en planners op site. Ook bepalen we welke apparatuur wordt ingezet.” Van de Werken ziet: “We worden steeds meer aan de voorkant bij een turnaround betrokken. Door de vergrijzing is de expertise bij asset owners weggeëbd; ze hebben specialisten nodig. Al een jaar voor een turnaround begint, denken wij mee over de werkvoorbereiding. Met tekeningen en taak- en risico-analyses maken wij kritische hijswerkzaamheden inzichtelijk. Zo kunnen medewerkers goed voorbereid het veld in worden gestuurd.” Peinemann maakt hiervoor gebruik van een eigen engineeringteam. ‘Rekenwonders’ worden deze teamleden door Van Eekelen en Van de Werken genoemd.
Turnarounds hebben hun eigen, kenmerkende dynamiek. Veel verloopt volgens planning, maar veel ook niet. Van de Werken: “Bij inspectie kunnen onzekerheden naar voren komen waardoor snel moet worden opgeschaald. Dan moet er bijvoorbeeld een onderdeel worden uitgehesen wat niet in de scope was opgenomen. Dan is het aan ons om dat snel en flexibel op te lossen.” Toch is het nooit zo dat de mensen van Peinemann voor verrassingen staan gesteld, want al vooraf worden verschillende scenario’s opgesteld, zegt Van Eekelen. “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een onderhoudsstop die in 2024 plaatsvindt. Daarvoor stellen wij allemaal scenario’s op, die wij op de plank leggen. Sommige zijn nodig, sommige niet.”
“Traditioneel worden turnarounds in de maanden april-mei en september-oktober gehouden”, stipt Van de Werk een belangrijk punt aan. “Wij vrezen dat dat in de toekomst gaat knellen. Turnarounds groeien in omvang, terwijl de resources beperkter worden. Het zou daarom beter zijn als turnarounds meer gespreid plaatsvinden. Januari en februari zijn ook mooie maanden daarvoor. Het weer is dan tegenwoordig prachtig en de mensen zijn fris, want ze hebben niet al een turnaround achter de rug. Eén klant heeft deze stap al gezet; het heeft in januari een turnaround gehouden. Door te spreiden, vinden niet alle turnarounds tegelijk plaats en heb je vakmensen beschikbaar.” “Ook voor ons is het niet meer zo eenvoudig om nieuwe vakmensen te vinden”, geeft Van Eekelen aan. “Bovendien werken jongere werknemers tegenwoordig het liefst rond de 32 uur, terwijl wij vooral fulltime krachten zoeken. Dat terwijl de kansen – juist ook door de energietransitie – groot zijn voor jongens en meiden in de petrochemie. Vaak hebben ze een verkeerd beeld van de sector. Je kunt er groeien. Je kunt er wel vies worden, maar daar word je toch niet minder van? Ik denk dat je er juist van kan leren.”
Van de Werken zegt het ook na al die jaren nog altijd prettig te vinden om bij een familiebedrijf als Peinemann te werken. “Je krijgt er de ruimte om te ondernemen, zonder al te veel rapportagemodellen. Er heerst een goede, collegiale sfeer.” Van Eekelen roemt de mogelijkheden die er zijn voor werknemers om zich te ontwikkelen. “Als je van aanpakken houdt, krijg je alle ruimte om je te ontwikkelen. Ik zie genoeg voorbeelden om mij heen van jongens die als leidinggevende zijn doorgestroomd.” Nieuwe werknemers krijgen aan de Peinemann Academy les over het werken met kranen, hoogwerkers of heftrucks. “Op site, in de petrochemie, kan men ervaring opdoen. Als je erbij staat, kun je zien, horen en ruiken hoe het werk er in de praktijk aan toegaat. Dat beklijft honderd keer beter dan wanneer je dit in een filmpje ziet”, aldus Van Eekelen. Van de Werken zegt nog altijd dagelijks met plezier naar zijn werk te gaan. “Iedere goede dag is een veilige dag. Ik haal er voldoening uit als mensen en apparaten op de juiste tijd op de juiste plaats staan en de klant tevreden is.” Van Eekelen sluit zich daarbij aan: “Ik vind het leuk om leiding te geven aan een team dat passende oplossingen verzorgt op het gebied van horizontaal en verticaal transport. Veiligheid staat daarbij voorop, maar ook beleven we er veel plezier aan.”
Het hijsen van een warmtewisselaar uit een aromatenfabriek was een van de indrukwekkendste klussen die Philip van Eekelen bij Peinemann heeft uitgevoerd. “Er moest een grote warmtewisselaar van 60 ton worden uitgetrokken. In samenspraak met de opdrachtgever hadden wij daar van A tot Z een plan voor opgesteld. In de praktijk kwam dat precies zo uit, terwijl het millimeterwerk was. De opdrachtgever bespaarde zo tijd en was tevreden. Voor ons was het geweldig dat de werkvoorbereiding en engineering precies zo uitpakten als op papier was uitgedacht.” Voor Gertjan van de Werken was een andere klus gedenkwaardig: het plaatsen van een koelwatertoren, wat recent plaatsvond. “Hiervoor gebruikten we één kraan met 47 hijspunten. In totaal moest 54 ton worden gehesen, waarvan 27 ton aan rigging, balken en stropjes. Van de opdrachtgever kregen wij de vrijheid om dit zo efficiënt mogelijk te doen. De werkvoorbereiding duurde anderhalve dag, terwijl het hijsen een half uur in beslag nam. Heel mooi, ook omdat de klant zo tevreden was.”