Select Page

Muller Beltex

door | 5 mei, 2023 | Bedrijveninfo

Onbenutte kansen in verticaal transport

Stilstand, slijtage, inefficiëntie, explosiegevaar. Vier zaken waar je zo ver mogelijk vandaan wilt blijven in je processen. Toch komen ze nog vaak voor op plekken waar dat helemaal niet nodig is, onder meer in situaties met verticaal transport. Het goede nieuws: veel is te voorkomen. 

Tekst: Kim de Booij

Scheeflopende transportbanden die tegen staal aankomen en een hittebron veroorzaken. Lagerfalen of verkeerde smering waar wrijvingswarmte uit voortkomt. Aankleving of metaalmoeheid die op ieder moment een calamiteit kunnen veroorzaken. Je moet er niet aan denken wat één vonkje in jouw ATEX-omgeving zou kunnen veroorzaken. 

Of eigenlijk nog beter, denk daar wel eens aan. Je bent ongetwijfeld dagelijks bezig met de veiligheid en efficiëntie van je proces. “Maar denk ook eens aan wat er in gesloten systemen zoals een elevator gebeurt”, is het advies van Joost Keijzer van Muller Beltex, expert in horizontaal en verticaal transport van grondstoffen in de bulk- en procesindustrie. “Een elevator is een cruciaal onderdeel in je productstroom, maar wordt vaak over het hoofd gezien doordat het een gesloten systeem is.”

Gesloten systemen

“In een gesloten systeem zie je niet met blote ogen hoe je assets ervoor staan”, gaat collega Danny Noordeloos verder. “Doordat je het niet ziet, raken dit soort installaties makkelijk in de vergetelheid. Zo lang het materiaal netjes van A naar B gaat, is er immers niks aan de hand. Maar je hebt geen idee wat er binnenin gebeurt, tot er wat gebeurt. En dan is het maar te hopen dat het geen grote calamiteit is.”

Accuratere metingen

Los van de tonnen schade die zo’n calamiteit door stilstand, reparatie- en vervangingskosten met zich meebrengt, is zeker ook veiligheid een belangrijke reden om dergelijke gesloten systemen goed te monitoren en onderhouden. “Veiligheid is niet in geld uit te drukken”, gaat Noordeloos verder. “Gelukkig zijn de mogelijkheden voor het monitoren van gesloten systemen de afgelopen jaren enorm verbeterd. Waar voorheen veelal met oppervlaktemetingen werd gewerkt, kunnen we nu veel accuratere metingen uitvoeren, bijvoorbeeld in de lagers.”

Capacitieve en inductieve sensoren waren lange tijd het enige wat voorhanden was, bijvoorbeeld voor scheefloopbewaking bij transportbanden. “Nu werken we met wrijvingswarmtesensoren. Ze zijn preciezer, betrouwbaarder en niet gevoelig voor vervuiling. We kunnen hiermee ook veel eerder signalen opvangen, zelfs realtime.”

Dit kun je meten

Niet alleen de scheefloop, maar ook het toerental van een transportband kan worden gemonitord. Keijzer: “We kunnen waarnemen of een band doorslipt of niet. Ook dit kan een potentieel gevaarlijke warmtebron geven. En als een ketting breekt of transportband niet voldoende toeren draait, komt er eveneens direct een signaal vanuit de sensoren.”

Inspectie en bescherming

Naast sensoren voor potentiële stilstand- en veiligheidsissues heeft Muller Beltex ook oplossingen voor inefficiëntie en slijtage, laat Keijzer weten. “We helpen bedrijven bij het voorkomen van verstoppingen, lekkages, verspilling en defecten. Dat doen we via effectieve inspectiemethoden en bescherming van de apparatuur met goede bekleding.”

Staal slijt sneller

Bij goede bekleding denk je al gauw aan een dikke stalen plaat die alle klappen in het verticale transportproces opvangt. “Maar staal is een hard materiaal. De impact waarmee stoffen erop neerkomen, is groot en dus slijt staal juist relatief snel”, legt Keijzer uit. “Veel beter kun je een zachter materiaal als bekleding gebruiken. Dat veert terug, dempt de impact en is daardoor veel slijtvaster. Wij hebben hiervoor Kryptane® ontwikkeld. Het is een speciale polyurethaan bekleding met optimale eigenschappen in elasticiteit en slijtvastheid.”

Inspectie op slijtage

Ook hierbij geldt weer: in een gesloten systeem zie je niet in hoeverre er sprake is van slijtage. Hoe staan je kettingtransporteurs, elevatorbanden of elevatorbekers er bijvoorbeeld voor? “Ook dat kunnen we digitaal inspecteren”, stelt Keijzer gerust. “We geven snel een goed beeld van de status van het equipment. We brengen daarbij een rapport uit met het slijtbeeld en geven een advies en onderbouwing over het onderhoud.”

Draadloze koppeling

De sensoren van Muller Beltex kunnen ook eenvoudig aan je eigen onderhoudssoftware gekoppeld worden. “Dit kan tegenwoordig draadloos”, legt Noordeloos uit. “We ontwikkelen de software niet zelf, maar stemmen onze oplossingen wel altijd goed af op de beschikbare softwaresystemen in de markt. We hopen binnenkort tijdens het jaarcongres ATEX & Process Safety in Utrecht ook weer over de allernieuwste ontwikkelingen op dit vlak te horen.”

Total cost of ownership

Muller Beltex is gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport van droge bulk zoals maïs, sojabonen, raapzaad, kolen, zand en cement. Het bedrijf focust zich op total cost of ownership van de klant met hogere capaciteiten, optimale veiligheid en de minimalisering van slijtage en downtime. 

Kwaliteitsverbetering machines

Je kunt problemen beter voorkomen dan genezen. Daarom levert Muller Beltex niet alleen producten voor monitoring en preventief onderhoud aan eindklanten en contractors, maar helpt het bedrijf ook machinefabrikanten bij de optimalisatie van hun apparatuur. 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!