- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
A. Volop mee bezig. B. Ik weet ervan, maar moet er nog eens goed induiken. C. Ver van mijn bed-show. In welke categorie valt jouw aandacht voor de onderzoeksplicht energiebesparing?
Tekst: Kim de Booij
Alle energie-intensieve bedrijven met een jaarlijks elektraverbruik van >10.000.000 kWh en/of een gasverbruik van > 170.000 m3 zijn verplicht om vóór 1-12-2023 onderzoek te doen naar energiebesparende mogelijkheden. “En dit is meer werk dan veel bedrijven vooraf vermoeden”, zegt Jack Lenssen van Brand Energy & Infrastructure Services.
Hoewel Lenssen begrijpt dat het voor bedrijven niet makkelijk is om zo’n onderzoek ‘er ook nog eens bij te moeten doen’, vindt hij de onderzoeksplicht toch een positieve ontwikkeling. “Bij BRAND vinden we al jaren dat de kwaliteit van isolatie vaak te wensen overlaat. Zonde, want dit vergroot de kans op corrosie en leidt tot onnodige energieverliezen. Dankzij de onderzoeksplicht krijgt isolatie nu meer aandacht.”
Binnen BRAND is isolatie één van de drie specialismen, naast stralen/conserveren en een veilige werkplek op hoogte. “We hebben ons dan ook goed geïnformeerd en voorbereid op de onderzoeksplicht energiebesparing met name op de isolatiescan. Sinds kort bespreken we dergelijke ontwikkelingen in speciale kennisteams, onderdeel van ons Business Improvement Management. Hierin brengen we de kennis van medewerkers van onze verschillende locaties en sectoren samen en kijken we vanuit alle invalshoeken (safety, techniek, werkvoorbereiding, operationele uitvoering en klantwensen) naar actuele vraagstukken.”
De onderzoeksplicht energiebesparing is bijzonder actueel. “Hij is pas gestart op 1 januari en bedrijven moeten er voor 1 december al gehoor aan hebben gegeven. Toch merken we dat nog lang niet iedereen hier actief mee bezig is. Wij wel. We hebben alle regelgeving en aanbevelingen van het RVO goed bestudeerd en intern een proces opgesteld hoe we te werk gaan.”
En, wat doet BRAND in zo’n geval? “We gaan eerst in gesprek met de opdrachtgever over diens precieze wens. Wat willen ze geïnspecteerd hebben? Wat verwachten ze qua uitwerking? Samen stellen we een plan van aanpak op en natuurlijk dragen wij daarbij onze aanvullende kennis en ideeën aan. Vervolgens brengen we het onderzoek in de praktijk.”
Afhankelijk van de situatie en klantwensen voert BRAND een isolatiescan uit met visuele inspectie, een contact-thermometer en/of een thermoscanner. Lenssen: “Met je ogen kun je defecten al snel waarnemen en ook de thermometer geeft direct aan of er energielekkages zijn. Die thermometer moet je wel op de isolatie kunnen plaatsen. Lukt dat niet, dan zetten we de thermoscanner in. Daarmee kunnen we isolatie op afstand inspecteren.”
Er is nog een vierde ‘scanmethodiek’, geeft Lenssen aan. “Deskresearch op basis van de gegevens van de klant. Die heeft vaak goed in beeld welke leidingen al dan niet geïsoleerd zijn. Niet geïsoleerde thermische leidingen zijn natuurlijk makkelijke winstpunten voor energiebesparing. Sowieso blijkt een onderzoek naar energiebesparende mogelijkheden bij isolatie een stuk eenvoudiger te zijn dan bij bijvoorbeeld motoren. Daar komt veel meer rekenwerk en engineering bij kijken.”
Hoe eenvoudiger, hoe liever, zeker in deze tijd van arbeidsmarktkrapte. “Opdrachtgevers zitten krap in hun mensen, dus op extra werk zit niemand te wachten. Het is bovendien een flinke klus, dus je doet er goed aan om hier echt iemand eigenaar van te maken binnen je bedrijf. Uiteindelijk kan het je natuurlijk ook wat opleveren. Wij doen in ieder geval wat we kunnen om onze opdrachtgevers te ondersteunen. We voeren de inspecties uit en laten precies zien wat de verbeterkansen zijn en wat het kost om ze door te voeren.”
Heeft BRAND zelf eigenlijk wel genoeg mankracht om aan de onderzoeksvragen van zijn opdrachtgevers te voldoen? “Ja. Natuurlijk merken wij ook dat de beschikbaarheid van vakbekwame mensen afneemt. Gelukkig zijn we in onze branche, die veel piek- en dalmomenten kent, ervaren in het rekruteren van flexkrachten. En ook intern doen we er alles aan om onze bestaande mensen te boeien en binden. Ook dat is een onderdeel van ons Business Improvement Management.”
En zo is BRAND via dat programma nog met 1.001 andere verbeterkansen bezig. “We proberen vooral intern van elkaar te leren en de best practices van elkaar over te nemen. Dat is goed voor ons bedrijf én voor onze opdrachtgevers.”
BRAND merkt dat veel energielekkages en corrosieproblemen ontstaan door kapotte isolatie. De oplossing: ga met respect om met je isolatie. Behandel isolatie als ieder ander onderdeel van je fabriek: heb tijdens het dagelijks werk oog voor defecten, ga er niet zomaar op staan en laat er bekwame vakmensen aan werken.
Wellicht heeft corrosie onder isolatie (CUI) volop de aandacht binnen je bedrijf en zit je niet te wachten op wéér een extra verplichting. Bedenk dan dat je deze twee uitdagingen heel goed kunt combineren. Tijdens een inspectie op CUI kun je namelijk eenvoudig gegevens verzamelen voor je onderzoeksplicht energiebesparing.