Select Page

20 februari

door | 1 apr, 2023

Mijn vader had vroeger een voorliefde voor grote Amerikaanse auto’s. Zo’n auto kon natuurlijk niet zonder een echte bumpersticker. Op zijn sticker stond: ‘Zonder transport over water staat alles stil’. Heel toepasselijk voor datgene waar het familiebedrijf Post & Co al vier generaties mee bezig is. Het verzekeren van de aansprakelijkheid van rederijen en andere vervoerders in de logistieke keten.

Tekst: Roderick Post

En dat alles stilvalt als het transport over water stokt, hebben we kunnen ervaren toen het containerschip de Ever Given bijna zeven dagen lang het Suezkanaal blokkeerde. De schade aan de wereldeconomie veroorzaakt door dit ongeval wordt geschat tussen de USD 7 en USD 10 miljard en de claim onder de verzekering zal naar verwachting boven de USD 2 miljard komen. Deze getallen zijn gigantisch en geven meteen ook aan voor welke uitdagingen de hedendaagse maritieme verzekeringsmarkt staat. De schepen die vandaag de haven van Rotterdam aandoen, kunnen tot wel 24.000 containers* aan boord hebben, terwijl het eerste schip dat in 1966 containers naar Rotterdam bracht er slechts 226** aan boord had. Om die explosieve groei te kunnen accommoderen, hebben alle dienstverleners en toeleveranciers in de scheepvaart zich moeten aanpassen en in Rotterdam zijn we daar heel succesvol in gebleken.

Het vakgebied van maritieme verzekeringen is altijd in verandering om de ontwikkelingen in de scheepvaart bij te houden. Op het moment dat ik dit schrijf, is de sanctiewetgeving als gevolg van de oorlog in Oekraïne dagelijks onderwerp van gesprek. Maar ook de aardbeving in Turkije zorgt voor diverse grote schadeclaims en de berichten met foto’s die we daarover nu langzaamaan binnenkrijgen maken grote indruk.

Rotterdam is de stad waar alles samenkomt op het gebied van scheepvaart, binnenvaart, logistiek en zelfs superjachten varen geregeld over de Maas op weg naar verre bestemmingen. Op de achtergrond zorgen de dienstverleners in hun glazen kantoren aan de oevers van de Maas dat alles snel en efficiënt op de eindbestemming komt. En als het onverhoopt een keertje verkeerd gaat dan zijn er in Rotterdam de beste experts aanwezig om een schade op te nemen, de beste mediators om tot een overeenstemming te komen en als dat niet lukt de beste maritieme advocaten om de zaak te behandelen. En niet te vergeten natuurlijk ook de beste maritieme verzekeraars en hun vertegenwoordigers, die ook in Rotterdam zitten en die met alle partijen elke dag weer in de Rotterdamse haven nauw samenwerken om ervoor te zorgen dat de haven van Rotterdam niet stilvalt, want tenslotte als transport over water stilvalt dan staat alles stil.

Hoewel ons vakgebied continu in ontwikkeling is, zijn er gelukkig ook nog een paar oude tradities waar we ons aan vast kunnen houden. Eentje daarvan is 20 februari, de datum waarop traditioneel alle P&I-verzekeringen ingaan. Zo rond 1850 vertrokken de schepen op 20 februari vanuit Engeland om naar de Baltische Zee te varen en vanaf de dag van vertrek werd de verzekering gesloten. Die datum leeft nog steeds in de P&I-verzekeringen en bij Post & Co op kantoor wordt dan ook het nieuwe jaar gevierd op 20 februari. Vooral ook omdat het een mooie gelegenheid is om de successen te vieren die we samen in het afgelopen jaar hebben bereikt. Ik wens u allen dan ook een heel goed nieuwjaar!

* Ever Alot, het zusterschip van de Ever Given, kwam vorig jaar augustus met 24.004 TEU in de haven van Rotterdam.

**MS Fairland kwam op 3 mei 1966 uit New York met 226 containers en werd door koningin Juliana verwelkomd in Rotterdam.

Roderick Post is ceo van Post & Co.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!