Select Page

De toegevoegde waarde van groen, geel en rood

door | 26 sep, 2022 | Uitgelicht, Veiligheid

Het keuren van een valstopblok.

De Stichting Safety Sign biedt drie erkenningsregelingen, waarmee bedrijven kunnen aantonen dat ze kwaliteit bieden op het gebied van PBM-advies, gezichts- en valbescherming. Deze groene, gele en rode Safety Signs hebben hun waarde wel bewezen, zegt bestuurslid Hans Milders.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

‘Stichting bedrijfserkenningen voor veiligheid, gezondheid en welzijn op de werkplek’ luidt de officiële benaming van de stichting, die sinds 2002 bestaat. “We hebben de naam omgedoopt in Stichting Safety Sign omdat dat praktischer is en een verband legt tussen de drie Safety Signs”, zegt Milders. De stichting is ontsproten uit de branchevereniging Voor Veilig en Gezond Werken (VVGW) en heeft als doel de kwaliteit van de leden te verhogen. “Eerst zijn wij begonnen met de groene Erkenningsregeling PBM-advies. Hiermee richtten wij ons in eerste instantie voornamelijk op de leden van de VVGW. Dit zijn vooral technische groothandels die PBM verkopen, die er hiermee voor kunnen zorgen dat hun medewerkers een goed advies over de juiste inzet en het gebruik van een PBM kunnen bieden.”

Verplicht

Daarna is het rode Safety Sign erbij gekomen. “Die richt zich op het keuren van valbeschermingsmiddelen, en dan vooral van valgordels”, licht Milders toe. De meest in het oog springende regeling is het gele Safety Sign, de Erkenningsregeling voor Erkend Face-Fittester. Dat heeft ermee te maken dat het in de asbestsector voor medewerkers verplicht is om ‘ge-face-fittest’ te zijn. “Bij iedere medewerker moet worden getest of de adembescherming goed op het gelaat aansluit. De face-fittester moet goed zijn opgeleid en over de juiste en geijkte apparatuur beschikken”, aldus Milders, die bekent dat hij een dergelijke verplichting het liefst ook in de industrie toegepast zou zien. “We zijn erover in gesprek met bedrijven, belangenverenigingen en de overheid.”

Openstellen

De introductie van het derde, gele Safety Sign noopte de stichting ertoe om de erkenningsregelingen ook open te stellen voor niet-leden. Daarvoor konden alleen leden van de VVGW een erkenningsregeling aanvragen. “Maar de VVGW telt op het ogenblik geen leden die de specifieke adembescherming aan de asbestverwerkende bedrijven levert. Wel hebben wij leden met het gele Safety Sign die reeds face-fittesten uitvoeren in de industrie. Wil de erkenningsregeling waarde hebben, dan zul je die moeten openstellen”, legt hij uit. Veel van de kennis die nodig is voor het volgen van de voldoen aan de eisen in het bestaande Safety Sign komt toch uit de leden van de VVGW. Aan de Erkenningsregels zijn uiteraard kosten verbonden. Er zijn cursussen opgezet en daarnaast zijn er natuurlijk de administratieve kosten. Het is een stichting die geen winstoogmerk heeft.”

Kwaliteitsborging

“Certificaathouders van een Safety Sign-erkenningsregeling laten zien dat zij zich onderscheiden van andere partijen in de markt, zegt Milders. “Zeker bij aanbestedingen is het een pré als je een certificaat van deskundigheid kunt overleggen. Daarmee bied je ook een stuk kwaliteitsborging.” Een certificaat haal je niet zomaar binnen, waarschuwt hij. Vooral administratief moet er aan verschillende voorwaarden worden voldaan. “Bedrijven moeten behoorlijk wat papierwerk inleveren. Face-fittest-apparatuur moet bijvoorbeeld worden geijkt. Die certificaten moeten worden getoond, waarbij er om de zoveel tijd een update plaatsvindt.” Het is het bedrijf dat een erkenningsregeling aanvraagt en verkrijgt. Het is echter een gegeven dat er bij bedrijven een verloop van mensen plaatsvindt, dus periodiek moet worden aangetoond wie een opleiding heeft genoten en of het diploma nog geldig is.

Mogelijke uitbreidingen

Volgens Milders ligt het in de lijn der verwachting dat er binnen afzienbare tijd nieuwe erkenningsregelingen aan het huidige aanbod worden toegevoegd. Hij noemt twee mogelijke uitbreidingen: een voor het onderhoud van adembescherming en een voor het onderhoud en keuren van reddingsvesten. Twee huidige Safety Signs worden daarnaast onder handen genomen. Het rode Safety Sign voor het keuren van valbeveiliging wordt gereviseerd. “Daar is nog te weinig belangstelling voor. Bestuurslid Dirk van Blijswijk is er nu druk mee bezig. Wij verwachten dat de vernieuwde erkenningsregeling op korte termijn beschikbaar komt.”

Up-to-date

Ook het groene Safety Sign voor PBM-adviseur bevindt zich in een overgangsfase, zegt Milders. In plaats van de fysieke vierdaagse opleiding zal er overgeschakeld worden naar een vrijwel volledige e-learning. Dat biedt verschillende voordelen, zo stelt hij. “Ten eerste hoeven medewerkers niet meer verplicht vier dagen een cursus te volgen. Werkgevers zijn hun mensen nu relatief veel tijd kwijt. E-learning daarentegen kan ook ‘s avonds worden gevolgd. Daarbij komt dat de training beter up-to-date kan worden gehouden. Een instructieboek is bij wijze van spreken al gedateerd als het gedrukt is. E-learning valt veel gemakkelijker en sneller aan te passen.”

Modules

Met het updaten van het groene Safety Sign wordt het voor deelnemers ook mogelijk om alleen relevante modules te volgen in plaats van de hele cursus. “Een specialist in veiligheidsschoenen hoeft dan alleen de algemene module Wet- en regelgeving en de module Voetbescherming te volgen. Dat betekent dat hij niet verplicht ook de modules Adem- of Oogbescherming hoeft te doen.” Dit maakt het voor PBM-fabrikanten interessanter om deel te nemen. In tegenstelling tot de technische groothandel – de andere groep binnen het ledenbestand van VVGW – bieden zij één of een beperkt aantal producten aan. “Ik verwacht dat zo meer producenten de modules gaan volgen.”

Bedroevend

Het zal alleen nog wel enige tijd duren voordat de update klaar is. “Het is tijdrovend en kostbaar, vandaar dat wij dit samen met de Belgische branchevereniging Febelsafe oppakken. We zijn ook afhankelijk van de bereidwilligheid van onze leden, die ons van input voorzien.” Tot slot: in hoeverre heeft Safety Sign volgens Milders een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de kwaliteit bij de certificaathouders? Hij kent geen twijfel: “Zeker van de groene en gele Safety Signs is de kwaliteit verbeterd. Af en toe zie ik de resultaten van examens voorbij komen. Het is bedroevend hoe slecht die soms worden gemaakt. Af en toe moeten de examens drie of vier keer worden overgedaan. Triest, maar dat maakt Safety Sign ook des te nuttiger.”

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!