- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Bij ERIKS draait het niet sec om de verkoop van technische producten. Het bedrijf onderscheidt zich juist door zijn service en het oplossen van problemen bij klanten. Het waterstofprojectteam is hier een goed voorbeeld van, waarmee ERIKS bedrijven bij waterstofprojecten ondersteunt.Teun Blik geeft uitleg.
“In de basis is ERIKS een industrieel dienstverlener, maar dan met een stuk kennis erbij”, begint Blik te vertellen, hoofd product group management bij het bedrijf. “ERIKS biedt producten, oplossingen en services op werktuigbouwkundig terrein.” Klanten verkeren nogal eens in de veronderstelling dat ze zakendoen met een bedrijfsonderdeel wanneer ze bijvoorbeeld afsluiters, slangen of tandwielen afnemen. “Dit bieden wij allemaal vanuit één aanspreekpunt. We hebben echter een grote diversiteit aan specialisten in dienst die problemen vanuit de volle breedte kunnen aanpakken.” In dat laatste schuilt een belangrijke meerwaarde van ERIKS, legt Blik uit, want het bedrijf is naast aanbieder van producten ook sterk met zijn probleemoplossend vermogen. “Dit omdat wij adviseren op basis van de applicaties en processen die bij klant in gebruik zijn of die geëngineerd worden.”
Sinds 2,5 jaar is Blik naast MT-lid van de business unit flow control ook verantwoordelijk voor het waterstofprojectteam binnen ERIKS. “In het verleden was ik bij verschillende innovatieve ontwikkelingen betrokken, vandaar dat ik ben gevraagd het waterstofinitiatief te leiden. Bij ERIKS was er al vroegtijdig het besef dat we met de energietransitie aan de slag moesten.” Het team bestaat vooralsnog uit vier ‘dedicated’ mensen, die hier fulltime mee bezig zijn. Daarnaast zijn er verschillende ERIKS-experts nauw bij betrokken. “Ons doel is de energietransitie bij bedrijven waar dit op de agenda staat te versnellen, met behulp van de producten en kennis waarover we beschikken. Er bestaan veel waterstofpilots, maar bedrijven lopen daarbij tegen technische uitdagingen aan. Bijvoorbeeld hoe je systemen afdicht, dat je voor de juiste sizing kiest of dat je geschikte en gecertificeerde materialen toepast. In de productgroepen Afsluiters, Gaskets, Afdichtingen, Kunststoffen en Slangen beschikken wij over specialisten, zoals een collega die 25 jaar ervaring in afdichtingen heeft. Met al die kennis in huis kunnen wij klanten helpen. Voordeel voor ons is dat wij ook ervaring kunnen opdoen met dit soort innovatieve projecten.”
Het waterstofprojectteam richt zich op drie belangrijk vraagstukken, legt Blik uit. “Ten eerste de situatie waarbij een installatie in de pilotfase werkend moet worden gekregen. Kosten spelen dan nog geen doorslaggevende rol. De tweede situatie is wanneer de machine uit specials bestaat, met daarin dure materialen en lange levertijden. Dan is het zaak de kosten te verlagen. In het derde vraagstuk werkt de machine en zijn ook de kosten onder controle. Maar hoe ga je dan opschalen? Hoe zorgen industriële eindgebruikers ervoor dat de machinerie groter wordt en hoe kunnen machinebouwers meer machines maken? Binnen ERIKS hebben wij hiervoor legio supply chain-oplossingen. Zo houden wij bijvoorbeeld speciaal voorraden bij voor klanten, soms ook bij klanten. Ook hebben wij ‘grijpvoorraad’. Met dit alles zijn wij in staat klanten te helpen bij het opschalen.” Het lastige aan opschalen, vindt Blik, is dat daarmee ook de complexiteit toeneemt. Deels kan ERIKS die wegnemen door subassemblages te maken, waardoor een machine minder onderdelen nodig heeft en er minder werkzaamheden on site bij de klant hoeven te worden verricht. “Vorig jaar hebben wij ervoor gekozen om ons meer op machinebouwers te richten. Onze applications engineers die bij waterstofprojecten zijn betrokken, zitten met grote regelmaat aan de tekentafel bij deze klanten om te adviseren in state-of-the-art-componenten, materialen en zelfs hele skids. De eindgebruikers blijven natuurlijk wel in beeld, want zij zijn de afnemers van deze machines.”
“Toen wij destijds met dit waterstofinitiatief startten, was het niet ons primaire doel er een gigantische business van te maken. Wel wilden wij in contact komen met zoveel mogelijk bedrijven en organisaties, om een goed beeld te krijgen van de waterstofmarkt en zo te leren op welke manier wij er een bijdragen aan kunnen leveren”, aldus Blik. Het initiatief stelt ERIKS inmiddels in staat om zijn propositie uit te breiden, zonder daarvoor een nieuw bedrijf op te bouwen. Zeker sinds de Russische inval in Oekraïne is het belang van de energietransitie toegenomen, ziet hij, zowel bij bedrijven als overheden. “Er vindt een versnelling plaats, een duidelijke omslag naar de uitvoering van projecten. Een heel interessante ontwikkeling.” Blik zegt er energie van te krijgen om hierbij betrokken te zijn. “Ik ben begaan met het klimaat en maak mij er ook wel zorgen over. Het is tof om vanuit ERIKS een bijdrage aan de energietransitie te kunnen leveren. De slogan van ERIKS sluit er ook perfect op aan: ‘Let’s make the industry work better’.”
In de petrochemie wordt sinds jaar en dag met waterstof gewerkt. Toch merkt Teun Blik dat bij veel waterstofinnovatieprojecten tegen technische problemen wordt aangelopen. De verklaring daarvoor is simpel, legt hij uit. “Waterstof werd tot nu toe meestal op dezelfde site geproduceerd als waar het wordt gebruikt. Bij nieuwe projecten is dat niet het geval. Waterstof moet van A naar B worden getransporteerd. Niet altijd zijn daarvoor regels voorhanden. Ook zijn er andere uitdagingen als waterstof als brandstof wordt gebruikt. Verder zijn de waterstofinstallaties van oudsher open gebouwd, maar binnen heb je weer andere vraagstukken dan buiten. Bij al dit soort vraagstukken kunnen wij ondersteuning bieden.”