- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
De markt is altijd in beweging. Dat vraagt intensieve inspanningen om bij te blijven, want wie stilstaat wordt ingehaald door bedrijven die wél innoveren. Met zijn expertise op het gebied van procesautomatisering, software-oplossingen en reliability engineering zorgt Agidens er al 75 jaar voor dat de productieprocessen van industriële bedrijven steeds blijven evolueren en worden doorontwikkeld.
Tekst: Emma Veldhuis
“De kracht van Agidens ligt in de expertise van zijn medewerkers,” vertelt Lien Brusselaers, innovation consultant bij Agidens. “We hebben engineers die top zijn in hun vakgebied en zich constant blijven verbeteren. Dat resulteert in verschillende werkgroepen rond technologieën en ontwikkelingen. Hierdoor zijn we in staat om op de ontwikkelingen en trends vooruit te lopen en onze klanten daar optimaal in te ondersteunen.”
Daarnaast is er twee jaar geleden een innovatieteam opgericht binnen het bedrijf. Uiteraard werden daarvoor ook al doorlopend innovatietrajecten uitgevoerd, maar de oprichting van het innovatieteam bracht deze processen in een stroomversnelling.
Een van de ontwikkelingen waar Agidens zich op focust is de rol van AI binnen assetmanagement en asset-optimalisatie. “Vooral de combinatie daarvan is een speerpunt,” vertelt Martin van den Hout, senior managing consultant maintenance & asset management bij Agidens. “We zien vaak dat klanten vastlopen op de vele mogelijkheden en daardoor helemaal niets doen. Daarom bestaat onze rol naast het leveren van inhoudelijke expertise ook uit het begeleiden van het hele proces.”
Het belang van die rol komt duidelijk terug in het innovatiemotto van Agidens: think big, start small, scale fast. “Dat houdt in dat we een plan neerleggen waar klanten mee kunnen starten, zo ingericht dat de mogelijkheid er is om altijd verder te bouwen, zonder dat ze gaandeweg bepaalde onderdelen moeten afbreken,” licht Brusselaers toe. “Soms zien we klanten met grote dromen en doelen op het gebied van automatisering of AI, maar ontbreekt de concrete invulling daarvan. Dan is het aan ons om met hen rond de tafel te zitten en problemen aan te kaarten. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat bepaalde onderdelen in het productieproces vaak kapot gaan, stellen wij voor om te beginnen met voorspellend onderhoud. Daarbij kan op basis van data nauwkeurig worden voorspeld wanneer een machineonderdeel onderhoud nodig heeft. Dit proces richten we daarna volledig voor de klant in, waarmee we ook meteen de basis leggen voor toekomstige optimalisaties.”
Een van de ontwikkelingen die door veel bedrijven met grote interesse wordt gevolgd is AI. Hier krijgen Brusselaers en Van den Hout dan ook steeds meer vragen over. “In de eerste plaats is het belangrijk om te weten dat AI een tool is, en geen doel op zich,” vertelt Brusselaers. “Wanneer we met klanten spreken, blijkt soms dat AI niet de oplossing is voor hun uitdagingen en dat een andere aanpak effectiever is. Pas wanneer het inzetten van AI matcht met de use case van de klant, gaan we ermee aan de slag. Onze rol is vaak om de mogelijkheden van AI aan te reiken en concrete toepassingen ervan voor te stellen die voor hen relevant zijn. Ook hier geldt: think big, start small.”
Soms is AI de beste keuze, maar in andere situaties volstaat een custom geprogrammeerd algoritme. “Zo is AI ontzettend nuttig bij het vinden van correlaties, bijvoorbeeld tussen de leveranciers van grondstoffen en de eindresultaten van een batch. In andere gevallen kan een klant al enorme winst boeken door kleine observaties. Alleen al door actief te monitoren wanneer een compressor aan of uit staat, kunnen we concluderen dat deze buiten werktijd onnodig energie verbruikt”, aldus Van den Hout.
Als Agidens werkt met bedrijven die al een stap verder zijn op het gebied van automatisering en AI, kijken de experts vooral naar welke data reeds beschikbaar zijn en hoe ze de bestaande processen kunnen opschalen. Brusselaers vergelijkt dat met een puzzel. “We kijken welke stukjes de klant zelf in huis heeft, welke stukjes Agidens kan toevoegen en of dat in verhouding staat met wat het uiteindelijk oplevert.”
De vraagstukken waarmee bedrijven bij Agidens aankloppen lopen uiteen. Sommige bedrijven willen de kosten of het energieverbruik verlagen, andere bedrijven willen 24/7 produceren terwijl hun medewerkers alleen overdag aanwezig zijn. “We gaan samen met de klant op zoek naar de gebieden waarop we het grootste verschil kunnen maken en onderzoeken hoe we dit het best kunnen aanpakken. Daarbij komen onze kennis en ervaring goed van pas. Door met veel verschillende klanten te werken, leren we elke dag bij. Dat nemen we weer mee naar andere projecten. We hebben niet alleen kennis van de modernste technieken, maar weten uit de praktijk ook welke technieken echt de moeite waard zijn om te implementeren.”