Select Page

Howden Maintenance Partners

door | 3 jan, 2022 | Bedrijveninfo

Extra service voor alle partners

Met ingang van deze maand is Howden Maintenance Partners het after market center voor de Benelux van de nieuwe eigenaar Howden. “Wij bieden service aan voor alle producten van Howden, maar ook voor al onze bestaande klanten”, zegt ceo Wim Schelfaut van het bedrijf. Daarbij houdt Howden Maintenance Partners vast aan zijn eerder ingezette strategie: de klant is niet alleen een klant, maar vooral een partner.

Wim Schelfaut heeft in zijn loopbaan wel meer zakelijke deals beklonken, maar de overname van Maintenance Partners door Howden was wel een heel bijzondere. “Allereerst ben ik vooral trots dat wij als onafhankelijke service provider nu deel uitmaken van een van de grootste OEM’ers ter wereld. De gesprekken die aan de overname vooraf gingen, vonden tijdens de coronacrisis plaats. We spraken elkaar daardoor vooral via een videoverbinding, wat een speciale manier van werken was. Vanaf dag één was ik getroffen door de grote professionaliteit van Howden.”

Extra service

Op 30 april jl. was de deal formeel rond. Sindsdien maakt Maintenance Partners – dat nu Howden Maintenance Partners heet – deel uit van het toch al rijke portfolio van Howden. “Wij kennen Howden al heel lang, onder meer van de bekende merken Thomassen Compressoren, KKK Turbines en Roots Blowers. Howden versterkt haar servicenetwerk in Europa door deze overname. Het kan extra service bieden aan gebruikers van andere merken dan de eigen producten.” In de maanden die volgden waren Schelfaut en zijn collega’s druk bezig met de integratie van Howden Maintenance Partners in het nieuwe moederbedrijf. “We hebben onze klantenkring bekendgemaakt dat het merk Howden Maintenance Partners blijft bestaan. Daarnaast hebben wij de klanten van Howden gewezen op onze diensten.”

Back-up

Howden Maintenance Partners is sinds 1 januari jl. het after market center voor de Benelux van Howden. Dit houdt in dat het maintenancebedrijf niet alleen bestaande klanten blijft servicen, maar dat het dit ook doet voor klanten van Howden. “Met één belangrijk verschil”, stelt Schelfaut. “We beschikken niet alleen over de ondersteuning van de eigen uitgebreide engineering, werkplaatsen en field service, maar hebben nu ook de volledige back-up van een van de grootste merken ter wereld.” Schelfaut zegt blij te zijn met deze ontwikkeling, ook voor de medewerkers van Howden Maintenance Partners, die hiermee de mogelijkheid krijgen hun loopbaan verder uit te stippelen. 

One-stop-shop provider

Schelfaut benadrukt dat Howden Maintenance Partners vasthoudt aan de koers die zo’n tien jaar geleden al was ingezet. “Sterker nog, wij gaan versnellen”, zegt hij. “We gaan nog snellere en nog betere service verlenen. Onze hoofdactiviteit is het ontzorgen van klanten met het onderhoud van hun roterende machines, zowel mechanisch als elektrisch, van A tot Z. Denk aan onder andere pompen, motoren, tandwielkasten, generatoren en turbines. Wij fungeren als echte one-stop-shop provider. Van oudsher onderscheiden wij ons met onze reverse engineering. We willen de reden achterhalen waarom een machine binnenkomt en uitvinden hoe de machine in het gehele productieproces beter kan presteren. Sinds enige tijd zijn wij doende om maintenance 4.0 uit te rollen. Het draait daarbij om customer attachment, oftewel langetermijncontracten. Wij streven ernaar het verlengde te zijn van de onderhoudsstrategie van onze klant. Wij kijken niet alleen naar het herstellen van machines, maar willen het gehele productieproces optimaliseren. Hierbij maken wij gebruik van nieuwe technieken als AI en Big Data.”

Groeien

Howden Maintenance Partners staat volgens Schelfaut te boek als een open bedrijf, dat kennis deelt met klanten en ook graag kennis van klanten over machines ontvangt. “Dit zodat wij een nog betere service aan de klant kunnen verlenen. Wij zien onze klanten echt als een maintenance partner.” Als after market center in de Benelux verwacht Schelfaut binnen twee jaar met tien à vijftien mensen te kunnen groeien. In het buitenland gaat Howden Maintenance Partners zich richten op het servicen van compressoren, turbines, generatoren en ‘balance of plant’, waaronder kleinere machines worden verstaan die rond een compressor of turbine staan. Ook hier is het doel om met tien à vijftien mensen uit te breiden. “Het vinden van gekwalificeerde mensen is wel een grote uitdaging. Bij ons kunnen mensen zich verder ontwikkelen, een goede boterham verdienen en er is een ruim aanbod in jobs. Wie een beetje bezeten is van techniek en engineering kan hier een mooie carrière opbouwen.”

Howden Maintenance Partners

Howden Maintenance Partners beschikt over vier vestigingen, in Zwijndrecht (B), Gent (B), Naninne (B) en Nantes (F). De Nederlandse markt bedient het vanuit de werkplaats in Zwijndrecht. Deze is 14.000 vierkante meter groot en beschikt over 110 ton kraancapaciteit. Er werken nu 250 mensen bij het bedrijf.

Moederbedrijf Howden is in 1854 in Schotland opgericht door James Howden. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op stoommachines voor schepen, maar het is groot geworden in het vergaren van merken die met het transport van gas en lucht van doen hebben. De Howden Group telt meer dan 50 merken. Er werken wereldwijd zo’n 6.000 mensen.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!