- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Steeds meer asset owners schakelen bij turnarounds standby-rescue in, ziet Bas den Neijsel van Dira Group. Dat is een positieve ontwikkeling, vindt hij. “De bewustwording neemt toe.” Het bedrijf biedt standby-rescue aan en leidt op.
“Wanneer een plant gewoon draait, zijn er misschien een paar honderd man op de site. Maar bij een grote turnaround zijn dat er zomaar een paar duizend. Dat is al ongewoon. Daarnaast kunnen trappen of bordessen voor onderhoudswerkzaamheden zijn verwijderd. Als er dan iemand onwel wordt op een moeilijk bereikbare plaats, kunnen wij met onze rescue standby-diensten snel ter plekke zijn”, steekt Bas den Neijsel van wal. Hij is mede-eigenaar van Dira Group uit Den Haag. Het bedrijf levert niet alleen rope access-diensten, maar biedt ook trainingen en levert standby-rescue aan. Op de vraag wat dit precies is, antwoordt Den Neijsel: “Met standby-rescue vormen wij het verlengstuk van hulpdiensten. Je moet je voorstellen: als er op de weg een ongeluk gebeurt, rijdt daar een ambulance naartoe. Maar in de industrie heb je te maken met specifieke bedrijven die specifieke producten maken. Mensen werken op moeilijk toegankelijke plekken; hoog, diep of in besloten ruimtes.”
Door die beperkingen kunnen reguliere hulpdiensten mensen in nood niet goed bereiken. “Wij zijn daartoe wel in staat. De overheid heeft ook reddingsdiensten. Daarmee kun je goed samenwerken, maar deze diensten zijn niet ingericht op een bedrijfstak als de petrochemie. Het is mijn dagelijks werk om in de touwen te hangen. Jaarlijks werkt ik duizend uur op hoogte. Voor deze diensten is werken op hoogte een bijtaak. Zij hoeven maar 70 uur per jaar in de touwen te werken om getraind te blijven. Wij vangen dat gat op.” Standby-rescue van Dira Group bestaat uit twee elementen, legt Den Neijsel uit. Het bedrijf levert mensen die zowel technisch onderlegd zijn als over medische kennis beschikken. Daarnaast stelt Dira Group reddingsplannen op. “Dat kan je niet van tevoren opstellen. Als een stelling tijdens een stop net wat anders staat, kan dat een wereld van verschil maken. In een reddingsplan speel je in op de situatie van dat moment. Deze maken wij on the spot, waarbij wij een basisplan uitwerken.” Dira beschikt over een gestandaardiseerde aanpak voor betredingen. Den Neijsel pakt een tas erbij die voor standby-rescue wordt gebruikt. Erin zitten katrollen, touwen en nog meer wat bij een complexe reddingsoperatie nodig is. “Alleen de lengte van de touwen variëren. Als een schoorsteen op 180 meter hoogte wordt geverfd, heb je weinig aan lijntjes van 45 meter.”
“We leiden ook op, waaronder overheidsdiensten als de politie en brandweer”, vervolgt hij. “Recent hebben wij een grote opdracht binnengehaald voor het trainen van de reddingsdienst van de brandweer Haaglanden. Dat zegt wel iets.” Als iemand op hoogte werkt, is de werkgever verplicht die persoon een harnas te verschaffen en te trainen. Een goede zaak, vindt Den Neijsel natuurlijk ook. “Maar wat als iemand valt? Er wordt voorkomen dat diegene op de grond valt. Maar wat dan? Daar moet je een plan voor maken. Tijdens een normale situatie kan de brandweer te hulp schieten als iemand op het dak van een tank bij een olieterminal onwel wordt. Maar wat als de trap weg is?” Inzet van standby-rescue levert allereerst tijdwinst op, zegt hij. “Een hulpdienst ontvangt een melding en spoedt zich vervolgens naar het adres. De aanrijtijd is meestal tussen de zeven en tien minuten. Wij zijn al ter plaatse zodra het scenario begint. Daardoor kunnen wij direct starten om iemand te bevrijden of de situatie in kaart te brengen en eventueel over te dragen aan een hulpdienst. Daarbij komt dat de brandweer een ladder op moet klimmen. Zelfs voor fitte mensen – wat brandweerlieden zijn – vormt dat een obstakel. Wij daarentegen zijn erop uitgerust om moeilijk bereikbare plaatsen te bereiken.”
Een ander pluspunt, zo vertelt Den Neijsel, is dat standby-rescuemedewerkers van Dira Group tijdens een stop kunnen meedraaien. “Hetzij in het team van veiligheidskundigen, hetzij bij het uitvoeren van maintenancewerkzaamheden. Waar wij hand- en spandiensten kunnen verlenen, doen brandwachten dat niet. Ook zij bieden soms standby-rescue aan, maar ik vind dat zij hun grenzen moeten kennen. Voor ons is het werken op hoogte ons dagelijks werk. Als je mij ‘s nachts wakker maakt, kan ik elk type knoop maken. Maar wanneer het een jaar geleden is dat je je laatste training hebt gehad, is de parate kennis minder geworden. Het selecteren van een ankerpunt kan dan al een probleem zijn. Verder is het voor mangatwachten verboden een besloten ruimte te betreden. Voor ons geldt dat niet; wij kunnen erin en eruit om de situatie in te schatten.” Een ander voordeel dat standby-rescue volgens Den Neijsel biedt, zijn de ‘externe ogen’ die daarmee op een site komen. “Wij arriveren fris en fruitig op een plant. Voor ons is dit geen routinematig werk.”
Den Neijsel zegt verschillende situaties te hebben meegemaakt, waarbij de aanwezigheid van een standby-rescue-team zijn waarde heeft bewezen. “Meestal gebeurt er gelukkig niets. Maar mensen kunnen onwel worden als ze slecht hebben gegeten, niet goed hebben geslapen of net rotnieuws hebben gekregen. Ik was erbij toen deze zomer iemand door hittestuwing onwel werd. Hij bevond zich op een moeilijke plek, tussen tanks in op hoogte. Hij had nog net niet de besloten ruimte betreden. We hebben hem tijdig hulp kunnen bieden. Ook heeft iemand wel eens hartproblemen gekregen of een verwonding aan zijn hand opgelopen. Voor dat laatste konden wij BHV verlenen.” Den Neijsel zegt duidelijk te merken dat de vraag van asset owners en toeleveranciers groeiende is. “De bewustwording neemt toe. Werken op hoogte, diepte of in besloten ruimtes is nu eenmaal niet normaal. Ook op die plekken moet je in geval van nood snel ter plekke kunnen zijn en deskundig kunnen handelen.”
“Wanneer bedrijven zzp’ers rechtstreeks benaderen voor een stop bij een plant, bestaat het gevaar dat deze mensen niet verzekerd zijn. Onze zzp’ers werken onder onze vlag, volgens onze procedures en met ons materieel. Daardoor zijn zij goed verzekerd”, verklaart Bas den Neijsel van Dira Group.
Dira Group heeft zich teruggetrokken als lid van ITRA (International Technical Rescue Association). Bas den Neijsel van het bedrijf licht toe: “Wij hebben ITRA mede helpen ontwikkelen en hebben de organisatie vier jaar geleden naar Europa toe gehaald. Dit jaar hebben wij echter besloten ermee te stoppen omdat de kwaliteitsborging maar niet van de grond komt. De doorslag gaf een wijziging in regels, waardoor instructeurs ook examens mogen afleggen. Voor mij was dat een brug te ver. Dat zijn twee verschillende dingen. Er moet onafhankelijkheid in zitten. Wij en gelukkig ook onze klanten geloven dat onze eigen standaarden hoger liggen. Een logootje is leuk, maar het moet wel ergens voor staan.”