- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Of het nu gaat om het leveren en installeren van industrieel leidingwerk, het saneren van asbest of het bouwen van waterstoftankstations, Hamer ontzorgt haar klanten van het begin tot het eind bij technische projecten. Het bedrijf is actief in zeventien installatiedisciplines en voert al het werk in eigen beheer uit. “Wij willen alles zelf kunnen.”
Juist nu de technische kennis en knowhow bij grote bedrijven is teruggelopen en installaties ingewikkelder zijn geworden, is het voor opdrachtgevers prettig om technische projecten van A tot Z bij één partij uit te besteden. “Sinds 2008 hebben veel grote bedrijven op hun technische diensten bezuinigd. Tegelijkertijd zijn installaties complexer geworden, waardoor het voor opdrachtgevers steeds moeilijker wordt om het totaalplaatje goed in beeld te krijgen. Wat zij nodig hebben, is een bedrijf dat hen van het ontwerp tot en met de service en het onderhoud begeleidt”, zegt John Dijkman, commercieel directeur van de Foja Groep, waar het in Apeldoorn gevestigde familiebedrijf Hamer deel van uitmaakt. Hij noemt Hamer een ‘totaalinstallateur’. Het is actief in liefst zeventien disciplines, van het bouwen van tankinstallaties, tot verwarming, klimaat, industriële leidingwerk of sprinklersystemen, Hamer heeft het allemaal in huis.
Dijkman heeft 33 jaar de commerciële leiding over het bedrijf. “Toen ik kwam, was Hamer voornamelijk actief in de bouw van tankinstallaties. Het deed een beetje klimaat, verwarming en elektra erbij, maar mijn opdracht was om te gaan verbreden. Er werkten destijds 125 mensen. We spraken af om bij 200 werknemers te stoppen, maar dat is niet gelukt. Er werken nu 500 mensen bij Hamer.” Waar de aanleg van tankinstallaties vroeger goed was voor 85 procent van de omzet, is dit nu 30 procent. “We zijn nog altijd marktleider in het bouwen van tankinstallaties in de Benelux, maar ons aanbod is breder. We zitten nu bijvoorbeeld ook in de utiliteit en bouwen datacenters. Vooral deze laatste activiteit groeit hard.”
Hamer is een bijzonder bedrijf, vindt hij. Want doorgaans menen bedrijven zich te moeten specialiseren. “Wij willen juist alles kunnen en onze klanten op het gebied van technische installaties volledig ontzorgen. Zo zijn wij ook gecertificeerd voor het verwijderen van asbest. Dat zit niet alleen op daken, maar ook in isolatiemateriaal en pakkingen. Het saneren van asbest in industriële omgevingen vereist een zorgvuldige benadering, anders dan sloopbedrijven doen. Na het demonteren moet een installatie immers weer in elkaar worden gezet, waarbij de expertise van onze afdeling industrieel leidingwerk voordeel biedt. Wij kunnen ervoor zorgen dat het stopzetten van de productie zo kort mogelijk is.”
“Alles wat klanten vragen, kunnen wij invullen. Natuurlijk zijn zij niet verplicht om alles bij ons af te nemen. Zie het als de krokettenwand, waar je uit kunt kiezen wat je wilt. Voor opdrachtgevers is het fijn als we dit alles kunnen vervullen. Maar wij ontzorgen niet alleen”, vervolgt Dijkman, “alle zeventien disciplines voeren we ook nog eens in eigen beheer uit. We beschikken over eigen vrachtwagens, kranen, containers, graafmachines, noem maar op. Wij zijn geen aannemer, die alles uitbesteedt en zelf maar een klein deel uitvoert. Onze kracht is dat wij het meeste met onze eigen mensen doen. Het voordeel hiervan is dat de betrokkenheid groot is en wij veel kennis in huis hebben. Dat komt weer van pas bij de service en het onderhoud dat wij bieden.”
Industriële bedrijven in de haven behoren tot de klantengroep van Hamer. “Wij kunnen deze bedrijven bijstaan met onder andere onze afdeling industriële werktuigbouwkundige installaties. Zo hebben wij voor chemicaliëngroothandel Brenntag in Rotterdam een groot project verzorgd. Ook kunnen we elektrotechnische installaties op ons nemen en klimaat-, ventilatie- en sprinklersystemen aanleggen. Eveneens voor het onderhoud en de service kunnen bedrijven bij ons terecht.” Hamer is door heel Nederland actief, vertelt Dijkman. Zo werkt het bedrijf nu aan een datacenter in Eindhoven en heeft het de sprinklerinstallatie in de parkeergarage bij de Erasmusbrug in Rotterdam verzorgd. “We doen zoveel, ook onder meer bij AkzoNobel in Sassenheim en medicijnproducent Janssen in Leiden.”
Hamer heeft met alle nieuwe brandstoffen te maken. Het plaatst bijvoorbeeld snellaadsystemen voor oliemaatschappijen en andere bedrijven. “Dit omvat het aanvragen van de trafo, het leggen van leidingen, het aanpassen van het straatwerk, het plaatsen van verkeersborden, camerasystemen en verlichting. Wij kunnen dit allemaal en hebben er veel werk aan.” Daarnaast bouwt Hamer LNG-installaties. Vooral voor vrachtwagens die de stad in rijden en die op het buitenland rijden – in Duitsland betaal je geen wegenbelasting met een LNG-truck – is LNG een interessante optie, zegt Dijkman. “We zijn nu druk met het aanleggen van LNG-installaties. Nederland en België waren de eerste landen en nu zijn we ook actief in Duitsland en Oostenrijk.”
Waterstof is een brandstof die Hamer veel nieuw werk zal opleveren, is Dijkmans verwachting. Nu nog is het bouwen van een waterstoftankstation zonder subsidie niet rendabel, en ook zijn niet alle locaties uit veiligheidsoogpunt geschikt. “Maar we bouwen al wel waterstoftankvoorzieningen. Van de leverancier ontvangen wij de waterstoftank, de compressor en de pomp, die wij plaatsen. Ook verzorgen wij met onze gecertificeerde lassers het verbindend leidingwerk en kunnen wij het civiele deel regelen. Het complete aannemen van zo’n project dus, inclusief het onderhoud en de service.”
Hij zegt vooral voor elektrisch aangedreven personenauto’s toekomst te zien. Waterstof zal voor zwaar transport een optie zijn, denkt hij. “Hoewel deels ook personenwagens op waterstof zullen gaan rijden. BMW gelooft daar sterk in. De laadtijd zal daar ook een rol in spelen. Aan het opladen aan de snellader ben je gemiddeld een half uur kwijt, terwijl je met het tanken van waterstof in drie minuten klaar bent. Wel is de productie van waterstof nog te duur, maar net als met batterijen en zonnepanelen zullen de kosten hiervan gaan dalen.” Ook voor de bouw van waterstofopslagterminals en depots verwacht Dijkman een rol te kunnen spelen. “We hebben dit nog niet eerder gedaan, maar de kennis is er. We hebben al veel brandstofdepots gebouwd.”
Slotvraag aan Dijkman: verwacht hij dat Hamer in de komende jaren nog meer disciplines aan het nu al indrukwekkende totaal gaat toevoegen? “Dat denk ik niet. Er zijn diverse technische ontwikkelingen gaande, zoals de warmtepomp bij klimaatinstallaties en koelingen. Daarnaast maakt digitalisering voorspellend onderhoud mogelijk. In onze control room komen dagelijks ruim tienduizend gegevens van LNG-installaties binnen. Die worden gefilterd en als er een grenswaarde wordt overschreden, verspringt op de landkaart een groen vakje naar oranje. Dit bekijken wij direct en als het nodig is, ondernemen wij actie. Zo verhelpen wij een probleem voordat een installatie stilvalt. Deze dienst gaan we in de toekomst ook voor andere installaties uitbreiden. Er zijn dus uitdagingen genoeg.”
Het 85 jaar oude familiebedrijf Hamer kent geen geheimen voor zijn relaties, zegt John Dijkman. “We werken op basis van vertrouwen. Klanten mogen alles zien; we werken met open begrotingen. Natuurlijk maken wij ook fouten, maar die lossen we op. Dat verwachten klanten ook van ons, wij zijn immers de specialist. Hun vertrouwen beschamen wij niet.”
Net als de gehele technische sector is het ook voor Hamer moeilijk om aan arbeidskrachten te komen. “We hebben over hele linie mensen nodig: monteurs, projectleiders, werkvoorbereiders, engineers”, zegt John Dijkman. Tot de Foja Groep behoort een uitzendbureau en ook heeft het bedrijf leraren in dienst, die zij-instromers en schoolverlaters scholen. “Daarnaast bieden wij jonge werknemers aandacht en begeleiding. Zeker binnen een grotere organisatie kan je je als jongere snel verloren voelen. Behouden is minstens zo belangrijk als werven.”