Select Page

Onderhoud: investeren is besparen

door | 1 feb, 2021 | Bedrijveninfo

De laatste jaren is er een duidelijke ontwikkeling geweest in het onderhoud van rotating equipment. Van reactief onderhoud zijn we in de industrie naar periodiek onderhoud gegaan omdat we inzagen dat dit veel problemen en kosten kon voorkomen. Conditie-afhankelijk onderhoud bleek de volgende stap voorwaarts, gevolgd door proactief onderhoud. Inmiddels zijn we bij de volgende stap aanbeland: voorspellend onderhoud. Maar zetten we nu deze stap voorwaarts, of vanwege de huidige crisis juist een stap terug?

Tekst: Kim de Booij

“Je ziet dat veel bedrijven hiermee worstelen”, zegt Henk van Tuijl, regiodirecteur van rotating equipment-specialist Facta. “Ga je voor kortetermijnbesparingen op onderhoud, of kies je voor besparing op de langere termijn door juist de focus op preventief onderhoud te behouden? Dat laatste is natuurlijk de beste keuze, maar dat moet wel mogelijk zijn. Bij Facta proberen we onze klanten daarbij te ondersteunen. Zo hebben we een effectief managementsysteem ontwikkeld waarin we per asset al onze inspecties en conditiemonitoring rapporteren. Hiermee heeft de klant een complete database van al zijn assets en komen bad actors al snel bovendrijven. Dat geeft meer grip op het onderhoudsproces.”

Voorraad

Eenzelfde afweging als bij onderhoud geldt ook voor het opslaan van spare onderdelen en assets, geeft Van Tuijl aan. “Een besparing zou kunnen zijn dat bedrijven minder reserveonderdelen op voorraad laten aanhouden. Echter, vooral de coronacrisis heeft ons geleerd dat leveranciers tijdens een quarantaine niet alle assets en onderdelen kunnen produceren of uitleveren. Dit is uiteraard extra vervelend als je in je productieproces verrast wordt met onverwachte uitval. Bedrijven doen er dan ook goed aan om bepaalde delen op voorraad te nemen. Mocht er nood aan de man zijn, dan kan men deze onderdelen gelijk uit eigen voorraad leveren en daarmee stilstand beperken.

Henk van Tuijl

Bij Facta hebben we een geconditioneerde ruimte waar we onze eigen grote voorraad met onder meer (ATEX) motoren, generatoren, pompen en onderdelen opslaan. Ook onze klanten maken gebruik van deze opslagruimte. Indien er calamiteiten zijn, dan is er 24 uur per dag, 7 dagen per week een monteur bereikbaar. Dus behalve het snel leveren van de gewenste aandrijving of onderdelen, kunnen wij deze ook snel plaatsen.”

Overname

Van Tuijl spreekt uit kennis en ervaring. “Facta is dé specialist op het gebied van rotating equipment. We hebben alle kennis en kunde in huis voor maatwerkoplossingen, onderhoud en revisie in aandrijftechniek en pomptechniek in de breedste zin. Sinds we Vos | Gekas & Boot hebben overgenomen, kunnen we dit beter dan ooit. We hadden alle disciplines al in huis en hebben deze nog verder uitgebreid. Bovendien hebben we nu een landelijke dekking waardoor we onze klanten sneller kunnen bedienen.”

één bedrijf

Met ‘alle disciplines’ overdrijft Van Tuijl niet. Facta bezit werkelijk alle expertise op het gebied van rotating equipment. “Al onze vestigingen profiteren nu van elkaars specialisme. De één is van oudsher sterk in tandwielkasten, pompen en veiligheden, de ander in het reviseren en onderhouden van elektromotoren en generatoren, weer een ander in heavy duty rotating equipment, zoals turbines en compressoren. Samen kunnen we onze klanten alles bieden. We hebben zelfs een eigen wikkelarij in onze vestiging in Spijkenisse. Daar maken we vormspoelen, dat is echt ambachtelijk werk. Ook beschikken we over een VPI-tank op deze vestiging om de spoelen te impregneren. Zowel het VPI behandelen en vervaardigen van spoelen verzorgen we ook voor collega-bedrijven uit de Benelux. Deze processen zorgen ervoor dat we motoren nog beter en sneller van A tot Z kunnen reviseren. En dit geldt dus voor alle vestigingen, want samen vormen we één bedrijf, Facta.”

Altijd in beweging

Het bedrijf heeft een duidelijke missie: “Bij Facta zijn we altijd in beweging. We doen er alles aan om het beste servicebedrijf voor rotating equipment te zijn. Met onze kennis van de nieuwste technieken, staan we voor onze klanten klaar als ze ons nodig hebben. Elke klant, klein of groot, met een complexe vraag of uitdaging is bij ons op zijn plaats. We hebben partnerships met diverse A-merken, maar opereren merkonafhankelijk. Wij komen telkens met de beste oplossing voor elke situatie. Dit kunnen we overigens alleen dankzij de inzet, kennis en kunde van onze medewerkers. We waarderen hen enorm en bieden dan ook uitdagend werk met goede doorgroeimogelijkheden. Wat je daarvoor terugkrijgt is onbetaalbaar. Een klant merkt dat ook. Samen blijven we zo altijd in beweging.”

Facta-feiten

  • 6 vestigingen in Nederland:
    • Uitgeest (hoofdkantoor)
    • Zevenhuizen
    • Spijkenisse
    • Nederweert
    • Appingedam
    • Staphorst
  • 300 medewerkers
  • 100 servicebussen
  • 24/7 storingsdienst

Facta’s vakgebied? Pompen, elektromotoren, tandwielkasten, motorreduktoren, generatoren en veiligheden.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!