- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Sinds 1952 verhuurt Van der Pols Pernis Machineverhuur B.V. machines mét gekwalificeerd personeel aan infrastructurele projecten rond de Rotterdamse haven en aan de petrochemische industrie. Arend van der Pols investeert in veiligheid en in nieuwe apparatuur. “We bieden zekerheid en kwaliteit.”
Tekst: Ellen Weber
“Mijn vader begon in 1952 met de verhuur van één tractor”, vertelt Arend van der Pols, die zelf in 1987 bij zijn vader begon met het bedienen van een graafmachine. Er kwamen graafmachines en vrachtwagens bij en inmiddels is Van der Pols Pernis Machineverhuur B.V. een van de grootste machineverhuurbedrijven van de regio. Verhuur gebeurt mét gekwalificeerd personeel. Het bedrijf is VCA 2*-gecertificeerd en alle 45 medewerkers zijn TCVT-gecertificeerd. Niet alleen hebben ze de juiste deskundigheidsbewijzen om met graafmachines te werken, ook beschikken ze over de landelijk verplichte veiligheidsdiploma’s om te werken aan kabelnetwerken, tunnels en in de petrochemie.
Op het terrein in Pernis staan 45 graafmachines, 15 tractoren en 10 vrachtwagens. Alle machines beschikken over LMB-voorziening, een last moment beveiliging. “Als een graafmachine te zwaar tilt, slaat hij automatisch af om te voorkomen dat de machine omvalt”, legt Van der Pols uit. “Veilig werken staat voorop.” De nieuwste aanwinst? Zeven grondzuigwagens. In het Rotterdamse havengebied staan veel raffinaderijen. Tijdens graafwerkzaamheden is het belangrijk om geen graafschade te veroorzaken. “Als je een kabel of leiding raakt, is dat niet best. Daarom maken we tegenwoordig gebruik van grondzuigwagens, die de grond wegzuigen.” Maar deze machines kunnen meer, zoals zand en grind op een beheerste manier tussen leidingen blazen. “Graafmachines kunnen grind tussen leidingen storten. Maar door het storten ontstaan er vonken tussen de steentjes, wat onwenselijk is in een omgeving met petrochemie. Het is dus veiliger om dit op een beheerste manier met een grondzuigwagen te doen.”
Wat het werken met groot materieel zo leuk maakt? De diversiteit, zegt Van der Pols. “We zijn betrokken bij de bouw van de Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg die de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. Daarnaast werken we mee aan het verbeteren van het hoogspanningsnetwerk. Wij graven voornamelijk de infrastructuur, de sleuven. Zo werken we mee aan Holland Hydrogen, de groene waterstoffabriek die Shell en Eneco op de Tweede Maasvlakte bouwen. Dit wordt de grootste waterstoffabriek van Europa. En we werken ook mee aan nieuwe havens met aanlegsteigers van Shell.” Van der Pols Pernis Machineverhuur B.V. levert vrachtwagens, maar verzorgt ook grondwerk en transport.
Naast deze grote infrastructurele projecten is het bedrijf gespecialiseerd in fabriekstops, met name in de petrochemie. Zoals een auto jaarlijks een APK nodig heeft, worden raffinaderijen om de zoveel tijd geïnspecteerd. De productie wordt dan stilgelegd, alles wordt uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Fabrieken willen dit uiteraard zo efficiënt mogelijk doen. Maar soms duurt een klus weken of zelfs maanden, als er aanpassingen of zelfs nieuwbouw nodig is. “Tijdens zulke stops is onze loods beschikbaar, om materiaal te stallen en het transport efficiënt te laten verlopen.” Soms komen onderdelen van ver. Regelmatig stapt Van der Pols in de vrachtwagen om onderdelen te halen in Duitsland, Zweden of Engeland. “Laatst reden we op en neer naar een fabriek in de Spaanse Pyreneeën om een onderdeel op te halen, zodat de raffinaderij niet langer dan noodzakelijk hoefde te wachten.”
Nu Arend van der Pols 64 jaar is, is hij bezig met het overdragen van het bedrijf aan zijn twee zonen, Roy en Dyon. Na de zomer komt er een uitdagende klus aan voor het familiebedrijf. In het duingebied bij Burgh-Haamstede gaan ze sleuven graven voor nieuwe drinkwaterleidingen. “Het is Natura 2000-gebied, dus alles moet schoon gebeuren, zonder uitstoot. Natuurlijk gebruiken we al HVO-diesel. Hydrotreated Vegetable Oil is een nieuw type dieselbrandstof, gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval.”
Nog mooier lijkt het Van der Pols om over te schakelen op machines die op waterstof werken of elektrische kranen. Voor kleine machines ziet hij het wel zitten om over te stappen op elektrisch. “Al zijn er nog wel wat zaken om over na te denken. Wat als een machine in brand vliegt? Je ziet nu bij elektrische auto’s dat ze niet te blussen zijn. Hoe los je dat op in gebieden met petrochemie?” Tijdens het oriënteren op duurzamere alternatieven stuit hij op meer praktische vraagstukken. “We willen acht uur per dag werken, maar na een halve dag moet een elektrische kraan vier uur opladen – terwijl we op plekken werken zonder laadpalen. Hoe doe je dat dan?” Op dit moment onderzoekt hij de bouw van een nieuwe loods aan de waterkant, met een eigen windmolen voor de opwekking van energie. “We willen graag duurzamer werken, maar het moet ook praktisch haalbaar zijn. En bij alles geldt: veiligheid staat voorop.”