- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Maersk heeft acht schepen besteld die zowel op groene methanol als laagzwavelige brandstof kunnen varen. De rederij wil zo haar vloot vergroenen.
Het Deense bedrijf heeft Hyundai Heavy Industries opdracht gegeven acht schepen te bouwen met een capaciteit van 16.000 TEU. Mogelijk volgt in 2025 een opdracht voor de bouw van nog eens vier extra schepen. Deze gaan schepen uit de huidige vloot vervangen.
De nieuwe schepen krijgen een dual fuel-motor. Er kan zowel op groene methanol als laagzwavelige brandstof worden gevaren. Hierdoor verwacht Maersk jaarlijks 1 miljoen ton minder CO2 uit te stoten. Het eerste nieuwe schip zal in het eerste kwartaal van 2024 in de vaart worden genomen.
Maersk erkent dat het afhankelijk is van de beschikbaarheid van groene methanol. Het denkt dat het niet waarschijnlijk is dat de nieuwe schepen vanaf het begin op groene methanol kunnen varen. Maersk wil dit ‘zo snel mogelijk’ doen. Volgens het Deense bedrijf is een flinke groei van de productiecapaciteit van deze brandstof nodig.
Zie ook: Maersk zet in op groene methanol
Maersk has ordered eight ships that can run on both green methanol and low-sulphur fuel. The shipping company wants to make its fleet greener.
The Danish company has commissioned Hyundai Heavy Industries to build eight ships with a capacity of 16,000 TEU. An order for four more ships may follow in 2025. These will replace ships in the current fleet.
The new ships will have a dual fuel engine. They will be able to run on both green methanol and low-sulphur fuel. As a result, Maersk expects to cut CO2 emissions by one million tonnes a year. The first new ship will be launched in the first quarter of 2024.
Maersk acknowledges that it is dependent on the availability of green methanol. It thinks it is unlikely that the new ships will be able to run on green methanol from the start. Maersk wants to do this as soon as possible. According to the Danish company, a substantial increase in the production capacity of this fuel is required.