- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Ook wie nog nooit een auto leasete, zal de naam Van Mossel Autolease ongetwijfeld eens gezien hebben. Dankzij vestigingen van Goes tot Groningen, en van Weert tot Ljouwert, is het bedrijfslogo een herkenbare naam in het Nederlandse (automotive) landschap. In het havengebied dankt de organisatie die bekendheid aan de locatie in Hellevoetsluis – maar daar komt verandering in. Van Mossel Autolease Rotterdam is deze maand namelijk verhuisd naar de Driemanssteeweg in Charlois. “De ideale locatie om twee werelden te kunnen bedienen”, stelt Lars de Vreij, commercieel directeur van de vestiging. “We hebben onze roots stevig in de haven en industrie, en tegelijkertijd zijn we ook voor kleinschalige lokale projecten in de regio een toegankelijke leasespecialist.”
Tekst: Rob Nijman
Van Mossel Autolease is specialist in het beheren en financieren van wagenparken. “Dat betekent dat we vanuit onze kennis van de automarkt, autofiscaliteit en financiële kennis in principe alle mobiliteitswensen vertalen naar een passende leasevorm”, zo duidt Lars de Vreij dat specialisme. De Vreij bestiert Van Mossel Autolease Rotterdam in Hellevoetsluis sinds 2017, en is deze maand mee verhuisd naar de nieuwe locatie op de zuidelijke Maasoever. “We zijn uitgegroeid tot een allround partner voor mobiliteitsvraagstukken, met service, onderhoud en transport in eigen beheer.” In Charlois is dat plaatje helemaal af, want op hetzelfde adres vind je ook een Van Mossel Mercedes-Benz dealer, een Van Mossel Shortlease én een Van Mossel schadebedrijf. “Het one-stop-shop verhaal mag je op de nieuwe locatie dus heel letterlijk nemen.”
“Natuurlijk, het is een verandering. Voor veel mensen is de Christaan Huygensweg in Hellevoetsluis een vertrouwd adres. Maar voor hen blijven we dezelfde partner voor mobiliteitsvraagstukken, op een nog centralere plek in de regio. Daar bovenop komen de voordelen van een goed geoutilleerde werkplaats op het eigen adres, mét een monteur – wat toch zeker in de industrie van zeer grote waarde is. En daarnaast is er dus de aanvullende focus op het Rotterdamse mkb.”
Die dienstverlening voor de lokale bedrijvigheid is een interessante factor voor Van Mossel. “Covid heeft uiteraard ook op automotive zijn weerslag gehad.” Dat begon direct in maart, toen de mobiliteitsbehoeften veranderden. “Althans, deels”, zo vult hij aan. “Enerzijds verandert er in de haven natuurlijk weinig. Die machinist moet nog steeds naar zijn kraan, daar is geen thuiswerkalternatief. Maar voor mkb’ers is de situatie heel anders. Die zijn op zoek naar flexibiliteit, naar kostenverlaging en dus naar nieuwe vormen.”
“We zijn al in die eerste lockdown met hen in gesprek gegaan, want een nieuwe situatie vraagt om slimme aanpassingen. Denk aan het oprekken van een huidig contract om de overstap naar een nieuw model uit te stellen, wat effectief huren vanaf één maand is, met aansluitend de mogelijkheid om dagelijks op te zeggen. Dat helpt hen om geen langlopende verplichtingen te hebben. Zo beschikken ze nog steeds over de nieuwere modellen – een representatieve auto om bij hun eigen klanten voor te rijden – maar met flexibele prijzen.”
“Plat gezegd heeft dat ook ons eigen bedrijf de grote ellende van het afgelopen jaar bespaard. Daarnaast leidt dat flexibiliseren geleidelijk tot een nieuwe standaard, een genormaliseerde situatie. Het is namelijk een blijvende verandering, die vervoersbehoefte. Dat zagen we eerder al met de elektrificering – de overstap naar milieuvriendelijkere modellen, dankzij de overheidsprikkel en de behoefte om CO2 te reduceren. Dat wordt langzaam doorgetrokken, nu ook de actieradius van elektrische bestelwagens toeneemt. Die zijn straks geschikt voor ‘last mile delivery’, een wereld waarin vrachtwagens aan de rand van de stad gelost worden, waarna het laatste stukje door kleinere voertuigen wordt opgepakt – ter beperking van fijnstofproblematiek en reductie CO2.”
“Wat we zien, en wat dus al wat langer speelt, is dat mobiliteit ook voor onze organisatie breder is geworden dan auto’s. We kunnen zelfs elektrische fietsen faciliteren, als leasefiets.
Onze rol verandert mee, niet alleen in het afgelopen jaar, maar ook door dat soort trends. Dat uit zich voor ons in een schil van vaste leasewagens, met daaromheen flexlease en shortlease om de behoefte verder in te vullen. Onze rol is mee opgeschoven, van een traditionele benadering naar meer een adviesfunctie, om samen met de klant tot de juiste oplossing te komen. We zijn een echte mobiliteitsdienstverlener geworden.”
Moederbedrijf Van Mossel Automotive Groep is sinds de oprichting van Automobielbedrijf W.B.J. Van Mossel in 1949 uitgegroeid tot het grootste mobiliteitsbedrijf in de Benelux. “Maar dat betekent niet dat onze klanten een nummertje zijn geworden”, onderstreept De Vreij.
“Je ziet in onze branche veel centralisatie, maar wij gaan juist uit van de kracht van lokale samenwerkingen. ‘Groot’ betekent dus bij ons dat we wél de inkoop- en schaalvoordelen hebben, en dat je tegelijkertijd mag blijven rekenen op een lokale, persoonlijke dienstverlening – er zit alleen een enorm netwerk achter.” Internationaal is dat netwerk goed voor ruim 250 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland.