- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Onlangs reed een automobilist tegen een slagboom aan van een brug. Het resultaat: een kapotte slagboom en de brug in storing. “Wij zorgden ervoor dat de juiste mensen op de juiste locatie kwamen. Binnen korte tijd was de brug weer operationeel”, vertelt Jean-Paul ‘t Gilde van Istimewa. Deze aanpak is volgens hem tekenend voor het bedrijf.
‘Istimewa’ is het Indonesische woord voor ‘speciaal’, en dat is de dienst ook die het bedrijf – een dochteronderneming van Stork – aanbiedt. Het verricht onderhoud aan bruggen en sluizen. Vanuit de vestiging in Rotterdam is Istimewa verantwoordelijk voor onder meer het beheer van sluizen, bruggen en fonteinen in de regio Rotterdam, vertelt Jean-Paul ‘t Gilde, die sinds het begin van dit jaar de leiding heeft bij Istimewa in Rotterdam. Hij zegt van de pieken en dalen te houden, die maintenance met zich meebrengt. Istimewa heeft sinds acht jaar de vestiging in Rotterdam, waar vijftien mensen werken. De meeste van hen zijn buiten actief, vertelt ‘t Gilde. Sinds het begin van het jaar is het team versterkt met een uitvoerder. De zaken gaan goed, vertelt hij. Zo is Istimewa vanuit Rotterdam sinds een half jaar ook verantwoordelijk voor het beheer van de Rozenburgsluis, de Hartelsluis en diverse leidingstraten voor het Havenbedrijf Rotterdam, een zestal bruggen in Utrecht en het bedrijf beheert het buitengebied voor het Waterschap Hollandse Delta. “Met ons enthousiaste cluppie beheren we aardig wat objecten”, glimlacht ‘t Gilde.
In Rotterdam is Istimewa om precies te zijn verantwoordelijk voor het elektrotechnisch en hydraulisch beheer van zestig sluizen, bruggen en fonteinen. “Het contract gaat volgende maand het achtste jaar in”, zegt Albert van Steeg. Tot 1 januari jl. gaf hij tijdelijk leiding aan de Rotterdamse vestiging van Istimewa, maar hij is daarin nu opgevolgd door ‘t Gilde. “Ik blijf nog ongeveer een half jaar werkzaam bij deze organisatie, tot het team is aangevuld met nieuwe mensen. Daarna ga ik waarschijnlijk aan de slag op het gebied van tenders en contracten binnen Istimewa.” Onder de objecten die het bedrijf in Rotterdam onder zijn hoede heeft, vallen eye-catchers als de Erasmus- en Willemsbrug, maar ook kleinere bruggen, zoals de Prinses Irenebrug in Hillegersberg. ‘t Gilde zegt extra veel plezier te beleven aan het werk aan bekende bruggen in het Rotterdamse, zodat die ‘draaien zoals het moet’. “Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met de verlichting aan de buitenkant van de Willemsbrug. Als die straks mooi is verlicht, is dat mede dankzij de inzet van onze mensen.”
De dienstverlening van Istimewa voor de gemeente bestaat uit twee aspecten, legt Van Steeg uit. “Ten eerste verrichten wij periodiek inspectief onderhoud, waarbij wij installaties op gebreken controleren. Hier horen ook preventieve taken bij. Daarnaast bieden wij een 24/7 storingsdienst, om ervoor te zorgen dat het verkeer weer snel kan doorrijden als een brug onverhoopt stil valt.” De gemeente eiste van Istimewa dat het binnen een uur ter plaatse is en met de werkzaamheden begint. “Maar in ons contract van de laatste vier jaar beloven wij om binnen drie kwartier ter plekke te zijn. Wij worden daar ook op gemonitord. Dat lukt aardig, al zijn wij door verkeersdrukte een enkele keer te laat. Auto’s in de file gaan echt niet voor je opzij.” Binnen de organisatie van Istimewa, die zich volgens ‘t Gilde kenmerkt door zijn efficiënte structuur, betekent dit dat monteurs eens in de drie weken een week beschikbaar moeten zijn voor het oplossen van storingen. “Dan kan je ook om twee uur ‘s nachts uit je bed worden gebeld. Onze eerstelijns medewerkers gaan er altijd als eerste op uit. Bij drukte kunnen de tweedelijns mensen worden ingeschakeld en voor technische ondersteuning is ook de derdelijns beschikbaar. Bij zeer grote drukte kunnen wij een beroep doen op de vestigingen van Istimewa in Vlissingen en Veghel”, aldus ‘t Gilde.
“Kijk”, vervolgt Van Steeg, “onze storingsdiensten worden in regie [uurtarief, red.] betaald, maar ons model zit in heel iets anders: het bieden van goede service waarbij de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van objecten boven alles staat. Wij hebben ons onderhoudsmanagementsysteem voor de gemeente ingezet. Hierin kunnen zowel storingen als jaarlang onderhoud worden vastgelegd, waardoor je een trendanalyse kunt toepassen. Voor ons biedt dit niet alleen het voordeel dat wij kunnen aantonen dat wij aan de contracteisen voldoen, maar ook dat we proactief onderhoud plegen.” “Als een van onze monteurs in de technische ruimte van een brug of sluis aan het werk is, kijkt hij altijd goed rond of hij niets opvallends ziet. Zo kun je voorkomen dat een storing ontstaat”, vult ‘t Gilde aan. Dankzij deze aanpak is het aantal storingen aan bruggen en sluizen in Rotterdam met dertig procent gedaald. “We hebben het nu behoorlijk goed voor elkaar. De gemeente heeft besloten zelf ook eenzelfde onderhoudsmanagementsysteem aan te schaffen [lees hier elders in deze editie van Europoort Kringen meer over, red.]. Als de chef van de wacht een storing aanmaakt, komt dit bij ons in het systeem. Wij pakken dit op, handelen het af en de status is voor beide partijen inzichtelijk.”