- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
PortXchange, het in Rotterdam ontwikkelde platform voor de optimalisatie van port calls, maakt de oversteek naar Brazilië. Om daar voet aan de grond te krijgen, is het een partnership aangegaan met het bedrijf Albatroz Energia.
PortXchange – aanvankelijk heette het Pronto – is een Rotterdams digitaal initiatief dat helpt de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten. Het platform bundelt verschillende informatie van betrokken partijen in de keten, zodat de aankomst van een schip zo nauwkeurig mogelijk nauwkeurig kan worden voorspeld.
Dankzij deze informatie kan de service aan schepen – denk aan bunkeren – precies op tijd worden aangeboden. Ook stelt het schepen in staat hun vaarsnelheid en aankomst in de haven te optimaliseren. In de haven is het zo verzekerd van een ligplaats, sleepboot en loods. Deze manier van ‘just in time’ varen levert brandstofbesparingen en een verminderde CO2-uitstoot op.
In de havens van Rotterdam, Moerdijk, Houston (VS), Felixstowe (VK) en Algeciras (ES) wordt het systeem gebruikt. Binnenkort zullen verschillende havens in Brazilië volgen, zo is de bedoeling. PortXchange is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Braziliaanse bedrijf Albatroz Energia, dat de lokale markt goed kent.
“Wij zien grote mogelijkheden in Brazilië, dat het grootste land van Zuid-Amerika is”, zegt Willem van Esch, business development director bij PortXchange. Het land telt ruim 200 havens. “We kijken ernaar uit om met Albatroz Energia samen te werken en zo bij te dragen aan de innovatie en verduurzaming van de Braziliaanse maritieme sector.”
Zie ook: Havenbedrijf Rotterdam lanceert PortXchange
The platform developed in Rotterdam for the optimisation of port calls is making the crossing to Brazil. To gain a foothold there, it has entered into a partnership with the company Albatroz Energia.
PortXchange – initially called Pronto – is a Rotterdam-based digital initiative that helps to increase the efficiency of port calls. The platform bundles various information from parties involved in the chain, so that the arrival of a ship can be predicted as accurately as possible.
Thanks to this information, services to ships – such as bunkering – can be offered precisely on time. It also enables ships to optimise their sailing speed and arrival in port. In the port, they are thus assured of a berth, tug and pilot. This way of ‘just in time’ sailing results in fuel savings and reduced CO2 emissions.
The system is being used in the ports of Rotterdam, Moerdijk, Houston (US), Felixstowe (UK) and Algeciras (ES). Soon several ports in Brazil will follow, it seems. PortXchange has entered into a partnership for this purpose with the Brazilian company Albatroz Energia, which knows the local market well.
“We see great opportunities in Brazil, which is the largest country in South America and the fifth largest country in the world”, says Willem van Esch, business development director at PortXchange. The country has over 200 ports. “We look forward to working with Albatroz Energia to contribute to the innovation and sustainability of the Brazilian maritime sector.”