- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Tecson Inspections is gespecialiseerd in inspecties met camera’s. “Plant owners willen zo min mogelijk mensen in gesloten ruimtes of op hoogte laten werken.”
Tekst: Mels Dees
Tecson Inspections, gevestigd in Moerdijk en onderdeel van VolkerWessels, is met inwendige camera-inspectie werkzaam in onder meer de petrochemische industrie, de olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie en de scheepvaartindustrie. Het bedrijf is gespecialiseerd in Remote Visual Inspections (RVI). “We zorgen ervoor dat bij inspecties geen mensen in besloten ruimtes, op hoogte of onder water nodig zijn”, legt Jan Huiskens, manager bij Tecson Inspections uit. “Wij doen visuele inspecties met een camera en robot of drone op een veilige manier.” De onderneming biedt een breed scala aan inspecties aan. “Van thermografische en leidinginspecties tot onderwater-, kade- en lasinspecties,” zegt Eric Schmitz, groepsleider bij Tecson Inspections.
Aan het uitgebreide arsenaal aan apparatuur om inspecties te verzorgen voegde Tecson Inspections onlangs twee toestellen toe. Schmitz: “We hebben tegenwoordig de beschikking over een nieuw soort robot, die we ‘the Bike’ noemen.” Deze robot beschikt over een magnetisch platform, waarmee je probleemloos binnen een stalen tank kunt rijden. “Je kunt met de camera op de robot beelden genereren en bijvoorbeeld ook wanddiktes meten.” De aansturing van the Bike, en de overdracht van beelden en data, verloopt via een kabel. “Radiografische overdracht vanuit een stalen tank is lastig en het zou erg veel baterijcapaciteit vergen,” verklaart Schmitz.
“De wielen van de robot bestaan in feite uit heel sterke magneten. Daardoor kan the Bike in een stalen vat of tank opereren. Hij blijft aan de wand plakken en kan zo loodrecht omhoog of omlaag bewegen of op zijn kop hangend inspecties doen.” Uiteraard kan the Bike ook aan de buitenkant van een tank ingezet worden. Deze robot is vooral geschikt voor droge industriële omgevingen.
Voor inspecties in zowel zout als zoet water wordt de Remotely Operated Vehicle (ROV) ingezet. Dit is een onderwaterdrone of een miniduikbootje voor onder andere inspecties aan kademuren, betonpalen of scheepswanden.
We vragen de heren of deze toestellen nieuw werk naar Tecson Inspections gaat brengen, of bestaand werk zal vervangen. “Beide”, luidt het eenduidige antwoord. Schmitz: “Steeds meer bedrijven willen mensen veel minder vaak tanks en andere ruimten laten betreden. Daar spelen we vooral met the Bike op in. Daarnaast is het werk met duikers kostbaar en kost veel tijd. Zeker als sprake is van veel scheepvaart, wordt het werk van duikers nogal eens onderbroken. Dan is het goed dat die activiteiten deels met de onderwaterrobot uitgevoerd kunnen worden.” De ROV beschikt naast een camera ook over een grijparm waarmee bijvoorbeeld vervuiling opgepakt kan worden. “Maar als er echt werkzaamheden nodig zijn onder water dan heb je wel duikers nodig. Eigenlijk vullen techniek en mankracht elkaar aan”, concludeert Huiskens. “De ROV beschikt over een kabel van 150 meter, met uitbreiding tot 300 meter. Het toestel signaleert bepaalde problemen en kan daarvoor net als een ‘luchtdrone’ doodstil in het water op een plek blijven, doordat het compenseert voor de stroming. Als uit de inspectie blijkt dat iets hersteld of vervangen moeten worden, dan wordt er vervolgens een duiker naartoe gestuurd.”
De apparaten zelf worden steeds met twee specialisten ingezet, een medewerker van Tecson Inspections als inspecteur, de tweede als operator. “De inspecteur zit doorgaans in een busje achter een laptop en analyseert beelden of voert wanddiktemetingen uit via de robot. Mocht het busje niet heel dicht bij de te inspecteren assets kunnen komen, dan kan de inspecteur ook in de buitenlucht werken. De operator begeleidt de kabel en houdt het verkeer en passanten in de gaten.
Omdat het bij the Bike en de ROV om nieuwe apparaten gaat, is het personeel van Tecson Inspections uitgebreid getraind. Zo is er onder andere een cursus bij de fabrikant van the Bike in Zwitserland gevolgd. En voor het inzetten van de ROV had de Noorse fabrikant uitgebreide instructiedocumenten. “Verder was het natuurlijk vooral een kwestie van ervaring opdoen. Het is goed om te zien dat het team en de eerste klanten enthousiast zijn!”