- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Allebei zijn ze consultant op het gebied van SAP en asset management, en allebei staan ze voor het in Den Bosch gevestigde Dimensys klanten bij uit de industrie, aannemerij en infrastructuur. In Europoort Kringen vertellen Bianca den Reijer en Stefan de Neef over het vastleggen van asset-informatie, de belangrijkste uitdagingen voor industriële bedrijven en het toepassen van innovatieve technieken. Hun doel bij elke klant: zoveel mogelijk grip op het onderhoud en inzicht in alle asset-data.
Bianca den Reijer en Stefan de Neef geven bedrijven advies over het gebruik van SAP voor projectmanagement, asset management of logistieke processen. “Dat is ons specialisme”, stelt De Neef. “Op basis van de processen bij de klant en de omgeving waarin zij acteert, kijken wij hoe SAP de klant kan helpen haar onderhoud zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren.” SAP – wat staat voor System Analysis Program – is de systematiek waarin administratieve processen kunnen worden ondergebracht, legt Den Reijer uit. “Wij zijn gespecialiseerd in onderhoudsprocessen en de administratie ervan. Welke assets zijn er, waar staan ze, wat voor preventieve acties zijn er ondernomen? Door gegevens als deze vast te leggen, ben je in control en blijf je dat ook.” De Neef merkt dat klanten het waarderen dat ze met de consultants van Dimensys kunnen sparren. “Wij bekijken in samenspraak wat het beste is en bepalen samen hoe SAP het beste kan worden ingezet om het onderhoudsproces optimaal in te richten.” Den Reijer: “Wij zijn geen typische consultants die op afstand staan. We staan dicht bij de klant.”
Het is een van de grootste uitdagingen in de industrie om te weten welke assets je beheert en hoe je daarmee om moet gaan, vindt De Neef. Hij licht toe: “Het in kaart brengen van assets wordt soms ook wel een ‘digital twin’ genoemd. Waar staan ze, welke kenmerken hebben ze en hoe presteren ze? Chemieproducenten zijn daar over het algemeen verder mee dan andere klanten.” Den Reijer erkent dit. “Het is wel een uitdaging om alle kenmerken van de assets in de fabriek te registreren, tot en met de kleur van een motor aan toe. Het is al een job op zich om dat vast te leggen en te beheren. Vaak hebben bedrijven vooral oog voor de dagelijkse gang van zaken. Ze zien alle data wel, maar het is vaak nog een ondergeschoven kindje. Ten onrechte, want om een dooddoener erbij te halen: data is het nieuwe goud.” De Neef ziet ook vernieuwing als belangrijke uitdaging voor chemische bedrijven. “Dat is logisch, want deze bedrijven hebben hun handen al vol aan de huidige manier van werken.” Den Reijer vult aan: “Er valt nog veel te winnen met het delen van informatie met onderhoudsaannemers. Met het delen van elkaars data ontstaat er één bron van waarheid op basis waarvan aannemers te werk kunnen gaan.” Maar zeker in de chemie gebeurt dat nog weinig, zien De Neef en Den Reijer. “Er vindt vooral directe aansturing van aannemers plaats. Dit in tegenstelling tot bij grote infrastructuurbeheerders, die met prestatiegerichte onderhoudscontracten werken. Hier valt voor chemiebedrijven nog een hoop in te winnen.”
Nieuwe klanten die ervoor kiezen om van de diensten van Dimensys gebruik te maken, lopen eerst een aantal workshops door, zet De Neef uiteen. “Hierin onderzoeken we hoe de processen van de klant eruit zien, wat hun toekomstvisie is en hoe dat met SAP matcht. Ook stellen wij vast wat er in de organisatie mist. Dat kan in het systeem zijn, in het productieproces of in de data van de klant. Vervolgens zetten wij allerlei stappen, van het inrichten van het systeem tot en met het trainen van gebruikers. Ons doel is altijd ervoor te zorgen dat men meer grip krijgt op het onderhoudsproces.” “Ik werk nu bij een groot bouwbedrijf, waar nog Excel werd gebruikt voor het in kaart brengen van het onderhoud. Het biedt veel voordelen om dit te digitaliseren en automatiseren”, zegt Den Reijer.
“Voor asset-klanten is er een ontwikkeling gaande richting predictive maintenance en risicogestuurd onderhoud. Hiervoor zijn mobiele oplossingen en sensoren beschikbaar”, stelt Den Reijer. Er zijn inmiddels sensoren die automatisch melden of er onderhoud nodig is. Ook komen er steeds meer tools en slimmigheden op de markt om het onderhoud te vergemakkelijken en die met SAP op de juiste manier kunnen worden ingezet. De Neef: “Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de techniek voorloopt op de praktijk. Ik adviseer bedrijven altijd dat ze eerst de basis op orde moeten brengen voordat ze gaan vernieuwen. Je moet eerst weten hoe een asset zich gedraagt voordat je met sensoren aan de slag gaat.”