- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Na drie verliesgevende jaren heeft Damen Shipyard Group vorig jaar weer zwarte cijfers geschreven. De orderportefeuille bij het bedrijf was niet eerder zo groot.
Damen boekte over 2021 een operationele winst van 25 miljoen euro. De orderportefeuille bedroeg 8,8 miljard euro, volgens Damen een bedrijfsrecord. Dit was onder andere te danken aan een orderinname van 99 schepen bij de divisie Workboats en een groot aantal bestellingen bij Damen Yachting.
Ceo Arnout Damen spreekt van een goed jaar. “We hebben hoogstandjes op scheepsbouwgebied opgeleverd als het complexe diamond recovery vessel ‘Benguela Gem’ en we wonnen de KVNTS Schip van het Jaar-award voor onze elektrisch aangedreven waterbussen voor Kopenhagen. Ook een mooie mijlpaal in ons streven uit te groeien tot de meest toonaangevende ‘green’ en ‘connected’ scheepsbouwer ter wereld, is dat we afgelopen jaar ‘s werelds eerste full-electric havensleepboot ‘Sparky’ voor de haven van Auckland gebouwd hebben en acht ferries bij drie verschillende klanten in Canada afgeleverd hebben, die alle voorzien zijn van volledig elektrische, hybride of LNG-aandrijving.”
Door de Russische inval in Oekraïne – waar Damen twee locaties heeft – zijn de vooruitzichten voor 2022 onzeker. “Binnen een week na de inval hebben we besloten de oplevering van bestelde schepen en het aangaan van nieuwe contracten met Russische en Wit-Russische opdrachtgevers te pauzeren”, stelt Damen. “Later zijn de opleveringen en orders door de sanctiemaatregelen van de Nederlandse overheid tegen Rusland onmogelijk geworden. Dit en volgend jaar waren en zijn we druk oplossingen te vinden voor de reeds in aanbouw zijnde schepen en de daarbij behorende juridische procedures.” Desalniettemin zegt Damen ‘optimistisch en vol vertrouwen’ naar de toekomst te kijken.
Zie ook: Damen over op stroom batterijcontainers
After three loss-making years, Damen Shipyard Group was back in the black last year. The company’s order book was never as high as before.
Damen recorded an operating profit of 25 million euros in 2021. The order book amounted to 8.8 billion euros, a company record according to Damen. This was partly due to an order intake of 99 vessels in the Workboats division and a large number of orders at Damen Yachting.
CEO Arnout Damen speaks of a good year. “We have delivered outstanding shipbuilding performance, for example with the complex diamond recovery vessel ‘Benguela Gem’, and we won the KVNTS Ship of the Year award for our electrically powered water buses for Copenhagen. Another great milestone in our efforts to become the world’s leading ‘green’ and ‘connected’ shipbuilder was when we built the world’s first full-electric harbour tug ‘Sparky’ last year for the Port of Auckland and delivered eight ferries to three different clients in Canada, all fitted out with fully electric, hybrid or LNG propulsion systems.”
Due to the Russian invasion of Ukraine – where Damen has two sites – the outlook for 2022 is uncertain. “Within a week after the invasion, we decided to suspend the delivery of vessels that had been ordered and the signing of new contracts with Russian and Belarusian clients”, Damen states. “Later, the Dutch government’s sanctions against Russia rendered those deliveries and contracts impossible. This year and next, we have been, and will be, hard at work on finding solutions for the vessels already under construction and on the associated legal procedures.”