- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Onderhoud zou je niet reactief, condition based of preventief, maar pro-actief moeten uitvoeren, zegt Rebecca Drost van Pro Rotating. De totaalaanpak van het bedrijf leidt tot spectaculaire resultaten, zo blijkt. In Europoort Kringen vertelt ze meer over pro-active maintenance. “Het is de kunst je te blijven ontwikkelen.”
“Ons doel is fabrieken meer betrouwbaarheid te bieden”, verklaart account manager Rebecca Drost van Pro Rotating. Want uiteindelijk is dat voor klanten het belangrijkst, is haar ervaring. “Daarnaast willen bedrijven natuurlijk minder aan onderhoud kwijt zijn. Wij kunnen klanten helpen deze doelen te realiseren.” De aanpak van Pro Rotating werpt haar vruchten af, blijkt uit ervaring. “Bij een van onze klanten daalden de onderhoudskosten in het tweede jaar met 43 procent. Deze klant vroeg wat ons verdienmodel was. Nou, dat is eenvoudig: door de betrouwbaarheid van machines te verbeteren, zorgen we samen met de klant voor het terugdringen van kosten en storingen.”
Pro Rotating heeft hiervoor een werkwijze ontwikkeld die het ‘pro-active maintenance’ noemt. “Wij zijn gespecialiseerd in rotating equipment en doen aan pro-active maintenance. Dit stelt klanten in staat de status van equipment al in een vroegtijdig stadium inzichtelijk te krijgen en de betrouwbaarheid te vergroten”, legt Drost uit. “Bij reactief onderhoud kan de gevolgschade van een storing veel groter uitpakken, bijvoorbeeld als een pomp uit de lagers loopt. Beter is het om pro-actief te handelen, de pomp er eerder uit te halen en gepland te onderhouden. Dan vallen de reparatiekosten meestal ook lager uit.”
Pro-active maintenance staat niet alleen voor de manier van onderhoud plegen, maar ook voor de mindset waarmee Pro Rotating klanten van dienst is. “We willen klanten verbazen door met ze mee te denken en oplossingsgericht te zijn. Het komt erop neer dat wij een partnership met klanten aangaan. Dit doen wij met open vizier, waarbij we samen doelen stellen en daar gezamenlijk aan werken. Door open communicatie met de klant zoeken we naar de best passende oplossing”, legt Drost uit. “Pro-active maintenance gaat verder dan reactief, preventief, condition based of voorspellend onderhoud. Het helpt om ongeplande reparaties, storingen en risico’s te verminderen.”
Het verschil tussen reactief en pro-actief onderhoud zit hem onder meer in de resultaten die dit oplevert. “Bij reactief onderhoud heb je te maken met hogere kosten, meer stilstand en een lagere betrouwbaarheid van installaties. Daarentegen moet je ervoor waken een fabriek met sensoren vol te hangen. Je moet eraan denken dat de kwaliteit van de opgenomen data en metingen wordt gewaarborgd. De kunst is om daarin het optimum te vinden. De kosten van pro-active maintenance zullen aanvankelijk iets toenemen, aangezien je meer informatie uit de fabriek wilt halen.”
Dit gebeurt op drie manieren: door het uitvoeren van smeertechnisch onderhoud, het uitvoeren van trillingsmetingen met condition based monitoring en visuele inspecties. “Pro Rotating is gespecialiseerd in al deze facetten van onderhoud. De monteurs kunnen dit alles in één keer op locatie uitvoeren” geeft Drost aan, “Vaak worden daarvoor drie aparte firma’s ingehuurd. Elk bedrijf focust zich daarbij op zijn eigen taak. Bij het smeren inspecteren en meten wij ook. Onlangs hebben wij bijvoorbeeld na een trillingsmetingen vastgesteld dat de smering van een installatie niet op orde was. Dat terwijl goed smeren cruciaal is voor een fabriek; het is echt een ondergeschoven kindje.”
“Klanten kunnen de resultaten van het onderhoud in het eigen portal in ons ERP-systeem inzien. In een overzicht wordt direct duidelijk welke componenten prioriteit hebben. De klant kan daar direct mee aan de slag”, zegt Drost. “Onlangs was er een klant die wekelijks wel vier tot vijf storingen buiten werktijd had. Heel vervelend, want dat verstoort de planning. Wij hebben alles in kaart gebracht en direct inzichtelijk gemaakt waar eventuele pijnpunten liggen om extra op te letten bij het onderhoud. Binnen drie maanden had het bedrijf helemaal geen storingen meer! Dat komt doordat er veel meer contact met het equipment is. De kosten van onze diensten zijn wat hoger dan smeren, maar lager dan condition based monitoring. Dit laatste kunnen wij zowel persoonlijk als met behulp van sensoren doen, die op afstand worden uitgelezen.”
Pro Rotating voert root cause-analyses uit, waarbij het functioneren van installaties nader wordt bekeken. “Daarvoor plaatsen wij tijdelijk draadloze sensoren gedurende een à twee maanden. Dat levert nog meer informatie op waardoor bedrijven een nog beter beeld hebben van te ondernemen stappen.” Verder beschikt de onderhoudsspecialist over speciale, slijtvaste coatings die corrosiebestendig zijn en voor equipment kunnen worden ingezet. “Het komt erop neer dat wij klanten van A tot Z willen ontzorgen, zodat zij onderhoud zien aankomen. Zie ons als een totaalpartner”, legt Drost uit.
De ontwikkeling van pro-active maintenance is nog lang niet ten einde, geeft Drost aan. “We zitten nog maar aan het begin van de ontwikkelingscurve. Op een gegeven moment gaat zo’n curve afvlakken, zoals je bij mobiele telefoons hebt gezien. Zover zijn wij nog lang niet, er staat ons de komende tien tot vijftien jaar nog een enorme ontwikkeling te wachten. Wij lopen nu voorop, maar willen geen Nokia worden. Het is de kunst je te blijven ontwikkelen.” Ze verwacht dat de prijs van sensoren dusdanig zal dalen dat Pro Rotating in de toekomst voor tien euro in de maand een pomp zou kunnen monitoren. “Op basis van een abonnement hebben klanten dan dagelijks een meting. De komende jaren zullen niet alleen de kosten van sensoren dalen, maar kun je er ook meer informatie mee genereren. Dit stelt ons in staat er meer gebruik van te maken. Hoe mooi zou het zijn als we de zuig- en persdruk, het elektriciteitsverbruik en de in- en uitgaande flow van een pomp zouden kunnen monitoren? Zo kan je het ideale werkpunt bepalen. Zover is het nog niet, maar de ideeën zijn er.”
Pro Rotating is in 2013 in Groningen opgericht en beschikt inmiddels ook over vestigingen in Spijkenisse en Amsterdam. Het familiebedrijf richt zich op het onderhoud van rotating equipment in de industrie. Er werken 70 mensen.
Ongeveer vijf jaar geleden vond er een belangrijk keerpunt plaats, vertelt Rob Gérard van het bedrijf. “Wij vroegen ons af hoe sterk we zijn en hebben onszelf een cijfer gegeven. Wij kwamen op een krappe voldoende uit en voor de rest van de markt gold hetzelfde. Daarop zijn wij met klanten gaan praten om te begrijpen waar zij behoefte aan hebben. Wij kwamen tot de conclusie dat wij meer willen doen dan alleen repareren, maar ook toegevoegde waarde willen bieden. Zo zijn wij op het concept van pro-active maintenance gekomen, waarmee wij klanten daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden. Alles klopt nu.”