- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
De een komt als consultant vooral bij klanten over de vloer, de ander is vanuit een HR-rol de sparringpartner van het management. In gesprek met Europoort Kringen gaan Abbas Haidari en Chrissy Heimeriks in op wat hun werk bij MaxGrip inhoudt, waar ze voldoening uit halen en wat de cultuur binnen het consultancybureau kenmerkt. “Dit is een echt mensenbedrijf.”
Het is vandaag druk op het hoofdkantoor van MaxGrip in Utrecht, want het is Stay Connected Day. Normaal gesproken waaieren de consultants van het bedrijf dagelijks uit naar klanten toe, maar op Stay Connected Day proberen ze bijeen te komen, kennis te delen en wordt er onder het genot van wat lekkers bij de koffie bijgepraat. Dit met als doel om de binding tussen medewerkers onderling en met het bedrijf sterk te houden.
Chrissy Heimeriks en Abbas Haidari van MaxGrip zijn twee van de drie drijvende krachten achter dit initiatief. Heimeriks werkt vijfeneenhalf jaar voor het in asset performance management gespecialiseerde adviesbureau. Haar werk als HR business partner bestaat uit twee onderdelen, legt ze uit: ”Aan de ene kant ben ik sparringpartner voor het EMEA management [MaxGrip heeft behalve in Utrecht ook kantoren in Houston en Kuala Lumpur, red.]. Daarnaast ben ik onderdeel van het HR-team. Het welzijn van de mensen zie ik als mijn belangrijkste taak.” Met zo’n zeventig werknemers in Nederland is MaxGrip geen enorm bedrijf, hoewel het wel grote namen onder zijn klanten mag rekenen, zegt Heimeriks. “Dat biedt de kans om verschillende activiteiten naar je toe te trekken. Ik ben ook veiligheidscoördinator en preventiemedewerker.” De werkzaamheden van Heimeriks zijn dus niet zozeer naar buiten toe, maar op de eigen ‘MaxGrippers’ gericht. “Ik help het management om medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden. Het zijn veelal hoog opgeleide mensen, die we begeleiden, coachen en verder willen brengen. Ik zet onder meer. opleidingsprogramma’s op en organiseer kennissessies.” Heimeriks kent alle medewerkers; als mensen nieuw beginnen, staat altijd een kennismakingsgesprek op de agenda. “Zo leer ik iedereen kennen en weet ik wat de ambities van mensen zijn. Ik wil de drempel naar mijn collega’s toe laag houden; iedereen kan bij mij terecht.”
Haidari is iets korter werkzaam bij MaxGrip. “Ik ben sinds anderhalf jaar senior consultant bij MaxGrip. Daarvoor werkte ik vijf jaar in een soortgelijke rol bij een andere werkgever en zo’n twintig jaar in een managementfunctie bij diverse bedrijven.” In tegenstelling tot Heimeriks is hij veelal bij klanten te vinden. Die zijn actief in bijna alle industrieën, vertelt hij, waaronder de olie- en gas- en foodsector, maar bijvoorbeeld ook een waterschap dat hij nu bijstaat. “Er zijn twee redenen waarom bedrijven een beroep op ons doen. Of men mist de capaciteit om onderhoud goed uit te voeren of men heeft de kennis niet in huis om asset management te verbeteren. Bij dat laatste moet je denken aan het inrichten van de onderhoudsprocessen, verbetertrajecten voor de prestaties van de assets of bijvoorbeeld stappen zetten in digitalisering.” Hij zegt hierbij baat te hebben van zijn jarenlange ervaring als manager bij bedrijven. “Onlangs werden wij ingeschakeld door een olie- en gasbedrijf, waar de maintenance-organisatie wat stroef liep. De processen en resultaten konden heel wat beter. Daarop hebben wij die organisatie samen verbeterd, inclusief de daarbij behorende rollen, taken en verantwoordelijkheden. Daardoor ontstond een professionele organisatie, die tot zowel effectieve als efficiënte resultaten komt.” Haidari ziet goed overleg met de klant als basis. “Zij kennen de organisatie, wij hebben de kennis. Als we die krachten bundelen, komen we tot een waardevolle oplossing.”
Een werkdag is voor Heimeriks geslaagd als ze het gevoel heeft iets voor iemand te hebben betekend. “Dat kan iets persoonlijks zijn of een klein succesje. Of bijvoorbeeld als iemand aan het reïntegreren is en daarin een nieuwe stap heeft kunnen maken. Voor mensen is het vaak superbelangrijk om weer terug naar het werk te kunnen en zinvol bezig te zijn. Het is fijn om iemand daarbij te kunnen helpen.” “Als een klant tevreden is, ben ik dat ook. Dáár ga ik voor”, zegt Haidari. “Bij een opdrachtgever heb ik met mensen te maken die met onze ideeën aan de slag moeten. Ik vind het mooi om ze daarin mee te nemen, ze te coachen en te begeleiden. Dat geeft mij extra energie. Ik heb een fantastische dag gehad als ik klanten heb kunnen helpen en de opdrachtgever heb kunnen bieden wat van mij werd verwacht.”
MaxGrip is een echt mensenbedrijf, is Heimeriks’ ervaring. “Ik spreek mensen niet alleen als ze binnenkomen, maar ook als ze vertrekken. Daarin evalueren we ook hoe ze tegen MaxGrip aankijken. Daaruit blijkt dat medewerkers niet als een nummer, maar als een mens worden gezien. Er is persoonlijke aandacht, collega’s zijn bereid te helpen en je kunt bij iedereen terecht. Zo is de HR-afdeling ook servicegericht; niet het systeem is leidend.” Haidari beaamt de woorden van Heimeriks: “Toen ik binnenkwam, voelde ik mij direct thuis door de menselijke kant van het bedrijf. De samenstelling van het team is divers, en als ik hulp nodig heb, gooi ik het in de groep. Ik krijg dan direct reacties. Dat geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat.” Een half jaar nadat Haidari bij MaxGrip begon, had hij een zwaar motorongeluk. “Dan vraag je je wel af hoe de werkgever daarmee omgaat. Maar bij MaxGrip kreeg ik volledige support. Mede daardoor was ik sneller terug uit mijn reïntegratietraject.” Dit voorbeeld staat volgens Heimeriks niet op zich: “Toen ik bij MaxGrip solliciteerde, kwam ik er na mijn eerste sollicitatiegesprek achter dat ik zwanger was. Bij het tweede gesprek heb ik dat gemeld, want er waren meer kandidaten. Ze kozen toch voor mij, hoewel ik drie maanden nadat ik begon met zwangerschapsverlof ging. Daar was alle ruimte voor, er werd oplossingsgericht gedacht met vooral oog voor de lange termijn.”
“In deze organisatie krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen”, vervolgt Haidari. “Of je nou een training of cursus wilt volgen, je kunt dit met je leidinggevende bespreken. Aan de andere kant word je gestimuleerd om kennis te delen.” Kennismanagement is een van de pijlers binnen MaxGrip, stelt Heimeriks. “Kennis moet niet bij één persoon blijven hangen, maar er wordt voor gezorgd dat dit verder wordt gedeeld. Daar zijn verschillende platformen en initiatieven voor.” Haidari: “Daarnaast kun je bij MaxGrip in het buitenland aan projecten werken. Daar leer je veel van.” “Voor veel mensen is het een wens om te reizen. Regelmatig vragen klanten ons of wij ons goede werk ook voor hen in het buitenland kunnen doen. Natuurlijk kun je via Teams veel doen, maar het is vaak voor het succes van het project ook waardevol om de situatie ter plekke te ervaren. Dat is een mooie ervaring.”
Pratend over wat het werken binnen MaxGrip kenmerkt, vullen Heimeriks en Haidari elkaar voortdurend aan. Zo heeft Heimeriks de manier van samenwerken binnen het bedrijf nog niet omschreven als laagdrempelig en informeel, of Haidari vervolgt: “Voor elkaar openstaan vormt de basis; dat maakt MaxGrip ook sterk.” “Iedereen kan aanhaken. Iemand die een tool ontwikkelt, is bereid die te delen. Iedereen geeft feedback, wat het helpt te verbeteren”, zegt Haidari. Dat levert een grote betrokkenheid op, ook door de verantwoordelijkheid die wordt gegeven en het eigenaarschap dat daarmee hand in hand gaat. Hij besluit: “We zijn aan het groeien. Mooie projecten komen onze kant op omdat steeds meer klanten onze expertise willen benutten. Met onze – en straks wellicht ook nieuwe – mensen kunnen we steeds meer voor de klant betekenen.”