- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Bij een industrieel noodgeval kan Veolia Mobile Water Services er op zeer korte termijn voor zorgen dat de productie van behandeld water bij een plant wordt hervat. In Nederland maken steeds meer industriële klanten van deze diensten gebruik. “Wij zorgen altijd voor een oplossing”, zegt David Laszlo van het bedrijf.
Noodhulp is een belangrijk onderdeel van het aanbod van Mobile Water Services, maar niet het enige, zegt David Laszlo, sales director Europe bij het bedrijf. “Voor klanten in de markten (petro)chemie, energie, olie & gas, farma, food en pulp & papier bieden we drie soorten contracten aan. Allereerst bieden wij noodhulp wanneer er bij de productie van demiwater wat mis gaat. Onze kosteloze REACT-service is daarbij een krachtig instrument. Daarvoor brengen wij gedetailleerd in kaart wat er nodig is om een noodsysteem te leveren. Hoe kunnen wij een mobiel systeem installeren, welke waterkwaliteit, hoeveelheden, verbindingen en technologie zijn nodig? Al deze gegevens nemen wij op in een formulier. Als zich een storing voordoet, hoeven klanten alleen maar het formuliernummer door te geven en wij weten dan precies wat er nodig is om noodservice te kunnen leveren.”
De tweede contractvorm is gepland, zoals voor maintenance en commissioningwerkzaamheden. “Gemiddeld nemen die enkele weken tot maanden in beslag. Ten derde bieden wij meerjarige services, waarbij wij contracten van tussen de een en zeven jaar afsluiten. Klanten maken hierbij de switch van CAPEX- naar OPEX-investeringen. Het bouwen van een nieuwe plant is niet goedkoop. Veel beter is het om voor flexibiliteit te kiezen. Er zijn maar weinig fabrieksdirecteuren die gericht voor de komende tien jaar kunnen investeren. De kans is aanwezig dat de investering tekort schiet en er juist meer capaciteit nodig is. Anderzijds loop je het risico dat je betaalt voor capaciteit die niet wordt ingezet. Wij bieden de flexibiliteit van mobiele systemen.”
Het leeuwendeel van de productie van behandeld water van Mobile Water Services – volgens Laszlo 80 tot 90 procent van de gevallen – bestaat uit proceswaterproductie. “Denk aan hogekwaliteitwater voor het voeden van boilers of procesbehoeften. De resterende 10 tot 20 procent bestaat uit afvalwaterbehandeling.” Het bedrijf beschikt over een bijna 400 assets grote vloot, waarmee het klanten in meer dan zestien Europese landen bedient. De belangrijkste technologieën waarvan het gebruikmaakt zijn onder meer ionenwisselaars, membranen (omgekeerde osmose, nanofiltratie en ultrafiltratie), filltratie (zand en geactiveerde koolstoffen), ontgassen (zowel conventioneel als met behulp van membraanprocessen), schijffilters, flotatie en bezinkingsproces met microzand verzwaarde vlokken. “Zo’n zes jaar geleden hebben we alle mobiele service-activiteiten in Europa in één business unit samengebracht. Het grote voordeel hiervan is dat de capaciteit van onze vloot hiermee hebben weten te verhogen. Afhankelijk van de klantbehoefte kunnen we eventueel vanuit andere landen de juiste service bieden. Bij ons draait het om service. Dat is onze kracht.”
“Wij zijn binnen 24 uur ter plaatse”, vervolgt hij. “Een van de grote voordelen van onze systemen is dat die plug-and-play te installeren zijn. Er valt amper wat te commissionen. Ze zijn snel inzetbaar en kostenefficiënt. Door de verschillende groottes en technologieën in onze vloot kan er een altijd een oplossing op maat voor de klant worden gevonden. Ook onze invoices zijn flexibel: klanten betalen te alle tijde alleen voor de tijd dat ze het materieel gebruiken.” In Europa beschikt Mobile Water Services over drie regeneratiestations: in Heinsberg (D), Wissous (F) en Stoke-On-Trent (VK). Hier staan trucks en trailers opgeslagen, maar het belangrijkste wat er wordt uitgevoerd is het regenereren van mobiele ionenwisselaars. “Daar komen chemicaliën aan te pas. Dit willen wij niet op de sites van klanten uitvoeren. Wij zijn de enige partij die beschikt over zulke belangrijke regeneratiestations op het Europese vasteland. Dat komt de snelheid ten goede, maar vermindert ook de transportkosten en heffingen”, licht Laszlo toe. De Nederlandse markt wordt bediend vanuit Heinsberg, dat op een kleine tien kilometer van de grens met Nederland ligt. “Van daaruit staan we ook klanten bij in België, Noord-Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.”
Nederland is voor Mobile Water Services een groeimarkt, zegt Laszlo. “Er is een breed scala aan industriële activiteiten in Nederland. Alleen kent niet iedereen ons nog. Er zijn fabrieken waar de productie komt stil te liggen als zich een industrieel noodgeval voordoet. Zo wordt onnodig geld verloren, terwijl wij een oplossing kunnen bieden door met mobiele units water van dezelfde kwaliteit te produceren. Die oplossing vinden wij altijd. Wij zullen een klant nooit laten zitten.” De komende jaren streeft Laszlo verdere groei na, al is dat geen doel op zich, vindt hij. “Het gaat erom onze klanten service van de hoogste kwaliteit te bieden. Daar ligt onze focus op, en groei volgt dan vanzelf. Wij investeren elk jaar fors in nieuwe units, depots en het vergroten van de capaciteit van onze regeneratiestations. Wij zijn betrouwbaar, beschikken over unieke expertise en onze responstijd is niet te vergelijken met die van anderen. Onze klanten kunnen erop rekenen dat wij dit serviceniveau zullen vasthouden.”
David Laszlo van Mobile Water Services ziet twee belangrijke trends in zijn vakgebied. “Steeds meer klanten vragen om het hergebruik van water. Daarnaast maken meer klanten gebruik van meerjarige contracten. Dat biedt hen flexibiliteit.”