- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Mammoet introduceert een nieuwe dienst: Industrial Services. Het richt zich hierbij op het verplaatsen van zware objecten in een beperkte ruimte. Richard Mostert van Mammoet vertelt hier meer over, stipt enkele belangrijke trends in de markt aan en legt uit hoe Mammoet verduurzaamt.
“Het op zijn plaats zetten van een groot object blijft tot de verbeelding spreken”, zegt sales manager Richard Mostert van Mammoet. Ruim twintig jaar geleden zette hij zijn eerste voetstappen in de kranenbranche en nog altijd is hij in deze markt actief. Mostert is bij Mammoet verantwoordelijk voor de sales in de regio west, waar behalve Zuid-Holland, Zeeland, West-Brabant ook een deel van Utrecht onder valt. “Elke dag is anders. Het blijft spannend en verfrissend. Vandaag weet je niet wat morgen je brengt.”
Mammoet heeft twee takken: verhuur en projecten. Het bedrijf is gespecialiseerd in zwaar verticaal en horizontaal transport. “Denk daarbij aan het horizontaal verplaatsen van stukken tot tienduizend ton en het hijsen tot twee- à drieduizend ton”, vertelt Mostert, die vanuit de vestiging in Hoogvliet werkt. Over het soort objecten dat Mammoet verplaatst, zegt hij: “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met de Nieuwe Merwedebrug aan de A27 bij Gorinchem. Bij veel viaducten die je op de snelweg ziet, zijn wij betrokken geweest. In een weekend voeren wij de brug aan, hijsen die op zijn plek en monteren de betonnen prefab liggers. Daarnaast zijn wij in de petrochemie actief bij zowel het dagelijkse onderhoud als de turnarounds van fabrieken.”
In Schiedam heeft Mammoet zijn Europese hoofdkantoor, van waaruit het zich op de internationale markt richt. “Wereldwijd is Mammoet marktleider. Over de hele wereld hebben we ongeveer honderd vestigingen. Elke locatie is verantwoordelijk voor zijn eigen gebied, al worden grensoverschrijdende werkzaamheden door een van de drie hoofdregio’s – waar ‘Europe’ in Schiedam er een van is – ondersteund.” Op de vraag waaraan Mammoet zijn marktleiderschap dankt, moet Mostert een moment nadenken. “Wij zijn er voor de long game”, antwoordt hij dan. “Natuurlijk wil je de beste zijn, op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Wij willen winnen, maar niet ten koste van alles. Voor moeilijke projecten weten klanten ons meestal wel te vinden. Dan gaan we niet voor de quick win, maar voor een goede en veilige uitvoering van de werkzaamheden. Ons gaat het om de relatie op de lange termijn, ook met het oog op vervolgopdrachten. Voor mij is een opdracht geslaagd als we dit in acht hebben genomen.”
Een aantal jaar terug is Mammoet begonnen met het aanbieden van een nieuwe dienst: Industrial Services. “Hierbij gaat het om het verplaatsen van objecten in beperkte ruimtes, zoals een zware machine in een gebouw. Hijsen is in principe niet zo moeilijk. Je slaat de haak om een object en hijst het naar boven. Maar dit is kruip door, sluip door. Moeilijk werk, waarvoor wij gespecialiseerde mensen hebben aangetrokken en waarin wij hebben geïnvesteerd in gespecialiseerd equipment. Wij bieden deze services al aan zolang wij bestaan, maar hiermee geven wij dit meer nadrukkelijk vorm. Met onze kennis, kunde en ervaring kunnen wij industriële verhuizingen beter en veilig uitvoeren.”
Een van de belangrijkste trends in de markt is wat Mostert als ‘groot, groter, grootst’ aanduidt. Aan de hand van een voorbeeld legt hij uit wat hij bedoelt: “Bij een klant in de petrochemie hebben wij in Nederland een grote ringkraan neergezet. Deze heeft een footprint van dertig meter en is ongeveer tweehonderdtwintig meter hoog. Hiermee kunnen wij prefab geproduceerde modules van tweeduizend ton hijsen. Deze worden over het water aangevoerd en wij zetten die in één keer op hun plek. Hele fabrieken worden steeds meer offsite gebouwd. Dit geeft zo min mogelijk verstoring op het fabrieksterrein en ook komt het de veiligheid ten goede. Dergelijke modulebouw zie je steeds meer.” Een andere trend waar Mammoet de komende jaren veel van verwacht is wind op zee. Daarbij richt het bedrijf zich op het landgerelateerde vervoer van windturbines, fundaties of delen van offshore kranen.
“Ook zijn wij druk met de energietransitie”, vervolgt hij. Naast waterstof is het afvangen van CO2 iets wat nu vaart begint te krijgen, merkt Mostert. De plannen hiervoor bestaan al langer, maar bedrijven geven er nu invulling aan. “Hierbij worden veel installaties eveneens elders gebouwd. Wij kunnen die ophalen en ze vervolgens installeren. Dat hebben we bijvoorbeeld ook gedaan met de sluisdeuren van de zeesluis bij IJmuiden, die we in Zuid-Korea hebben opgehaald.” Het lijkt erop dat Mammoet de wind dus vol in de zeilen heeft, maar Mostert maakt een kanttekening. Mammoet verricht veel werk in de op fossiele bronnen draaiende industrie, verklaart hij. “Maar olie is eindig. De industrie verandert, en ook wij moeten mee in de energietransitie. Daarom willen wij nieuwe markten aanboren.”
Daarnaast is Mammoet zelf ook actief aan het verduurzamen. Maar eenvoudig is dat niet, legt Mostert uit: “Op de korte termijn wordt ingezet op elektriciteit, alleen is veel equipment te zwaar om nu al te kunnen elektrificeren. We hebben wel al een elektrische kraan die werk kan uitvoeren. Die hebben we zelf moeten ontwerpen en maken, want elektrisch aangedreven mobiele kranen zijn mondjesmaat beschikbaar op de markt. Ook heeft Mammoet inmiddels elektrisch aangedreven SPMT’s, platformtrailers, in de vloot opgenomen. Echt grote stappen kunnen we bewerkstelligen met het verduurzamen van het vervoer van equipment. Nu is daar nog niets voor gevonden. Op termijn – ik schat over drie tot vijf jaar – zal waterstof een belangrijke rol gaan spelen. Nu is de tijd nog nog niet rijp, maar dan zal Mammoet daar zeker ook een voortrekkersrol in vervullen.”
Een van de eerste verkopen die Richard Mostert ooit deed, was het hijsen van een dakkapel op een dak. “Wat was ik trots op die opdracht”, zegt hij. “Maar al snel merkte ik dat dit weinig bij Mammoet voorkomt. Dit werk moet ad hoc, bij juiste weersomstandigheden worden uitgevoerd. Dat terwijl wij er van tevoren goed over willen nadenken hoe wij klanten beter en veiliger kunnen helpen. Als er in ons werk iets misgaat, kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Het hijsen en vervoeren van zware objecten is gevaarlijk. Daarom moet je er vooraf meer afstand van nemen en het goed uitdenken: waar ga je staan, waarom doe je dit?”