- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
ProRail heeft de geplande werkzaamheden aan vier van de vijf blusvoorzieningen aan het spoor afgerond. Alleen bij Pernis moet er nog werk worden verricht.
De blusvoorzieningen aan de vijf havenemplacementen Europoort, Botlek, Maasvlakte West/West-West, Waalhaven Zuid en Pernis moeten voldoen aan ‘gestelde eisen’, aldus ProRail. Dit zodat er op deze emplacementen gevaarlijke stoffen kunnen worden gerangeerd.
Bij vier van de vijf emplacementen zijn de geplande werkzaamheden klaar. Alleen bij Pernis moet aannemer Dura Vermeer nog werk uitvoeren. Als gevolg hiervan kunnen er de komende weken geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen rangeren. Het gaat volgens ProRail om zo’n zeventig goederentreinen per week, die ‘zo goed mogelijk’ moeten worden omgeleid.
Bij de emplacementen Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid zijn tijdelijke blusvoorzieningen aangelegd. Bij dit laatste emplacement gold op zes van de vijftig sporen een beperking voor het behandelen van gevaarlijke stoffen. Per 1 januari jl. is Waalhaven Zuid weer volledig opengesteld. ProRail verwacht dat aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar de tijdelijke voorzieningen op deze emplacementen zullen zijn vervangen door permanente.
Zie ook: Belgen verwerven spoorvervoerder in Rotterdamse haven
ProRail has completed the planned work on four of the five rail extinguishing facilities. Only at Pernis, work remains to be done.
The extinguishing facilities at the five port yards Europoort, Botlek, Maasvlakte West/West-West, Waalhaven Zuid and Pernis must meet ‘set requirements’, ProRail said. This is so that hazardous materials can be shunted at these yards.
At four of the five yards, the planned work has been completed. Only at Pernis, contractor Dura Vermeer still needs to carry out work. As a result, no goods trains carrying hazardous substances can be shunted in the coming weeks. According to ProRail, around 70 goods trains a week are involved, which will be diverted ‘as well as possible’.
Temporary fire-fighting facilities have been installed at the Maasvlakte West/West-West and Waalhaven Zuid emplacements. At the latter yard, six of the 50 tracks were subject to a restriction for handling hazardous substances. Waalhaven Zuid was fully reopened on 1 January this year. ProRail expects that by the end of the second quarter of this year, the temporary facilities in these yards will have been replaced by permanent ones.