- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een zo laag mogelijk elektriciteitsverbruik is in ieder proces essentieel, zeker ook bij waterstof. Toch zijn we onbewust nog vaak geneigd om hierin de verkeerde keuzes te maken. Het kan anders, beter, goedkoper.
Tekst: Kim de Booij
De hoge energieprijzen, de eindklant die eisen stelt, energiebesparing is een must. De overstap op groene waterstof is hierin een enorme sprong voorwaarts. “En in dit proces is nog meer winst te behalen”, zegt Peter Klunder van WEG, fabrikant van onder meer elektromotoren en frequentieregelaars.
“Na het produceren van waterstof moet het op druk worden gebracht voor transport en opslag. Dit gebeurt met compressoren, aangedreven door elektromotoren. Nu is de efficiëntie van deze motoren de afgelopen jaren al flink verbeterd, maar in de keuze welke elektromotor de meest efficiënte is voor een bepaald proces, gaat het nog vaak mis.”
Misschien herken je het wel. Je hebt volgens de berekeningen een aandrijving van 600 kW nodig; laten we dan maar voor de zekerheid een 800 kW elektromotor nemen, dan hebben we in ieder geval genoeg vermogen. “Zonde”, vindt Klunder, “want vaak is dat niet nodig. Een te grote aandrijving is al nadelig voor de CAPEX, maar zeker ook voor de OPEX. Vooral in de efficiëntie van de motor zijn enorme besparingen te realiseren.”
Bij WEG zien ze hoe belangrijk het is om hierin de juiste keuzes te maken. “De ontwikkelingen in klimaatverandering en in Oost-Europa hebben ons laten zien hoe belangrijk het is om onszelf klaar te stomen voor een minder afhankelijke en groenere toekomst. Eindgebruikers en de politiek gaan hierin ook steeds meer eisen van producenten. Alleen, om te concurreren met olie en gas móet de kostprijs van waterstof omlaag en moet waterstof zich bewijzen om als ‘brandstof’ efficiënter te zijn. De juiste keuzes in elektromotoren spelen hierin een grote rol.”
Hoe maak je die keuzes dan zonder het gevaar van een tekort aan vermogen te lopen? “Door experts zoals WEG in te schakelen”, antwoordt Klunder. “Vraag ons niet slechts een motor met een bepaald vermogen te leveren, maar vraag ons om mee te denken in de meest optimale oplossing voor jouw toepassing. Fit for purpose, daar draait het om en wij hebben de kennis in huis om hierin de juiste adviezen te geven.”
Daarbij draait het niet alleen om motor met vermogen X of Y. “Het gaat ook om toerentalbereik, type aandrijving, ventilatie en frequentieregeling. Met een team van twintig mensen in Nederland kijken wij welke mix van deze factoren optimaal is voor de specifieke situatie. Zo kan het wijzigen van de koelmethode een veel interessantere oplossing zijn dan een zwaardere motor. Wij laten zien wat de meest efficiënte combinatie van middelen is en houden daarbij rekening met zowel de CAPEX als de OPEX.”
Klunder brengt in dit kader de vergelijking V-snaar versus directe aandrijving nog ter sprake. “Wat wij gelukkig steeds meer zien, is dat men vaker kiest voor een directe aandrijving. Klanten, zoals producenten van compressoren, kijken niet meer alleen naar aanschafprijs en toerental, maar nu ook naar efficiëntie van het gehele product. Daarin is een elektromotor met directe aandrijving de beste optie.”
Ook de frequentieregelaar verdient wat Klunder betreft nog extra aandacht. “Deze bepaalt hoe efficiënt een motor ingezet wordt. Met de juiste frequentieregelaar kun je het toerental van je elektromotor optimaliseren voor het proces. Wij leveren daarom niet zomaar een standaard frequentieregelaar, maar vragen wat deze precies moet gaan doen. Op basis daarvan adviseren we over de perfect passende frequentieregelaar voor een zo efficiënt mogelijke aansturing.”
Juist ook in waterstofprocessen ziet Klunder grote optimalisatiemogelijkheden. “Wij zijn al heel vroeg in deze materie gedoken. In 2019 kregen wij een klantvraag hierover. De (ATEX-)producten hadden wij al in huis. Hiermee hebben we een volledige fit for purpose-oplossing voor waterstofprocessen ontwikkeld. Door ervaring zijn we nu in staat om iedereen optimaal te adviseren in waterstofsituaties en hebben we alles in huis voor een passende, efficiënt aandrijving. En minstens zo belangrijk: deze kunnen we bijzonder snel leveren dankzij onze fabrieken in Portugal en Spanje. Als klant heb je daardoor binnen enkele weken de best mogelijk oplossing in huis.”
Werner, Eggon en Geraldo richtte in 1961 samen WEG op en sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot wereldwijd één van de grootste fabrikanten op het gebied van onder andere elektromotoren, tandwielkasten en frequentieregelaars. Met meer dan 39.000 medewerkers, 52 productielocaties verdeeld over 15 landen en wereldwijd meer dan 5,5 miljard euro omzet behoort WEG tot de absolute wereldtop.
Eindklanten zullen volgens WEG versteld staan van de mogelijke kostenbesparingen van een ‘fit for purpose’-oplossing in elektromotoren. Er kan vaak al een kostenbesparing in CAPEX worden gerealiseerd door niet een onnodig zware motor te kiezen en daarnaast is er nog de kostenbesparing van een lager energieverbruik.