- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Het Nederlands Loodswezen heeft vier nieuwe, duurzame schepen besteld bij Next Generation Shipyards uit Lauwersoog. Deze zullen die komende drie jaar in gebruik worden genomen.
De registerloodsen van het Loodswezen – die als enige in Nederland bevoegd zijn om zeeschepen te loodsen – zijn actief in vier regio’s, waaronder in Rotterdam-Rijnmond. Het gebruikt daarvoor vier ‘tenders’, die aan vervanging toe zijn.
Daarom heeft het Loodswezen vier M-klasse jetgedreven loodstenders besteld bij Next Generation Shipyards uit Lauwersoog. Deze nieuwe schepen zijn een doorontwikkeling van de ‘Mira’. Door gewichtsbesparingen, slimme technologie en een verbeterd ontwerp van de romp verbruiken deze tenders 30 procent minder brandstof dan de huidige schepen.
“We zijn binnen de huidige technische mogelijkheden al enige tijd op zoek naar een scheepstype waarbij we onze CO2-footprint verkleinen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze dienstverlening”, zegt Herman Broers, directeur van het Loodswezen. De aankoop is gefinancierd door de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).
Zie ook: Pieter van Oord: Alle schepen CO2-neutraal
The Dutch Loodswezen has ordered four new vessels from Next Generation Shipyards of Lauwersoog. These will be commissioned in the next three years.
The Loodswezen’s registered pilots – the only ones authorised to pilot sea-going vessels in the Netherlands – operate in four regions, including Rotterdam-Rijnmond. To do so, it uses four ’tenders’, which are in need of replacement.
Therefore, the Loodswezen ordered four M-class jet-driven pilot tenders from Next Generation Shipyards of Lauwersoog. These new vessels are a further development of the ‘Mira’. Through weight savings, smart technology and improved hull design, these tenders consume 30 per cent less fuel than current vessels.
“Within the current technical possibilities, we have been looking for some time for a ship type where we reduce our CO2 footprint, without making concessions to the quality of our service,” says Herman Broers, director of the Loodswezen. The purchase was financed by the Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).