- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Altisol Isolatie uit Honselersdijk bestaat zestig jaar. Directeur John de Vreugd zegt vooral trots te zijn op de wereldwijde reikwijdte van het bedrijf. Grootste uitdaging van nu is hoe om te gaan met de nijpende isolatiemateriaalschaarste. “We zijn noodgedwongen aan het hamsteren.”
In deze tijden van de coronapandemie is een feestje lastig, zo niet onmogelijk. Dus koos John de Vreugd van Altisol Isolatie ervoor om het onderkomen in Honselersdijk flink te verbouwen. “Er staat nu een werkplaats 3.0”, zegt hij. “Misschien dat we aan het eind van het jaar nog iets feestelijks in kleine kring organiseren.” Het bedrijf werd in 1961 door zijn vader opgezet. Een isolatieklus bij Heineken was de eerste opdracht, maar al gauw specialiseerde Altisol zich in isolatieprojecten bij tuinbouwbedrijven. Daarnaast pakt het bedrijf regelmatig opdrachten in de industrie aan. De Vreugd rolde er begin jaren tachtig direct na zijn dienstplicht in, waarna hij het bedrijf medio jaren negentig overnam. Al snel was duidelijk dat hij de blik tot ver over de grenzen wierp.
De internationale aanpak van De Vreugd legde het bedrijf geen windeieren. Altisol beschikt behalve over een Nederlandse vestiging ook over een locatie in Canada en een in Suriname. Daar heeft het een onderhoudscontract voor de olieraffinaderij en goudmijn binnengesleept. De Vreugd zegt die internationale expansie als een hoogtepunt te beschouwen. “We zitten in tussen de dertig en vijfenveertig landen wereldwijd. Altisol heeft twaalf vaste medewerkers, maar wel een grote flexibele schil van dik veertig mensen. Het is een relatief klein bedrijf, maar we zitten overal. Waar ik met het vliegtuig land, hebben we wel wat staan. Daar ben ik best trots op.” Zijn eigen bedrijfsopvolging zal naar alle waarschijnlijkheid niet uit zijn familiekring komen. “Van mijn drie dochters heeft alleen de jongste wel eens gezegd het te willen overnemen. Ik zei toen dat ze dan eerst een jaar met de jongens in de werkplaats zou moeten meedraaien om het vak te leren. Daarna heb ik haar er niet meer over gehoord. Het isolatievak is een mannenwereld. Als vrouw heb je zeker een pré, maar dan moet je wel over kennis en kunde beschikken.”
Door de coronacrisis gedwongen heeft De Vreugd het laatste jaar vooral in Nederland doorgebracht. In plaats van honderd keer per jaar zat hij de voorbije maanden maar een handvol keren in het vliegtuig. Maar hij zegt zich snel aan te passen, al heeft hij daarvoor wel een prijs moeten betalen. “Het opmeten en regelen doe ik altijd zelf in het buitenland. Nu kon dat niet en bleken er ter plekke dingen vaak niet geregeld te zijn. Ook hebben materialen maandenlang buiten gelegen. Dat knapt daar niet van op. Ik heb behoorlijk wat op vliegtickets bespaard, maar ben door dit soort schade nog veel meer op kosten gejaagd.” Maar de grootste hinder ondervindt hij van isolatiemateriaalschaaarste. Dat ligt volgens hem niet aan een gebrek aan grondstoffen, maar aan de steun die overheden aan isolatiemateriaalverwerkers geven. “Een van mijn aluminiumleveranciers in Spanje heeft met volledige financiële hulp van de overheid twee van de drie productielocaties gesloten. De prijzen van producten uit de derde productielocatie zijn met zeventig procent verhoogd. Je ziet dat overige leveranciers een graantje proberen mee te pikken van deze ontwikkeling door ook hun prijzen te verhogen.” De Vreugd zegt door snel handelen materiaal in het buitenland te hebben ingekocht. “Tot week dertig zitten we nog goed, maar ik vrees voor wat erna komt. Er is gewoon een zwaar tekort aan materiaal. Bovendien moet het ook wel door te berekenen zijn. Met klanten die de meeste opdrachten al vorig jaar hebben aangenomen, is dat niet makkelijk.”
Wil de markt weer normaliseren, dan moet de steun eraf, vindt hij. “We bevinden ons nu in een spookeconomie, met bedrijven die zonder staatssteun al lang failliet waren geweest. Of ze maken misbruik van de steun die ze krijgen.” Ook is De Vreugd sceptisch over de economische groei die wordt voorspeld. “Consumenten hebben hun grote aankopen al gedaan. Ik zie ze niet nog een tv of koelkast kopen.” Voor Altisol komt het er nu op aan voor te sorteren op mogelijke verdere prijsstijgingen. Dat betekent nu inkopen, nu de prijzen waarschijnlijk nog relatief laag zijn. “We zijn constant op zoek naar materialen en proberen die in te kopen voordat de prijzen de komende maanden verder gaan stijgen. Je moet hamsteren. Het zijn net wc-rollen! We hebben dit jaar een groot project voor twaalf biogastanks in Wijster. De werkzaamheden daarvoor zijn verdeeld over augustus, oktober en december. Maar we kopen de profielplaten nu al in. Anders stijgen ze met een euro per maand door, wat op een meerprijs van ruim 120.000 euro zou komen.” Bedrijven moeten wel de financiële capaciteit hebben om te kunnen voorfinancieren. Gelukkig is Altisol gezond, zegt De Vreugd. Hij verwacht een overvol tweede halfjaar van 2021, omdat veel projecten door materiaalgebrek naar achter zijn geschoven. “Daardoor zal het moeilijk worden flexibele krachten te vinden. Die blijven immers niet op ons wachten. Uitdagingen genoeg, dus!”
De grootste kracht van Altisol Isolatie is naast capaciteit ook flexibiliteit, vindt John de Vreugd. “Als we niet links vooruit kunnen, gaan we rechts vooruit. Tegelijkertijd is onze flexibiliteit eveneens onze achilleshiel. Klanten rekenen er namelijk bij voorbaat al op. Toch ben ik ervan overtuigd dat je als relatief klein bedrijf flexibel moét zijn.”