- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
“Vakkennis, betrokkenheid en gewoon doen wat je hebt afgesproken, dat is waar het bij ons op neer komt.” Aan het woord is Patrick Davids, directeur van G. Bouman Arkel, gespecialiseerd in straal- en conserveerwerken van staal, beton en hout voor industrie en overheden. “Als we bij een opdrachtgever binnenkomen, gaan we nooit meer weg.”
Tekst: Heleen van der Maas
Bouman Arkel, kortweg Bouman, is volledig onderdeel van familiebedrijf Mourik, een wereldwijde dienstverlener op het gebied van infrastructuur, industriële diensten, utiliteitsbouw en catalyst handling. Omdat Bouman, opgericht in 1966, vanwege eerdergenoemde kwaliteiten een sterke reputatie heeft opgebouwd, wordt nog steeds de eigen naam gevoerd. Vanuit Botlek-Rotterdam organiseert het bedrijf straal- en conserveerprojecten voor drie soorten ondergronden in drie categorieën opdrachtgevers en voert deze uit met vakkundige professionals.
Davids: “De diversiteit in klantrelaties en conserveringswerkzaamheden waarmee we dagelijks te maken hebben, houdt in dat we de verschillende conserveertechnieken in de vingers moeten hebben en dat we weten hoe we de projecten moeten organiseren. Daardoor zijn we in staat een compleet dienstenpakket aan te bieden.” 50 procent van de opdrachtgevers van Bouman opereert in de industrie, voornamelijk chemie, petrochemie en raffinage, 40 procent is overheid, waar Rijkswaterstaat een groot deel van opslokt, en 10 procent van de klantrelaties bestaat uit vastgoedbeheerders en verenigingen van eigenaren. Qua diversiteit in ondergronden komen de percentages neer op 70 procent staal, 20 procent beton en 10 procent hout. Die mix levert een bijzondere kruisbestuiving op waar diezelfde opdrachtgevers van meeprofiteren.
“Onze opdrachtgevers in de industrie bijvoorbeeld willen een oplossing zonder dat er problemen ontstaan”, legt Davids uit. “Voor ons is dat reguliere proces- en risicobeheersing waar we bij Rijkswaterstaat standaard mee te maken hebben. Ter voorbereiding op een opdracht zijn we weken tot maanden alle mogelijke scenario’s, waaronder het worstcasescenario, aan het doornemen: ‘Wat is het ergste wat er kan gebeuren, welke maatregelen zijn er om dit te voorkomen en hoe gaan we dat oplossen als het toch gebeurt?’ Voor ons is dat gemeengoed. Onze opdrachtgevers in de raffinage, chemie en petrochemie worden er gelukkig van. Die geven aan ons terug dat wij snappen waar het over gaat als ze met ons werk opnemen of bespreken. Voor projecten die qua omvang variëren van 7 ton tot 1,2 miljoen euro, bieden we een fixed price waarin alles is meegenomen. Daarmee zijn we niet altijd de goedkoopste bij een aanbesteding, maar voor onze kennis en vakmanschap zijn onze klanten bereid te betalen, en ze komen tijdens uitvoering of achteraf niet voor tijd- en prijsconsequenties te staan.”
Binnen Nederland is Bouman een van de circa dertig industriële schildersbedrijven die weten hoe ze staal van bijvoorbeeld pijpleidingen en opslagtanks moeten conserveren met onder meer coatings en wrappings, en fireproofing toepassen om het risico op het doorbuigen van staal bij brand tot een minimum te beperken. Bouman is niettemin de enige die Thermal Sprayed Aluminium (TSA) op locatie kan aanbrengen met een robot. TSA is een vorm van kathodische bescherming waarbij een metallische deklaag van aluminium wordt aangebracht met een levensduur van vijftig tot tachtig jaar. “Deze techniek maakt gebruik van het principe edel/onedel, net als vele primercoatings, maar dan in een veelvoud krachtiger”, legt Davids uit.
“Een schakel in de vorming van corrosie bij staal [roest, red.] zijn de vrije elektronen in het staal, die uittreden naar de omgeving; lucht, water en dergelijke. Met het aanbrengen van een coating isoleer je deze uittreding en voorkom je corrosie zo lang de coating onbeschadigd is. Door het aanbrengen van een deklaag met aluminium (TSA) of zinkaluminium (TSZA), in vergelijking met koolstofstaal zeer onedele metalen, vul je eventuele uitstroom van vrije elektronen bij een beschadiging aan. De elektronen van het onedelere metaal offeren zich als het ware op aan het veel minder onedele metaal. Daarnaast vormt de aangebrachte TSA-laag een aluminiumoxide huid die zijn eigen oxidatieproces stopt en een zeer harde mechanisch resistente laag vormt. Beschadigingen in een TSA-laag zijn hierdoor ten opzichte van coating een zeldzaamheid.”
Bouman heeft in samenwerking met Mourik Techniek de applicatie van TSA dat bijna onmenselijk nauwkeurig moet gebeuren, ontwikkeld en gerobotiseerd. Davids: “Een TSA-laag heeft een enorm lange levensduur en is een ideale conserveringsmethode ter voorkoming van corrosion under insulation. We hebben er bijvoorbeeld opslagtanks mee behandeld ter bescherming van pitting. Omdat de toepassing van TSA vrij specifiek is, hangt het af van de chemische eigenschappen van de stof die in de tank wordt opgeslagen of de methode kan worden toegepast. Voor Rijkswaterstaat passen we de techniek toe bij bruggen en viaducten zodat het weg-, spoor- of waterverkeer zo min mogelijk wordt gehinderd door terugkerende conserveringswerkzaamheden.”
Hoewel Davids het normaal vindt dat Bouman met betrokkenheid en vakkennis projecten uitvoert, is hij toch ‘best een beetje trots’. “Ik durf te zeggen dat wij de beste specialisten hebben als het gaat om kathodische beschermingstechniek middels TSA. In de loop der jaren hebben wij dankzij onze kennis en kunde een ijzersterke reputatie opgebouwd, waardoor de chemische en petrochemische industrie en Rijkswaterstaat vaak een beroep op ons doen.”