- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
SPIE is als grootste multitechnische dienstverlener in Nederland actief met 7.000 medewerkers. “Maintenance is onze levensader die ervoor zorgt dat we voor een klant van greenfield tot turnaround complete processen veilig kunnen managen.”
Tekst: Mels Dees
In een vorige editie van dit magazine, met ‘turnarounds’ als thema, kwamen partijen aan het woord die zich specialiseren in die activiteit, en geen maintenance of projecten doen. Bij SPIE is de benadering anders. “Onderhoud is in zekere zin onze levensader”, maakt Dennis Vrijenhoek duidelijk, sales director industry bij SPIE Industry Services. ”Wij doen eigenlijk alleen turnarounds bij plant owners waarmee we ook een onderhoudscontract hebben vanuit SPIE Industry Services.” In dat geval is de omgeving bekend en kan een zo ingrijpend proces als een turnaround goed gemanaged worden.
Daarnaast zorgt een langdurige onderhoudsrelatie er vaak ook voor dat SPIE bij die klant partner is voor projecten. “Plant-owners kennen je en zelf ben je als dienstverlener weer bekend met de situatie in de plant.” De energietransitie leidt voor SPIE tot steeds meer projecten en grotere projecten.
“Het boeiende is, dat hier voor bestaande klanten ook greenfield-projecten bij zitten,” vertelt de sales director enthousiast. Grote traditionele partijen die al decennia in de Europoort actief zijn gaan nu onder andere waterstoffabrieken of biofuelprojecten starten. “Als wij dan al een goede relatie met hen hebben, gaan we mee in dat traject. Wij willen graag de energietransitie-reis met de klant hand in hand maken.”
Omdat SPIE niet alleen een uitvoerende, maar zeker ook een adviserende rol heeft, is het zaak qua kennis een voorsprong te hebben op de klant. Vrijenhoek: “Dat is in ons geval eigenlijk geen probleem.” Als wereldwijd opererende onderneming zijn teams in verschillende landen met projecten bezig die technologisch vooroplopen. “We beschikken over een kenniscentrum bij ons hoofdkantoor in Parijs en daar brengen we onze professionals op het gebied van onder meer e-boilers, waterstof en walstroom bij elkaar. Daar wordt heel intensief kennis uitgewisseld en bespreekt men cases.”
In de kern zijn sommige processen niet nieuw, zoals het gebruik van electrolysers, “maar de energietransitie leidt tot andere vragen en situaties. Welke materialen zijn daarvoor het meest geschikt, welke normen zijn van toepassing, onder welke druk komen reacties tot stand?”
Vrijenhoek merkt daarbij, dat de energietransitie bij sommige klanten tot onzekerheid kan leiden. “Wij adviseren en ondersteunen de klant bijvoorbeeld graag hoe een batterij-opslag precies werkt en welke mogelijkheden er zijn vanuit onze engineeringsafdeling.”
Bij SPIE is die kennis vaak aanwezig. “Er is altijd wel een SPIE-onderdeel in een land bezig met een dergelijk project, en zoals gezegd wordt die kennis gedeeld.” De sales director schetst hiermee dat de markt nadrukkelijk vraagt om samenwerking. “Samen met de rest van de SPIE-organisatie, maar nadrukkelijk ook in nauwe samenspraak met de klant spelen we in op de huidige uitdagingen.”
Daarbij wil Vrijenhoek nadrukkelijk ook het aspect safety benadrukken. “Zoals veel partijen in de sectoren petrochemie of energie kan het ook hier af en toe best uitdagend zijn.” Niet alleen de processen en producten kennen veiligheidsrisico’s. “Ook wij werken naast eigen mensen met een flexibele schil, men kent elkaar niet altijd en spreekt ook wellicht niet dezelfde taal.”
Alle nieuwe medewerkers nemen voor ze starten bij SPIE deel aan een Safety Leadership-programma. “En wie al in dienst is en in de industrie werkt krijgt regelmatig een herhalingsprogramma. Het is belangrijk dat we allemaal heel scherp op de veiligheid blijven letten.” Dit is overigens voor SPIE ook een reden om alleen bij opdrachtgevers waarmee al een onderhoudsrelatie bestaat turnarounds te verzorgen. “Dan zijn er zoveel mensen op een plant, dat het ook vanwege het veiligheidsaspect belangrijk is dat iedereen de omgeving en de processen van de klant goed kent.”
Alle veranderingen die met de energietransitie gepaard gaan hebben ook als consequentie dat er meer personeel nodig is – op elk gebied. “Veel traditionele processen in de raffinage, de opslag en het transport gaan nog gewoon door met fossiele energiedragers”, weet Vrijenhoek.
Daarnaast zijn er natuurlijk medewerkers nodig die werken aan de nieuwe projecten. “Dat is niet alleen waterstof, maar we zien nu ook veel initiatieven van elektrificatie en plastic-to-oil of plastic-to-chemical.” Ook op het gebied van de opslag van energiedragers is een zekere transitie te zien. “Naast olie en benzine, zie je meer dan voorheen LNG en biodiesel, en straks waarschijnlijk veel ammoniak als drager van de waterstofeconomie.”
Wat Vrijenhoek daarbij op het gebied van recruitment opvalt, is dat jonge medewerkers veel interesse hebben in duurzame projecten, zoals de inzet van waterstof, batterijen of e-boilers. “Met dergelijke projecten zit je natuurlijk in een heel boeiende pioniersfase.”
Voor nieuw personeel richt de onderneming zich op verschillende opleidingsinstituten. “We bieden voor een breed scala aanstaande professionals traineeships aan.” Traditioneel deed SPIE dat al voor jonge academici, maar tegenwoordig nadrukkelijk ook voor hbo’ers en mbo’ers. “Daarnaast is het natuurlijk zaak het huidige personeel te binden en boeien.” Daarbij zorgt de gezamenlijke reis die SPIE maakt met de opdrachtgevers nu en in de toekomst voor boeiende projecten.