Select Page

CorroPaint

door | 1 aug, 2022 | Bedrijveninfo

Coatings ideaal besparingsmiddel

Het gaat vrij onopgemerkt, maar stiekem raak je kostbaar product uit je tanks kwijt. Het gaat door opwarming van vloeibare vorm over in gasvorm en ontsnapt via de vapor return unit. Het goede nieuws is: je kunt er wat aan doen. Speciale coatings bieden de oplossing voor dit probleem. En voor meer problemen overigens. Coatings blijken in allerlei situaties een ideaal besparingsmiddel. 

Tekst: Kim de Booij

Bij coatings denk je over het algemeen vooral aan het tegengaan van corrosie als gevolg van vocht. “En dat is ook zeker het hoofddoel van coatings”, bevestigt Daniela El-Kadi van CorroPaint. “Maar met de juiste coating kun je dus ook andere problemen voorkomen en/of de levensduur van de coating en daarmee je equipment verlengen. Het kan enorme besparingen opleveren.”

Besparen op verdamping

Een voorbeeld is het tegengaan van verdamping van product in tanks. CorroPaint-collega Dirk Leys adviseert om te werken met een beschermende epoxy basislaag met daaroverheen een witte polyurethaan coating. “De PU-coating is heel goed bestand tegen UV-straling en beschermt het epoxy tegen verkrijting. Daarmee verlengt het de levensduur van de totale coating. Door een witte kleur PU-coating te kiezen, zorg je bovendien voor maximale reflectie van het zonlicht waardoor het product in de tank beter beschermd wordt tegen opwarming. Minder opwarming is minder verdamping en dus verlies je minder product via de vapor return unit. De besparing kan wel oplopen tot 30 procent.”

Voornaamste doel

Bij leidingen speelt het verdampingsprobleem een minder grote rol. Collega Stig Vanmarsenille: “Afhankelijk van de wensen van onze opdrachtgever krijgt de PU-toplaag bij leidingen daarom vaak een andere kleur. In veel gevallen is het een kleur die past bij het product in de leiding. Blauw voor lucht of water bijvoorbeeld en geel of zwart voor stikstof. Dit is handig voor procesoperators die aan deze leidingen moeten werken.” Leys voegt toe: “Voor ons als coatingexperts is dit overigens van ondergeschikt belang. Wij richten ons met name op de beste coating voor een optimale levensduur.”

Wat aan coaten vooraf gaat

Wat de beste coating is, is afhankelijk van omgevingsfactoren en het product dat door de leidingen of tanks gaat. “Dat spreekt voor zich”, bevestigt Leys. “Bij CorroPaint hebben we al meer dan dertig jaar ervaring met uiteenlopende situaties. We weten dus altijd de best passende coating te vinden. Onze hoge klanttevredenheid en vele langdurige klantrelaties bevestigen dat. Maar wat hierin ook in belangrijke mate meespeelt, is wat er aan het coaten vooraf gaat. Daarmee doel ik enerzijds op de voorbehandeling van het materiaal dat gecoat moet worden en anderzijds op de manier waarop equipment ontworpen wordt.”

Droogstralen en vaporblasten

Laten we die twee aspecten eens nader belichten, te beginnen met voorbehandeling. “Voorbehandeling heeft een grote impact op de levensduur van coatings”, begint Vanmarsenille “Je hebt hier verschillende methoden en gradaties in. De meest effectieve is droogstralen met grit, maar in sommige ruimtes is dat niet mogelijk. Het beste alternatief is dan vaporblasten. Dit wordt meestal ook met grit gedaan, maar dan in combinatie met waterverneveling. De nevel voorkomt stofvorming en is zo fijn dat de waterdruppeltjes direct verdampen en dus niet als vocht neerdalen op het equipment. Verder zijn er nog de behandeling met een hogedrukreiniger en het handmatig ontroesten met een staalborstel of schuurpapier. Minder ideaal, maar soms wel voldoende om bestaande coatings schoon te maken, op te ruwen en kleine plaatselijke corrosieplekjes te behandelen.”

Samenwerking engineer – coatingexpert

Tot zover dat gedeelte. Dan nu het ontwerp. Vanmarsenille vertelt: “In technisch opzicht zien we nog regelmatig onnodig kwetsbare situaties ontstaan, bijvoorbeeld wanneer onderdelen te dicht op elkaar worden gezet en/of er een brug tussen gecoate en niet gecoate oppervlakken ontstaat. Het zijn bij voorbaat al zwakke plekken waar corrosie alle kans heeft om zich te ontwikkelen. Spleetcorrosie kan bijvoorbeeld al binnen twee jaar opdoemen. Dat soort problemen kunnen dus bij het ontwerp al voorkomen worden. We worden dan ook graag al tijdens het ontwerpproces bij een project betrokken. Wanneer engineers samenwerken met onze coatingexperts kunnen problemen voorkomen en dus kosten bespaard worden.”

Meest kwetsbaar

Corrosie komt met name voor bij:

  • Bewegende delen: snellere slijtage van de coating;
  • Equipment waaraan regelmatig gesleuteld wordt: beschadigingen van de coating;
  • Ter plaatse aangebrachte lasnaden bij nieuwbouw: vaak kwetsbaarder door lagere kwaliteit laswerk;
  • Vervuilde tanks: vastzittend vuil tast de coating aan;
  • Alles waar water in blijft staan: versnelling corrosievorming bij iedere kleine beschadiging.

Garantie op coatings

Garantie op coatings is mogelijk en sommige gevallen zelfs volgens regelgeving verplicht. CorroPaint neemt zijn verantwoordelijkheid en werkt hierin samen met verfleveranciers. Beiden hebben gecertificeerde inspecteurs in huis voor de keuring. Op coatings bij nieuwbouw zit veelal 10 jaar garantie. Bij coatings voor bestaand equipment is dat 3 tot 5 jaar. 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!