- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
De nummer één partner in efficiëntie en duurzaamheid. Dat wil Bilfinger voor de procesindustrie zijn. En dat voor de complete levensduur van industriële installaties. Met die boodschap positioneert de industriële dienstverlener zich nu nadrukkelijk in de markt. Het bracht zijn diensten hiervoor samen in negen global product centers. In een daarvan zijn alle activiteiten op het gebied assetmanagement en onderhoud verzameld.
Tekst: Erik Stroosma
“Voor de procesindustrie zijn wij wereldwijd al ruim 140 jaar een bekende speler”, geeft global productmanager maintenance Oksana Roman aan. “Ons portfolio beslaat de volledige levensduur van industriële installaties; van haalbaarheidsonderzoeken aan het begin van projecten tot en met het ontmantelen van assets. We bieden onder andere consultancy, engineering en digitale applicaties en verzorgen het onderhoud van installaties, turnarounds en fabrieksuitbreidingen. Onze klanten kunnen daardoor voor een breed scala aan diensten bij één partij terecht. We hebben de ambitie om voor de hele levensduur van hun installaties de nummer één te zijn in het verbeteren van efficiency en duurzaamheid.”
“Om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we onze organisatie geherstructureerd”, vertelt Roman verder. “Daarvoor hebben we onze activiteiten in negen global product centers gebundeld. Die werken overal ter wereld nauw samen en hanteren gestandaardiseerde werkwijzen en processen. Op die manier kunnen klanten op al hun vestigingen rekenen op exact dezelfde service en kwaliteit.”
Bij de activiteiten van Bilfinger in Nederland ligt de focus op de global product centers Engineering en Maintenance. Daar houdt het onder meer in Den Haag en Schiedam gevestigde bedrijfsonderdeel Bilfinger Tebodin zich mee bezig. “Met die centers bieden we voor de procesindustrie efficiëntie- en duurzaamheidsoplossingen”, zegt directeur consultancy voor Noordwest-Europa Peter Coort van Bilfinger Tebodin. “Dat doen we onder meer met nieuwe technologieën, zoals waterstof en CO2-afvang. Ook hebben we programma’s waarmee we bestaande installaties kunnen optimaliseren. Voorbeelden daarvan zijn onze net zero-aanpak, masterplannen voor CO2-reductie en roadmaps voor assetmanagement. Dat laatste is een van de diensten die onder het global product center Maintenance valt. Daarin zijn alle facetten ondergebracht die betrekking hebben op assetmanagement en onderhoud. In dit artikel willen we daarop hoofdzakelijk de focus leggen.”
“De bedrijven waarop wij ons met assetmanagement en maintenance richten, hebben te maken met verschillende uitdagingen”, legt Oksana Roman uit. “Daarvan zijn decarbonisatie, verduurzaming, digitalisering en verouderde assets de voornaamste. Daarnaast nemen wij in de markt een aantal trends waar. Zo is in de afgelopen jaren de kijk op onderhoud enorm veranderd. Van een ‘verplicht nummer’ wordt het steeds vaker gezien als een kans om de output van een installatie te verhogen en de kosten – door onder andere uitval zoveel mogelijk te voorkomen en efficiënter te draaien – te verlagen. In dat kader kiest men steeds vaker voor voorspellend onderhoud in plaats van reactief.”
“Verder zijn assets tegenwoordig gemiddeld genomen ouder”, vervolgt Roman. “Bovendien is de levensduur van onderhoud, dat eerder op twintig tot dertig jaar lag, bij sommige klanten veranderd in één voor onbepaalde tijd. Daardoor is het accent meer op het continu verbeteren van de operationele kosten (OPEX), het optimaliseren van het onderhoud en modificatieprojecten komen te liggen. Ook overweegt een toenemend aantal klanten om assetmanagement en onderhoudsstrategieën al in de ontwerpfase mee te nemen.”
“Assetmanagement is door die trends een van de speerpunten in bedrijfsstrategieën geworden”, aldus Peter Coort. “Veel ondernemingen zijn momenteel druk bezig met het implementeren van strategische programma’s op dat vlak. Voor hen hebben wij diverse oplossingen en tools in huis. Vier daarvan behandel ik in het kort: Bilfinger Asset Strategie (BAS) is de eerste. Daarbij maken we een inventarisatie van de wijze waarop assetmanagement is geïmplementeerd bij een bedrijf. Door te zoeken naar de delta’s tussen de gewenste en huidige situatie, geven we richting aan een strategisch assetmanagementplan en brengen we klanten structureel naar een hoger niveau.”
“Het tweede is het Assetmanagement by Design-programma (AMbD)”, vertelt Coort verder. “Met als doel om de efficiëntie te verhogen, nemen we AMbD in alle ontwerpen mee. Het kan ook ingezet worden bij bestaande installaties, die niet naar verwachting presteren. Onze ervaring leert dat wij nagenoeg iedere procesinstallatie dusdanig kunnen doorgronden dat de juiste maatregelen in beeld komen die de output en opbrengsten verhogen, tegen, uiteindelijk, lagere kosten.”
De derde oplossing is Bilfinger Maintenance Analysis (BMA). Coort: “Dat is een toolkit waarmee we het verbeterpotentieel van industriële installaties, en specifieke apparatuur, op operationeel niveau kunnen aangeven. De kit doet dat op basis van data van 400 industriële analyses en bestrijkt 21 onderhoudsaspecten.
Nummer vier is Bilfinger Maintenance Solution (BMS). Die biedt op maat gemaakte turn-key-oplossingen voor het vergroten van de betrouwbaarheid van installaties en het optimaliseren van de onderhoudskosten. Hiermee is het mogelijk om in vijf jaar 20 tot 30 procent aan kosten te besparen en de productiviteit, onder bepaalde omstandigheden, met 10 procent te verhogen.”
Roman: “Met deze innovatieve en effectieve oplossingen kunnen wij klanten tijdens de volledige levensduur van een industriële asset ondersteunen. Dat brengt ons dichter bij ons doel om, ook in maintenance en assetmanagement, de nummer één partner in efficiëntie en duurzaamheid te zijn.”