- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Een van de grootste uitdagingen in de waterstoftankstation-branche is de korte levensduur van kleppen. Op dit moment gaan ze een paar maanden mee voordat er onderhoud tegen lekken nodig is. En alsof dat al niet veel te kort is, moet je het ook in perspectief plaatsen: nu worden ze nog niet intensief gebruikt. Wat als waterstof straks de norm is in wegtransport?
Tekst: Kim de Booij
“Dan heb je het nog maar over dagen”, beantwoordt Eduard Ametller, managing director van Habonim Europe, fabrikant van (kogel)kleppen voor maritieme toepassingen, hoge druk en cryogeen. “Kleppen staan bij waterstof tanken onder enorme druk. Nu hebben waterstoftankstations nog niet veel afnemers, maar als waterstof straks de belangrijkste brandstof wordt en de afname met een factor honderd toeneemt, kan er iedere dag iets misgaan met de kleppen.”
Dit zou zorgen voor een continu onveilige situatie en enorme onderhouds- en vervangingskosten. Dat is natuurlijk geen werkbare situatie. Maar geen nood, want Habonim heeft de oplossing, zo vertelt Ametller. “We hebben kogelkleppen ontwikkeld die zelfs bij intensief gebruik jaren meegaan zonder onderhoud. Dit betekent dus een gigantische sprong voorwaarts in continuïteit, onderhoud en veiligheid van waterstoftankstations.”
Een sprong als deze zie je zelden, maar als hij dan toch komt, is Habonim wel de logische partij van wie je dit mag verwachten. “We maken al hoge kwaliteit kleppen sinds 1949 en hebben meer dan vijftig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van hogedruk-kogelkleppen. Sinds tien jaar maken we die ook al voor waterstoftoepassingen. De afgelopen vijf jaren hebben we ons extra verdiept in waterstoftransport, tankoplossingen en electrolysers. Daardoor kunnen we nu al, in dit relatief vroege stadium, een compleet assortiment aan gecertificeerde producten aanbieden.”
Helemaal alleen heeft Habonim dit niet gedaan. “Zoals een atleet met de besten traint om beter te worden, zo werken wij samen met onze klanten, veelal OEM’s, vrachtwagenfabrikanten en tankstationontwerpers, om samen vooruitgang te boeken. Het heeft ervoor gezorgd dat we inmiddels al patenten en certificeringen hebben op onze nieuwe producten. Deze zijn groter en kunnen extreem hoge drukken aan tot wel 1.000 bar in temperaturen van min veertig tot plus vijfenzestig graden Celcius én ze voldoen aan alle nieuwste waterstofnormen, zoals ISO23826 en ISO19880-3. Dat is echt uniek, een doorbraak.”
De grootste uitdaging die Habonim hierbij aanging, was dus het verlengen van de levensduur van de kleppen zodat lekkages een minder groot issue zouden worden. “Die uitdaging was enorm, maar dankzij onze kennis en ervaring durfden we het aan en hebben we hem overwonnen”, verklaart Ametller. En zo overwon Habonim ook een belangrijke uitdaging in het elektrolyseproces. “Bij elektrolyse gaat het minder om levensduur en meer om kwaliteit en reinheid. Ieder klein vuildeeltje kan het elektrolyseproces verstoren. Wij zijn inmiddels met onze waterstofkleppen in staat om hetzelfde reinheidslevel te bereiken als benodigd voor medische apparatuur.”
Qua design staan de kleppen van Habonim voor waterstoftoepassingen dus als een huis. Maar er is nog een andere uitdaging waar het bedrijf zich de komende jaren op zal richten. “Dat is de materiaalkeuze van onze kleppen. In de alkalische waterelektrolyse worden zeer corrosieve middelen gebruikt waar we onze materiaalkeuze op gebaseerd hebben. Dat materiaal is echter niet altijd eenvoudig te verkrijgen, dus onderzoeken we geschikte alternatieven.”
Op nog kortere termijn komt Habonim met nog een verbetering. “Nu we de grootste uitdagingen in duurzaamheid en reinheid getackeld hebben, kijken we of we op het procesgebied nog verbeteringen kunnen doorvoeren. We werken nu aan volledig gelaste kleppen voor installaties met een hoge druk en grote diameter. We verwachten deze innovatie nog dit jaar op de markt te kunnen brengen.”
Niet alleen in de industrie en het transport wil Habonim stappen zetten in waterstof, ook in de scheepvaart ziet het bedrijf grote kansen. Ametller hierover: “Je ziet dat de scheepvaart nu waterstof gaat transporteren via ammoniak, een zeer giftige stof. Het voorkomen van lekkages is dus van nog groter belang. Het mooie is, onze huidige producten zijn hier al geschikt voor en voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van de maritieme sector. Er zijn inmiddels ook al kleinere schepen die pure waterstof in brandstoftanks vervoeren. Rondom deze optie leven nog veel vragen, maar wij verwachten dat die de komende jaren beantwoord zullen worden. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.”
Habonim, een dochter van Amerikaans moederbedrijf ITT, koos om drie redenen voor Nederland als basis voor zijn Europese activiteiten. 1. Vanwege de havens van Rotterdam. 2. Vanwege de goede levensstandaarden voor medewerkers. 3. Omdat Nederlanders vaak meertalig zijn.
Habonim werkt aan een nieuw concept dat schade door waterslag bij het openen van hogedrukkleppen tegengaat. Het bedrijf verwacht dit in 2024 als standaardoptie op de markt te brengen.