- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Bij Vopak Vlaardingen staan meerdere grote nieuwe opslagtanks, waarvan het een uitdaging was om de dikte van de wanden en daken te meten. Uit een recente pilot blijkt dat drones van Terra Inspectioneering dit goed van binnenuit kunnen doen. Een uitkomst, zegt Djurre Haitsma van Vopak.
“Kijk”, wijst Djurre Haitsma naar het beeldscherm dat bij het koffieapparaat in het kantoor van Vopak Vlaardingen hangt. “Op het intranet heb ik mijn collega’s geïnformeerd over de pilot die we hebben gedaan. Je ziet dat het enthousiaste reacties losmaakt.” Haitsma is constructie-coördinator bij Vopak Vlaardingen. Hij is verantwoordelijk voor het correctieve en preventieve onderhoud van de bijna 300 tanks van de terminal. Hij gebaart naar buiten: “Er wordt nu gewerkt aan een uitbreiding met 16 nieuwe opslagtanks. Ze staan er nu al, maar moeten nog worden aangesloten en intern worden gecoat. Q3 volgend jaar zal de uitbreiding worden opgeleverd.”
In de tanks bij Vopak Vlaardingen worden plantaardige oliën en vetten opgeslagen. Dit zijn geen stoffen die het materiaal van opslagtanks aantasten, vertelt Haitsma. “Maar dat is de theorie. In de praktijk staan de tanks bloot aan weersinvloeden en kan er wel corrosie ontstaan als de isolatie niet goed wordt droog gehouden. Daarom is het zaak om de opslagtanks conform EEMUA 159 te inspecteren. Voor de wand en dak houdt dat in dat de dikte gemeten moet worden. Dit gebeurt volgens scanlines. Vanuit elke windrichting wordt een lijn naar beneden getrokken en per scanline moeten vier metingen worden uitgevoerd per wandring. Voor de pilot betekende dit 224 metingen.” Voor een groep tanks die tussen 2008 en 2011 is gebouwd, nadert de eerste inspectieronde. Deze dient om de twintig jaar te worden uitgevoerd. “Daarop zijn we ons nu al aan het voorbereiden. Het zijn 33 grote opslagtanks van 26 meter hoog met een diameter van tussen de 10 en 15 meter. Er was geen eenvoudige manier om de dikte van de wanden en daken te meten. Het inspectiebedrijf waarmee we samenwerken, gebruikt een crawler voor wanddiktemetingen, maar die kan bovenin niet de hoek om op het dak op te gaan. We wilden niet van buiten meten, want dan neemt de kans op inwatering toe, en daarmee ook de kans op corrosie onder isolatie. We zochten dus naar een oplossing voor ons probleem.”
Begin augustus had Haitsma hierover overleg met Terra Inspectioneering, dat al langer inspecties uitvoert voor de terminals Vopak Botlek en Vopak Europoort. “Maar daarbij ging het om inspecties buiten; we wilden weten of ze bij ons ook wanddiktemetingen binnen konden uitvoeren.” Terra antwoordde hier bevestigend op, waarna eind augustus een pilot volgde. Die duurde een halve dag, zegt Haitsma. “Eerst werd een visuele inspectie in de tank uitgevoerd, om te controleren of er niets in hangt waar de drone tegenaan kan vliegen. De tank was schoon, droog, leeg en in LOTO [lock out, tag out, red.]. Buiten keken we mee hoe de drone met behulp van ultrasone techniek de diktemetingen van de wand en het dak uitvoerden. Dat ging snel; het meten van een lijn duurde maar tien minuten. We hadden een andere firma gevraagd ook een meting te doen en we pasten zelf de conventionele methode toe. Toen we de resultaten naast elkaar legden, bleek dat Terra het meest complete beeld leverde en bovendien een volledige inspectie wist uit te voeren. Daarmee was de pilot geslaagd en is onze keuze gemaakt.”
“Ik wist dat er met drones veel mogelijk is. Je probeert bij te houden wat er in de wereld speelt. Vaak worden nieuwe technologieën over het hoofd gezien als er een werkwijze is die voldoet. Maar we hadden een dringende vraag. Ik was positief verrast door het succes van de pilot”, zegt hij. Na de pilot zijn Terra en Vopak Vlaardingen in gesprek over een contract voor de jaarlijkse inspectie van tussen de tien en twintig opslagtanks met behulp van een drone. Naast de opslagtanks uit 2008-2011 is er een ander cluster opslagtanks daterend uit 2014 die eveneens door Terra kunnen worden geïnspecteerd. De tanks die nu in aanbouw zijn, zou Terra ook kunnen inspecteren. “We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een standaard voor de inwendige inspectie van opslagtanks met behulp van drones”, legt Haitsma uit. Hij besluit: “De voordelen zijn duidelijk. We kunnen hiermee door één firma zowel de dikte van de wanden als de daken laten meten. Ook de snelheid waarmee we over de data kunnen beschikken is een pluspunt. Ik vind het altijd leuk om met zulke nieuwe technieken te werken, en zeker als het vruchten afwerpt. Ik ben er blij mee.”