- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Van Mossel Autolease Rotterdam is de laatste jaren onstuimig gegroeid. Volgens commercieel directeur Lars de Vreij is de verklaring hiervoor eenvoudig: gewoon goed ondernemerschap. Hij benadrukt dat ook Rotterdamse klanten van het eerste uur op mobiliteitsoplossingen vanuit het vertrouwde, bekende aanspreekpunt kunnen blijven rekenen.
‘Van Mossel’, wie heeft er niet van gehoord? Vraag het een willekeurig iemand en de kans is groot dat diegene weet dat het iets met auto’s te maken heeft. Lars de Vreij weet het natuurlijk precies: ”Van Mossel is de one-stop-shop-mobiliteitsdienstverlener. Het is het enige autobedrijf in Nederland dat alles op het gebied van mobiliteit uit eigen huis kan aanbieden. De Van Mossel Groep bestaat uit dealers, schadeherstel, lease, shortlease, carrosserie en financiële diensten. Wij bieden klanten een single-point-contact voor volledige mobiliteitsvraagstukken.” De Vreij is verantwoordelijk voor de lease-activiteiten van Van Mossel in Rotterdam. “Wij opereren als een bijna-dealergebonden leasemaatschappij. Wij werken nauw samen met onze lokale dealers in Rotterdam en kunnen elk merk leasen.”
De Vreij noemt autoleasing een homogene dienstverlening. Toch slaagt het bedrijf erin om zich te onderscheiden, zegt hij. “We hebben korte lijnen, vaste aanspreekpunten en kunnen snel schakelen. ‘Nee’ zeggen doen we nooit.” Deze aanpak leidde ertoe dat het aantal leasecontracten van Van Mossel Autolease Rotterdam spectaculair is toegenomen van 700 vijf jaar geleden naar ruim 4.300 nu. Daarmee groeit het een stuk sneller dan de markt, zegt De Vreij. “Kijk, als er iemand voor bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse komt kijken, kan uit een gesprek blijken dat die persoon ook busjes nodig heeft. Dat is een kwestie van jezelf verdiepen in de mobiliteitsbehoefte van de klant.” Ook het moederbedrijf van Van Mossel Autolease Rotterdam heeft de laatste jaren een sterke groei doorgemaakt. Het is de grootste speler op het gebied van mobiliteit in de Benelux. De Vreij kondigt aan dat het bedrijf in Europa dit jaar nog zal uitbreiden. “Het ondernemerschap heeft Van Mossel groot gemaakt. Het is ook nog steeds een DGA-bedrijf [directeur-grootaandeelhouder, red.]. Ik krijg het vertrouwen en de zeggenschap om de leasingactiviteiten in Rotterdam te leiden. De KPI’s zijn helder. Maar hoe we die realiseren, is aan mij.”
“De Van Mossel Groep heeft weliswaar het indrukwekkende aantal van 4.700 werknemers in dienst, maar is nog steeds een platte organisatie. Het is van belang om groot te zijn, maar klein te lijken. Voor mkb-bedrijven kan de omvang afschrikken. Daarom hoeft Van Mossel helemaal niet zo groot te lijken. We zitten gewoon in Rotterdam en klanten hebben nog steeds hun vaste contactpersoon. De ervaring leert dat klanten dit waarderen. Ook hebben we nog steeds dezelfde knowhow in huis. We hebben nog steeds een trekker met oplegger rijden waarmee wij onze haven- en terminalklanten kunnen bedienen. Ook hebben we hier dezelfde onderhoudsspecialisten en kenners in huis, die een auto kunnen samenstellen met een kraan-op- en aanbouw om in dit specifieke gebied te kunnen functioneren.” Hoewel de business van Van Mossel om voertuigen draait, gaat het volgens De Vreij ook wel degelijk om iets anders: “Het blijft mensenwerk. Natuurlijk zijn er wel eens wisselingen in ons team, maar wij zorgen ervoor dat wij nieuwe mensen aannemen die onze klanten met dezelfde passie en plezier van A tot Z op het gebied van mobiliteit ontzorgen.”
Vanuit de in 2020 betrokken nieuwe state-of-the-art-vestiging in Charlois – waar alles in het mobiliteitsconcept van Van Mossel is gehuisvest – stipt De Vreij enkele belangrijke ontwikkelingen in de markt aan. “Wij hebben ons ontwikkeld van autoboer tot mobiliteitsdienstverlener. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt zijn vitaliteit en mobiliteit belangrijk. Zo bieden wij bijvoorbeeld een fietsleaseconcept dat voor de werkgever kostenneutraal is. De werknemer kan een mooie elektrische fiets leasen – ook een mountainbike of racefiets tegen een bijtelling van zeven procent. Dit valt te combineren met de Van Mossel Mobiliteitspas, waarmee mensen die buiten de stad wonen ook de trein naar hun werk kunnen nemen. Vroeger vroegen wij klanten hoeveel auto’s een bedrijf heeft en wat wij voor ze kunnen betekenen. Nu is het belangrijker geworden om je in de klant te verdiepen. Dat vraagt natuurlijk meer van ons salesteam.”
Kijkend naar 2023 hoopt De Vreij de ontwikkeling van Van Mossel Autolease Rotterdam te continueren. “Hoewel Van Mossel verandert, blijven we onze Rotterdamse klanten gewoon bedienen met mobiliteitsconcepten op maat. We willen klanten blijven binden met nieuwe vormen van mobiliteit, of het nu gaat om autodelen, fietslease of de Mobiliteitskaart.”
Waar Van Mossel Autolease Rotterdam vroeger drie maanden vooruit plande, wordt er nu twaalf maanden vooruit gewerkt. De oorzaken hiervoor zijn divers, legt Lars de Vreij uit. “Allereerst managen autofabrikanten op CO2-reductie. Ze produceren liever elektrische dan fossiel aangedreven auto’s, wat de levertijden beïnvloedt. Ook heeft de aanvoer van microchips invloed op de levertijd, net als het tekort aan sommige auto-onderdelen sinds de Russische invasie in Oekraïne. De langere levertijden ebben weg, maar zijn nog steeds langer dan normaal. Hoewel niemand het leuk vindt om te moeten wachten, zijn wij met onze shortleasevloot in staat om iedereen mobiel te houden. Wel is het zaak om dit verhaal goed te vertellen.”