- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Kolmer werkt aan de toekomst. Niet alleen door te verhuizen van Putten naar een nieuw pand in Harderwijk, maar ook door het aanbieden van een brede range ATEX-gecertificeerde motoren. En door de elektromotoren te kunnen behandelen met een unieke topcoating.
Tekst: Mels Dees
“We zijn al veertig jaar geworteld in Putten, maar zetten met onze bijna dertig medewerkers nu de stap naar een nieuw onderkomen in Harderwijk”, geeft Jerry Spanhaak, commercieel directeur en mede-eigenaar aan. Die nieuwe locatie is niet alleen nodig om aan de vraag naar motoren die behandeld zijn met de unieke Kolmer Top Coating te voldoen. “We zien ook los daarvan een duidelijke groei in de vraag naar ATEX-motoren.”
Elektromotoren worden vaak in explosieveilige omgeving gebruikt. Deze zogenaamde ATEX-motoren moeten daarom aan specifieke eisen voldoen. “Het gaat om een product, dat door een onafhankelijke keuringsinstantie gecertificeerd wordt. Alleen dan weet een gebruiker, mits het apparaat goed wordt aangesloten, zeker dat de elektromotor veilig in te zetten is binnen een Ex-zone.”
Alle medewerkers van Kolmer zijn uitgebreid getraind om te begrijpen hoe die Ex-materie in elkaar zit. “Dat gaat onder meer over zonering en productmarkering. Wij kunnen de klant daarom helpen tot de juiste selectie van de elektromotor te komen.” De range aan motoren die Kolmer levert in dit segment is breed, geeft Spanhaak aan. “Van 0,12 kW tot motoren van 375 kW.”
In de praktijk gaat het bij deze ATEX-motoren vooral om apparaten die gebruikt worden in pompen en ventilatoren. Zoals in de industrie en in de haven, maar zeker ook aan boord van schepen. Spanhaak: “Aan boord van een tanker bijvoorbeeld die chemicaliën vervoert. Daar staan pompen aan boord om de lading te lossen, maar ook ventilatoren om de tanks te ontluchten. Dat moet allemaal veilig zijn. En dat moet allemaal in een ATEX-uitvoering geleverd worden.”
Bij Kolmer zien ze dat er steeds meer tankers worden gebouwd en dat de installaties aan land ook steeds complexer worden. “Er komen steeds meer pompen bij.” De onderneming speelt daarop in door ATEX 3.000 en 1.500 toeren motoren op de plank te hebben staan tot en met 160 kW. “We hebben echt een mooie voorraad aan dat soort motoren”, vertelt Spanhaak, “waardoor we een snelle levering kunnen garanderen.”
De motoren zijn weliswaar gecertificeerd voor uitdagende omstandigheden, maar dat betekent niet dat de omgeving geen impact heeft op het functioneren van het apparaat. Jan Bakker, manager sales legt het uit: “De motoren worden in verschillende omgevingen ingezet. Sommige klanten vonden dat de apparaten in een aantal gevallen snel aan slijtage onderhevig waren.” Kolmer speelde daarop in door een topcoating te laten ontwikkelen. “Vaak zie je dat een coating over de laklaag aangebracht wordt. Bij de minste beschadiging wordt het metaal alsnog aangetast. Onze speciale coating hecht echter direct op het gietijzer of aluminium. De coating is ontwikkeld naar aanleiding van vragen in de markt en lost dit specifieke probleem op.”
Kolmer ging bij het introduceren van de topcoating beslist niet over één nacht ijs. “Zo hebben we één motor met en één zonder de coating 9.000 uur in zout zeewater gehangen. De motor met de coating was onaangetast.” Ook logistiek dienstverlener Jan De Nul Group zette een behandelde motor in en constateerde dat de topcoating een groot verschil maakte. “In de chemische industrie gebruiken we de coating inmiddels ook. Daar werden motoren soms elke twee maanden vervangen vanwege aantasting van het aluminiumhuis. Met de coating draaien ze inmiddels drie jaar.”
Nu is al decennia bekend dat het gebruik van coatings, lakken of verven negatieve impact kan hebben op de gezondheid van mensen die ermee merken. “Daarom hebben we TNO gevraagd te onderzoeken of ons product veilig is om te verwerken”, legt Bakker uit. “En het resultaat is dat de coating aanbrengen met veiligheidsvoorzieningen voor de medewerker mogelijk bleek.” Ook belangrijk was de toestemming van leverancier Cemp om de coating aan te brengen op hun gecertificeerde ATEX-motoren. “De laagdikte van de coating is daarbij van groot belang, omdat de motor nog wel zijn warmte moet kunnen afgeven”, maar ook die toestemming is binnen, zowel voor categorie IIB-, als voor de IIC-motoren.
Omdat de coating de meest extreme omstandigheden weet te doorstaan zal Kolmer in het nieuwe pand ook een ultramoderne spuitlijn installeren om deze topcoating in een nog hogere frequentie aan te brengen op de bestelde elektromotoren. “We leveren de coating niet los van de elektromotoren, maar altijd als combinatie. Zo bieden we de klant steeds de meest geschikte motor aan.”
De vraag ligt voor de hand, of Kolmer niet minder motoren verkoopt, nu die een langere levensduur hebben. “Nee, het leidt juist tot extra vraag naar deze elektromotoren. Juist omdat die van ons met de coating langer goed functioneren. En wij hebben het patent op de coating.”