- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
“Voor technische werkzaamheden in bovengrondse opslagtanks, hebben we een eigen systeem ontwikkeld waarmee cilinder- en boltanks aan de gehele binnenkant in slechts een halve dag bereikbaar wordt gemaakt.” Aan het woord is Marin van Oorschot, technisch directeur bij Sky-Access.
Tekst: Heleen van der Maas
Sky-Access is een Nederlands bedrijf dat zich richt op het uitvoeren van technische werkzaamheden op moeilijk bereikbare locaties met behulp van industriële touwtechniek, ofwel rope access. De focus van het bedrijf ligt daarbij sinds de oprichting in 2007 op kwaliteit in techniek. Rope access is hierbij ‘slechts’ de methodiek om op de plek te komen waar de technische kwaliteit moet worden geleverd. Het gros van de opdrachtgevers van Sky-Access concentreert zich in en rondom de havens van Antwerpen en Rotterdam, en de Randstad. Sky-Access werkt met een flink team monteurs, die naast ieder hun eigen technische specialiteit allemaal persoonlijk IRATA-gecertificeerd zijn, net als overigens het bedrijf zelf. IRATA is het internationale kwaliteitssysteem voor rope access.
Van Oorschot: “Onze technische werkzaamheden bestaan voornamelijk uit conservering, werktuigbouwkunde, (NDO-)inspecties en reiniging. Daarnaast leveren we rescue teams om andere partijen die op hoogte of in besloten ruimtes moeten werken te assisteren. Enerzijds om de bereikbaarheid van moeilijk bereikbare locaties voor deze mensen te vereenvoudigen, anderzijds om in geval van een calamiteit de persoon in kwestie op een snelle, veilige en effectieve manier te redden.”
Een dienst waarmee Sky-Access naast Nederland ook in landen als België, Luxemburg en Zweden betrokken wordt bij projecten in de offshore, infra en steeds vaker in de industrie, is de inrichting van werkplekken op moeilijk te bereiken locaties. “Dit doen we met ons SkyDeck, een hangend werkplatform dat we onder een object kunnen installeren”, legt Van Oorschot uit. Er hangen er momenteel twee bij de Molenbrug in Kampen boven het water. “Het grote voordeel van een SkyDeck in de industrie”, gaat Van Oorschot verder, “is dat deze oplossing vaak een flink stuk minder hinder op de site veroorzaakt vergeleken met de opbouw van traditioneel steigerwerk.”
Terugkomend op het eerdergenoemde in eigen huis ontwikkelde systeem voor intern onderhoud van bovengrondse bol- en cilindertanks, geeft Van Oorschot het voorbeeld van een gasboltank met een diameter van twintig meter waarbij alle voordelen van dit systeem duidelijk worden. “Normaliter is een groot team monteurs in een dergelijke boltank van deze grootte tot wel twee weken bezig met het bouwen van traditioneel steigerwerk. Deze mensen werken allemaal in de besloten tankruimte op hoogte. Dat betekent dat er heel wat mensen worden blootgesteld aan deze risico’s.”
“Zo’n zelfde boltank heeft Sky-Access met een team van vier man, waarvan slechts twee man in de tank werken, binnen een halve dag bereikbaar voor de werkzaamheden. Zo kunnen niet alleen onze eigen monteurs aan de binnenzijde van de tank snel aan de slag, het is ook eenvoudig, volledig veilig en volgens alle regels voor inspecteurs van de opdrachtgever om zich te positioneren langs de tankwand of tegen het dak van de tank.”
Tevens zorgt Sky-Access voor een multi-skilled team. “Als er bijvoorbeeld een scheurtje wordt gevonden in een las, hebben we direct de mensen binnen het team die het scheurtje verder kunnen uitgutsen, opnieuw kunnen onderzoeken en de lasreparatie kunnen uitvoeren. Op die manier zijn we op het moment dat er een afwijking wordt gevonden in staat supersnel in overleg met de opdrachtgever te schakelen. Met onze werkmethode hebben we veel minder blootstelling van mensen aan risico’s, de stilstand voor de opdrachtgever wordt enorm verkort, en de directe kosten liggen een stuk lager omdat we met minder mensen in een kortere tijd dezelfde technische klus klaren.”
Bij turnarounds is Sky-Access betrokken als ondersteunende partij en technische vliegende keep. Een recent voorbeeld daarvan is een grote turnaround eind 2023 in de Botlek. Van Oorschot: “Wij hebben daar bijna drie maanden met een groep variërend van twaalf tot twintig monteurs in dag- en nachtdiensten gewerkt aan zowel ingeplande als onvoorziene technische klussen. De aanpak die we daar samen met de andere partijen voor elkaar hebben gekregen, laat echt zien hoe je bij een turnaround onze diensten op een goede manier kunt inzetten. De traditionele stellingen werden opgebouwd tot een hoogte van 25 tot 30 meter. Dat was ook de hoogte waar door veel verschillende partijen de meeste werkzaamheden uitgevoerd moesten worden. Daarboven tot circa honderd meter was ons multi-skilled team aan zet. Dit alles op een veilige, efficiënte wijze én op een kwalitatief hoogstaand technisch niveau”, onderstreept van Oorschot.
Want als er iets is waar Sky Access trots op is, is dat het bedrijf “echt een stap verder is in die technische achtergrond”, zoals de technisch directeur het verwoordt. “We doen er ook veel aan om dit op een hoog niveau te houden. Techniek is zowel bij onze projectleiders en werkvoorbereiders als bij de mannen en vrouwen in de touwen, goed geworteld.”